@article { author = {به‎پژوه, احمد and متولی پور, عباس and فرزاد, ولی‎الله and رستمی, رضا and حبیبی عسگرآباد, مجتبی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‎های مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیش‎فعالی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به ‎منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت‎های مقابله با تنیدگی بر میزان تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیش‎فعالی انجام گرفت.نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 24 نفر از مادرانی بودند که فرزندان آن­ها دارای اختلال کاستی توجه و بیش‎فعالی تشخیص داده شده بودند که به طور مساوی در دو گروه آزمایشی و کنترل همتاسازی شدند.ابزار‎های پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافی کمی، شاخص تنیدگی فرزندپروری و فهرست بررسی تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش‎فعالی بود. برنامه آموزش مهارت‎های مقابله با تنیدگی در یازده جلسه شصت دقیقه‎ای (هفته‎ای سه جلسه) در گروه آزمایشی اجرا شد. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که آموزش مهارت‎های مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده و کاهش میزان تنیدگی فرزندپروری را به دنبال داشته است. این کاهش شامل خرده­مقیاس‎های فزون‎طلبی، محدودیت نقش، افسردگی و انزوای اجتماعی می‎شد. این یافته‎ها بدین معناست که برنامه مداخله‎ای توانسته است تنیدگی فرزندپروری مادران دارای کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‎فعالی را کاهش دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97060.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97060_44a2a8345d4011c79c4690a995ffabda.pdf} }