%0 Journal Article %T تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی %J خانواده پژوهی %I دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده %Z 1735-8442 %A خانبانی, مهدی %A نشاط دوست, حمیدطاهر %D 2005 %\ 08/23/2005 %V 1 %N 3 %P - %! تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی %R %X پژوهش حاضر به مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر و والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده ذهنی پرداخته است. نمونه مورد بررسی شامل40 زوج از والدین کودکان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر دختر و پسر که در مدارس استثنائی شهر اصفهان شاغل به تحصیل بودند و 40 زوج از والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده دختر و پسر که در مقطع دبستان در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند، می­باشد. روش نمونه­گیری برای والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی، به شیوه تصادفی ـ خوشه­ای و در والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده ذهنی به شیوة تصادفی ساده می­باشد. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک (1963) و پرسشنامه تنیدگی فردریک و همکاران (1974) بود. نتایج تحلیل واریانس نشان داد، میزان پرخاشگری و تنیدگی والدین دارای دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی به­طور معناداری از والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده بیشتر بود (P<0/05). هم­چنین بین میزان تنیدگی والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر از یک طرف و میزان و پرخاشگری آن­ها رابطه معناداری وجـود دارد (‍P<0/05).       %U https://jfr.sbu.ac.ir/article_97485_5eab0c4babed91f7a63518b22f325d1b.pdf