نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه تهرا ن
2 هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
پژوهش حاضر به مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و والدین دانشآموزان غیر عقبمانده ذهنی پرداخته است. نمونه مورد بررسی شامل40 زوج از والدین کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر دختر و پسر که در مدارس استثنائی شهر اصفهان شاغل به تحصیل بودند و 40 زوج از والدین دانشآموزان غیر عقبمانده دختر و پسر که در مقطع دبستان در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند، میباشد. روش نمونهگیری برای والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی، به شیوه تصادفی ـ خوشهای و در والدین دانشآموزان غیر عقبمانده ذهنی به شیوة تصادفی ساده میباشد. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک (1963) و پرسشنامه تنیدگی فردریک و همکاران (1974) بود. نتایج تحلیل واریانس نشان داد، میزان پرخاشگری و تنیدگی والدین دارای دانشآموزان عقبمانده ذهنی بهطور معناداری از والدین دانشآموزان غیر عقبمانده بیشتر بود (P<0/05). همچنین بین میزان تنیدگی والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر از یک طرف و میزان و پرخاشگری آنها رابطه معناداری وجـود دارد (P<0/05).
- افروز، غلامعلی (1383) .مقدمهای بر روانشناسی و آموزش کودکان و نوجوانان آهسته گام (عقبمانده ذهنی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- بهشتی، عفتالسادات (1375). بررسی اثربخشی رفتار درمانی شناختی گروهی بر کاهش پرخاشگری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
- ملک پور، مختار (1375). بهداشت روانی خانواده کودک عقبمانده ذهنی. تهران: تبیان.
- Brown,S. & Simones, A. (1975). Health Psychology. New York. John Wiley.
- Daniel, P. H. & Kauffman, J. M. (1996). Exeptional children,prentice-Hall, Inc Engewood Cliffs, New Jersy.
- Dyson, L. (1991). Families of young children:parents stress and familiy functioning American Journal on Mental Retardation,35(6),629-683.
- Eysenck, H. J. (1963). Eysenck Agression Questionnair.A natural science approach.Plenum.
- Frey, k., Greenbery, M. Fewel, R. (1989). Stress and coping amony. American Journal on Mental Retardation,94(1),74-79.
- Friedrich, W. N., Greenberg, M. T., & Crnic, k. (1974). A short from of the questionnair on strees and resources. American Journal on Mental Deficienty,88,41-48.
- Goldeshtein , A. P. E. & Gilck ,B. (1987). Aggression relacement training:A comprehensive intervention for aggressive youth. IL : Research Press.
- Holroyd, J. (1974). The questiomnaire on resourses and stsess:An instrument to measure family . Journal of Community Psychology,,22-94.
- Kazak, A. E. & Chiristiaks, D. A. (1994).Caregiving issues in family of whith chronic mental consituation.Familly caregiver aplications series.NewYork:sage. Publication.331-355.
- Rice, L. P. (1992).Stress and Health. (2thed).California:Books/Col.Publisher.
- Salisbury, C. L. (1987).Construct validity of the adapted questionaire stress and short form . American Journal on Mental Retardation,94(1),74-79.
- Saterland, M. & Cooper, C. L. (1991). Health Psychology.(2nd). MacGraw Hill Inc.
- Tunali, B., & Power, T. (1993).Creating satisfaction: A psychological persective stress and coping. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34(6), 943-966.