پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر میزان تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی انجام گرفت.نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 24 نفر از مادرانی بودند که فرزندان آنها دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بودند که به طور مساوی در دو گروه آزمایشی و کنترل همتاسازی شدند.ابزارهای پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافی کمی، شاخص تنیدگی فرزندپروری و فهرست بررسی تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. برنامه آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی در یازده جلسه شصت دقیقهای (هفتهای سه جلسه) در گروه آزمایشی اجرا شد. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده و کاهش میزان تنیدگی فرزندپروری را به دنبال داشته است. این کاهش شامل خردهمقیاسهای فزونطلبی، محدودیت نقش، افسردگی و انزوای اجتماعی میشد. این یافتهها بدین معناست که برنامه مداخلهای توانسته است تنیدگی فرزندپروری مادران دارای کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی را کاهش دهد.
استورا، ج. (1377). تنیدگی: بیماری جدید تمدن (ترجمه پ. دادستان). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1991).
انجمن روانپزشکی آمریکا (1386). متن تجدید نظر شده چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (چاپ سوم، ترجمه م. ر. نیکخو و هـ. آوادیسیانس). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000)
خدایاری فرد، م. و پرند، ا. (1386). تنیدگی و روشهای مقابله با آن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دادستان، پ.، احمدی ازغندی، ع. و حسن آبادی، ح. ر. (1385). تنیدگی والدینی و سلامت عمومی: پژوهشی درباره رابطه تنیدگی حاصل از والد گری با سلامت عمومی در مادران پرستار و خانهدار دارای کودکان خردسال. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 2 (7)، 20-30.
سرمد، ز. (1384). آمار استنباطی: گزیدهای از تحلیلهای آماری تک متغیره تهران: سمت.
سمیعی کرانی، ص. (1383). مقایسه سلامت روانی والدین کودکان دبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیشفعالی با والدین کودکان عادی شهرستان فارسان با ملاحظه وضعیت اجتماعی-اقتصادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
محمد اسماعیل، ا. (1385). درسنامه درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه. تهران: نشر دانژه.
نصرت آبادی، م. (1386). کاربرد تحلیل امواج کمی مغز(QEEG) در تشخیص و نوروفیدبک در درمان ADHD. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
هاشمیان، م. (1385). مقایسه افسردگی، تنیدگی و رضایت زناشویی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیشفعالی و مادران کودکان بدون اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
Abidin, R. R. (1990). Introduction to the special issue: The stresses of parenting. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 19, 298-301.
Baldwin, K., Brown, R. T., & Milan, M. A. (1995). Predictors of stress in caregivers of attention deficit hyperactivity disordered children. The American Journal of Family Therapy, 23, 2, 149-160.
Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder. New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
Barkley, R. A. (1998). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (2000). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. New York: Guilford Press.
Chabot, R. J., Merkin, H., Wood, L. M., Davenport, T. L., & Serfontein, G. (1996). Sensitivity and specificity of QEEG in children with attention deficit or specific developmental learning disorders. Clinical Electroencephalograph, 27(1), 26-34.
Chabot, R. J., Dimichelr, F., Prichep, L., & John, E. R. (2001). The clinical role of computerized EEG in evaluation and treatment of learning and attention disorders in children and adolescents. Journal of Clinical Neuropsychiatry, 13, 171-186.
Danforth, J. S., Harvey, E., Ulaszek, W. R., & McKee, T. E. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention deficit/hyperactivity disorder and defiantly aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 188-205.
Everett, C. A., & Everett, S. V. (1999). Family therapy for ADHD. New York: Guilford Press.
Hallahan, D. P., Kuffman, J. M., & Pullen, P. C. (2009). Exceptional learners: An introduction to special education (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Lange, G., Sheerin, D., Carr, A., Dooley, B., Barton, V., Marshal, D., Mulligan, A., Lawlor, M., Belton, M., & Doyle, M. (2005). Family factors associated with attention deficit hyperactivity disorder and emotional disorders in children. Journal of Family Therapy, 27, 76-96.
Liffore, K. J., Harold, T. G., & Thapar, A. (2008). Parent-child relationships and ADHD symptoms: A longitudinal analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 285-296.
McBurnett, K., & Pfiffner, L. (2008). Attention deficit hyperactivity disorder: Concepts, controversies, new directions. New York: Informa Health Care.
McCleary, L., & Ridley, T. (1999). Parenting adolescents with ADHD: Evaluation of a psychoeducation group. Patient Education and Counseling, 38, 3-10.
Monastra, V. J., Lubar, J. F., Linden, M., Vandeusen, P., Green, G., & Wing, W. (1999). Assessing attention deficit hyperactivity disorder via quantitative electroencephalography: An initial validation study. Neuropsychology, 13(3), 424-433.
Musa, R. B., & Shafiree, Z. (2007). Depressive, anxiety and stress levels among mothers of ADHD children and their relationships to ADHD symptoms. ASEAN Journal of Psychiatry, 8(1), 20-28.
National Institute of Mental Health, US Department of Health and Human Services (2008). Attention deficit hyperactivity disorder [On-line]. Available: http//:www.nimh.nih.gov.
Neophytou, K., & Webber, R. (2005). Attention deficit hyperactivity disorder: The family and social context. Australian Social Work, 58(3), 313-325.
Pisterman, S., Firestone, P., McGrath, P., Goodman, J. T., Webster, I., Mallory, R., & Goffin, B. (1992). The effects of parent training on parenting stress and sense of competence. Canadian Journal of Behavioral Science, 24(1), 41-58.
Power, T. J., Russell, H. F., Soffer, S. L., Blom-Hoffman, J., & Grim, S. M. (2002). Role of parent training in the effective management of attention deficit hyperactivity disorder. Dismanage Health Outcomes, 10(2), 117-126.
Raikes, H. A., & Thompson, R. S. (2005). Efficacy and social support as predictors of parenting stress among families in poverty. Infant Mental Health Journal, 26(3), 177-190.
Semrud-Clikeman, Steingard, R. J., Filipek, P., Biederman, J., Bekken, K., & Mrenshaw, P. F. (2000). Using MRI to examine brain-behavior relationships in male with attention deficit disorder with hyperactivity. Journal of American Academy of Child and Adolescence Psychiatry, 39, 477-484.
Singer, G. H. S., Ethridge, B. L., & Aldana, S. I. (2007). Primary and secondary effects of parenting and stress management interventions for parents of children with developmental disabilities: A meta-analysis. Journal of Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 357-369.
Treacy, L., Tripp, G., & Baird, A. (2005). Parent stress management training for attention deficit hyperactivity disorder. Behavior Therapy, 36, 223-233.
Turnball, R., Turnball, A., Shank, M., Smith, S., & Leal, D. (2002). Exceptional lives: Special education in today's schools (3rd ed.). New York: Merill Prentice hall.
Weinberg, H. A. (1999). Parent training for attention deficit hyperactivity disorder: Parental and child outcome. Journal of Clinical Psychology, 55(7), 907-913.
Wells, K. C., Epstein, J. N., Hinshaw, S. P., Conners, C. K., Klaric, J., Abikoffh, B., Abramowitz, A., Arnold, L. E., Elliot, G., Greenhill, L. L., Hetchman, L., Hoza, B., Jensen, P. S., March, J. S., Pelham, W., Pfiffner, L., Severe, J., Swanson, J. M., Vitiello, B., & Wigal, T. (2000). Parenting and family stress treatment outcomes in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD): An empirical analysis in the MTA study. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(6), 543-553.
بهپژوه, احمد, متولی پور, عباس, فرزاد, ولیالله, رستمی, رضا, & حبیبی عسگرآباد, مجتبی. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. خانواده پژوهی, 6(1), -.
MLA
احمد بهپژوه; عباس متولی پور; ولیالله فرزاد; رضا رستمی; مجتبی حبیبی عسگرآباد. "اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی". خانواده پژوهی, 6, 1, 1389, -.
HARVARD
بهپژوه, احمد, متولی پور, عباس, فرزاد, ولیالله, رستمی, رضا, حبیبی عسگرآباد, مجتبی. (1389). 'اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی', خانواده پژوهی, 6(1), pp. -.
VANCOUVER
بهپژوه, احمد, متولی پور, عباس, فرزاد, ولیالله, رستمی, رضا, حبیبی عسگرآباد, مجتبی. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. خانواده پژوهی, 1389; 6(1): -.