نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما
2 دانشگاه صداوسیما
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه بازنمایی روابط خانوادگی در فصلهای چهارگانه مجموعه تلویزیونی «پایتخت» است. به این منظور از روش نشانهشناسی جان فیسک بهره برده شد. واحد تحلیل در پژوهش حاضر سکانس است و سکانسهای منتخب از 20 قسمت مختلف این سریال به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مجموعهای از دلالتهای فرهنگی بر روابط سرشار از صمیمیت و نزدیکی اعضای خانواده دلالت دارند. مطابق با بازنماییهای صورت گرفته، خانواده در این سریال سازهای صمیمانه با روابط نزدیک بین زن و شوهر و والدین و فرزندان است. به طور کلی، مجموعه رمزگانهای استفاده شده در سریال «پایتخت» ایدئولوژی خانواده صمیمی را بازنمایی و به برساخته های این نظام خصلتی طبیعی میبخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of Family Relations in the Four Seasons of “Payetakht” TV Series
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali Hormouzizadeh 1
- Siavash Salavatian 2
- Seyed Hadi Ghasemtabar 2
1 IRIBU
2 IRIBU
چکیده [English]
The purpose of this research is to study the representation of family relations in four seasons of "Payetakht" TV series. Hereto, John Fisk's semiotics methodo-logy was used. Scene was chosen as the analytical unit and the selected scenes were selected purposefully from 20 different episodes of this series. The results of the research indicate a set of cultural implications regarding intimate and proximate relationships among family members. According to the conducted representation, family, in this series, is a sincere structure, which enjoys close ties between husband, wife, parents and children.
کلیدواژهها [English]
- Family Relations
- Iranian Islamic Family
- Paytakht seeries
- Representation
- semiotics
- استوری، ج. (2006). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمه ح. پاینده (1389). تهران: آگاه.
- افق رسانه ملی و سیما (1385). تهران: معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- بنیهاشمی، م. و پرویز، غ. (1392). بازنمایی خانواده در سریال تلویزیونی «راه طولانی» و مقایسه آن با سیاستهای رسانه ملی در افق رسانه، فصلنامه مطالعات سبک زندگی. 2(5)، 51-33.
- ذکایی، م. و فتحینیا، م. (1392). نحوة بازنمایی روابط بیننسلی در سریالهای ایرانی پربیننده. فصلنامة جامعهپژوهی فرهنگی، 4(4)، 54-29.
- راودراد، ا. (1391). جامعهشناسی سینما و سینمای ایران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- سلبی، ک و کاودری، ر. (1380). راهنمای بررسی تلویزیون. تهران: سروش.
- فیسک، جان (1386). فرهنگ تلویزیون (مترجم مژگان برومند)، مجله ارغنون، 19(7)، 142-125.
- کوثری، م. و عسکری، ا. (1394). بازنمایی خانواده ایرانی از منظر روابط جنسیتی و نسلی در آگهیهای تلویزیونی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 8(4)، 26-1.
- مهدیزاده، م. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: مرکز مطالعات و توسعه رسانهها.
- مؤسسه ملی پژوهش افکار عمومی (1389). علایق و نیازهای فرهنگی؛ فرصتها، امکانات، فعالیتها (نظرسنجی از شهروندان تهرانی)، تهران: وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- ویلیامز، ک. (2006). درک تئوری رسانهها، ترجمه ر. قاسمیان(1386). تهران: ساقی.
- Bani Hashemi, S., M., Parviz, G. (2013). [The Represeantaion of the Family in "Rahe Toolani" TV Series and its Comparision with Media Policies of the IRIB]. Journal of Lifestyle Studies, 2(5), 33-51 [in Persian].
- Fisk, J. (2007). [Television Culture]. (M. Bromand, Trans.). Arghanoun, 19(7), 125-142
- Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Open University Press.
- Hall, S., Evans, J., Nixon, S. (2013). Representation (2nd Ed.). London: Sage in association with The Open University.
- Kousari, M., Askari, S. A. (2014). [Iranian Family Representation from the Perspective of Gender and Generational Relationships in TV Commercials]. Journal of Iran Cultural Research, 8(4), 1-26 [in Persian].
- Mahdizadeh, S. M. (2008). [Media and Representation]. Tehran: Bureau for Media Studies and Planning [in Persian].
- [Media Policies of the IRIB TV's]. (2006). Tehran: Islamic Republic of Iran Broadcasting TV [in Persian].
- National Institution of Public Opinion Study (2010). [Interests and cultural needs; opportunities, facilities, activities (surveys of Tehran citizens)]. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. [in Persian].
- Ravadrad, A. (2012). [Sociology of Cinema and Iranian Cinema], Tehran: Tehran University publication [in Persian].
- Selby, K., Cowdery, R. (2001). [How to Study Television]. (A. Ameri Mahabadi, Trans.). Tehran: Soroush Publication [in Persian].
- Story, J. (2006). [Cultural Theory and Popular Culture]. (H. Payandeh, Trans.). Tehran: Agah Press [in Persian].
- Watson, J., and Hill, A. (2006). Dictionary of Media and Communication Studies. London: Bloomsbury.
- Williams, K. (2006). [Understanding Media Theory]. (R. Ghasemian, Trans.). Tehran: Saghei Press Press [in Persian].
- Zokaei, M., Fathinia, M. (2013). [The Way of Representing Intergenerational Relationships in Iranian Popular TV Serie]. Sociological Cultural Studies, 4(4), 29-54 [in Persian].