نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده
هـدف پـژوهش حـاضـر بـررسـی اثـربخشی روان نمایشگری بر افزایش عزت نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته بود. این پژوهش یک مطالعه با پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه نوجوانان دختر سنین 14 تا 17 سال است که والدینشان طلاق گرفته و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران قرار دارند. تعداد 24 نفر از این نوجوانان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمون بخشودگی موگر و عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیش آزمون برای هر دوگروه اجرا شد. برای گروه آزمایش، مداخله روان نمایشگری به مدت 10 جلسه حداکثر 2 ساعته، هفته ای دو مرتبه انجام شد و گروهکنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت ننمود. بعد از اتمام جلسات، و یک ماه پس از آن، هر دو آزمون مجدداً برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد. نتایج نشان دادند که کاربرد روش روان نمایشگری باعث افزایش نمرات عزت نفس کلی و بخشودگی، و خردهمقیاس های عزت نفس خانوادگی، اجتماعی، جسمانی و عمومی شده و تأثیریبر عزت نفس تحصیلی نداشت.
- بیابانگرد، ا. (1373). روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیا و مربیان.
- صالحی، م. (1388). اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر عزتنفس و پرخاشگری نوجوانان بزهکار. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
- غفاری، ا.، و رمضانی، خ. (1372). هنجاریابی آزمون پنج مقیاسی عزتنفس کودکان و نوجوانان الیس پوپ برای دانش-آموزان دبیرستانی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
- ناظمیزادهاردکانی، ن. (1385). بررسی مقایسهای میزان مشکلات رفتاری نوجوانان در اشکال مختلف خانواده (طلاق و ازدواج مجدد، فوت، اعتیاد و عادی) در شهرستان شاهرود. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
- نوئین، آ.، مولوی، ح.، فرودستان، م.، و رهبری، م. (1388). بررسی تأثیر سایکودراما بر افزایش عزتنفس دختران نوجوان در شهر اصفهان. چکیده مقالات دومین کنگره سراسری هنردرمانی در ایران، 103.
- Avinger, K. A., & Jones, R. A. (2007). Group treatment of sexually abused adolescent girls: A review of outcome studies. The American Journal of Family Therapy, 35(4), 315.
- Berman, C. (1991). A hole in my heart. New York: Simon & Shuster.
- Carbonell, D. M. (1999). Psychodrama groups for girls coping with trauma. International Journal of Group Psychotherapy, 49(3), 285-306.
- Coopersmith, S. (1967). A method for determining type of self-esteem. Journal of Abnormal and Social Psychology,59, 87- 94.
- Corder, B. F. (1994). Structured adolescent psychotherapy groups. Sarasota, Fl: Professional Resource Press.
- Elkind, D. (1974). Children and adolescents: Interpretive essays on Jean Piaget (2nd ed.). New York: Oxford Press.
- Fassell, D. (1991). Growing up divorced. New York: Pocket Books
- Fong, J. (2006). Psychodrama as a preventive measure: Teenage girls confronting violence. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama & Sociometry, 59(3), 99-108.
- Freedman, S. (2003). The impact of forgiveness on adolescent adjustment to parental divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 39(1/2), 135-165.
- Holmes, P., & Karp, M. (1991). Psychodrama: Inspiration and technique. Routledge.
- Karatas, Z., & Gokeakan. Z. (2009). A comparative investigation of the effects of cognitive- behavioral group practices and psychodrama on aggression. Journal of Educational Science: Theory & practice, 9, 1441-1452.
- Kelly, J. B., & Wallerstein, J. S. (1976). The effects of parental divorce: Experiences of the child in early latency. American Journal of Orthopsychiatry, 46(1), 20- 32.
- Lee, J. Y. (2005). A group therapy manual using cinema therapy to improve adjustment in adolescents after parental divorce. Unpublished doctoral dissertation, Alliant international university, Alliant [On-line]. Available: www.alliant.edu.
- Lippe, W. A. (1992). Stanislavskiʼs affective memory as a therapeutic tool. Journal of Group Psychiatry, Psychodrama and Sociometry, 45(3), 102-111.
- Malchiodi, C. A. (1998). The art therapy sourcebook. Los Angeles: NTC/Contemporary.
- Mauger, P., Perry, J., Freeman, T., Grove, D., Mcbride, A., & Mckiney, (1992). The measuring of forgiveness: Preliminary research. Journal of Psychology and Christianity, 11, 170-180.
- Mishne, J. M. (1986). Clinical work with adolescents. New York: Free press, macMillan Inc.
- Neuman, N. M. (1989). Women’s experiences of changes in self-esteem following participation in psychodrama a phenomenological investigation. Unpublished doctoral dissertation, Union institute [On-line]. Available: www.myunion.edu
- Parish , T. S., & Dostal , J . W. (1980). Evaluations of self and parent figures by children from intact, divorced and reconstituted families. Journal of Youth and Adolescence, 9(4), 347-351.
- Parish, T. S., & Philip, M. K. (1982). The self-concepts of children from Intact and divorced families: Can they be affected in school settings? Education, 103(1), 60-63.
- Parish, T. S., & Wigle, S. E. (1985). A longitudinal study of the impact of parental divorce on adolescent’s evaluations of self and parents. Adolescence, 20, 239- 244.
- Riley, S. (1999). Contemporary art therapy with adolescents. London: Jessica Kingsley.
- Singal, S. (2003). The efficacy of psychodrama in the treatment of oppositional and defiant adolescent. Unpublished doctoral dissertation, McGill University, Montreal.
- Tolbert, Y. R. (2006). Interweaving art therapy and dialectical behaviour therapy for group with adolescent. Unpublished master thesis, Ursulin College, Ohio
- Wallerstein, J. S. (1989). Children after divorce: Wound that don’t heal. New York times magazine, 39-49.
- Wood, H. (2004). Art therapy group for adolescents enrolled in alternative education. Unpublished doctoral dissertation, California state university, Losangeles [On-line]. Available: www.ucla.edu.