رابطه فرزندپروری ادراک شده حامی خودمختاری و سبک‌های هویت در نوجوانان دختر: نقش واسطه‌ای تفکر تأملی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی سبک‌های هویت نوجوانان بر اساس فرزندپروری ادراک شده حامی خودمختاری، با نقش واسطه‌ای تفکر تأملی بوده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کمی و توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش را دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند. تعداد 271 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها و سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های سبک‌های هویت برزونسکی (1992)، ادراک حمایت از خودمختاری والدین لیم (2018) و تفکر تأملی کیزیلکایا و عسکر (2009) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS انجام شد و یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که فرزندپروری ادراک شده حامی خودمختاری به‌صورت غیرمستقیم به‌واسطه تفکر تأملی پیش‌بینی‌کننده مثبت سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری و پیش‌بینی‌کننده منفی سبک هویت سردرگم/ اجتنابی است. همچنین فرزندپروری ادراک شده حامی خودمختاری دارای رابطه مستقیم و مثبت با تفکر تأملی و سبک هویت هنجاری است. تفکر تأملی نیز به‌صورت مستقیم و مثبت سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری و به‌صورت منفی سبک هویت سردرگم/اجتنابی را پیش‌بینی می‌نماید. این پژوهش نشان داده است که حمایت والدین از خودمختاری نوجوان، با افزایش تفکر تأملی، منجر به شکل‌گیری هویت می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Perceived Autonomy Supportive Parenting and Identity Styles in Female Adolescents: The Mediating Role of Reflective Thinking

نویسندگان [English]

  • fatemeh tahmasbi jaghargh 1
  • maryam bordbar 2
  • seyyed mohsen asgharinekah 1
1 department of counseling and educational psychology, faculty of education and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 department of counseling and educational psychology- faculty of education and psychology- Ferdowsi University of Mashhad- Mashhad- Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to predict adolescent identity styles based on perceived autonomy-supportive parenting, considering the mediating role of reflective thinking. The present research was quantitative and descriptive-correlation of structural equation modeling type. The research population consisted of the secondary students in the academic year of 1402-1403. A total of 271 students were selected using convenience sampling method. In order to collect data and measure research variables, questionnaires of identity styles, Berzonsky (1992), perception of parental autonomy support, Lim (2018), and reflective thinking, Kizilkaya and Askar (2009) were used. Data analysis was done by structural equation modeling method using AMOS software, and the findings of the research indicated that parenting perceived to support autonomy indirectly through reflective thinking is a positive predictor of informational and normative identity styles and a negative predictor of confused/avoidant identity style. Also, perceived autonomy-supportive parenting has a direct and positive relationship with reflective thinking and normative identity style. Reflective thinking directly and positively predicts informative and normative identity styles and negatively predicts confused/avoidant identity style. This research has shown that parental support for adolescent autonomy leads to the formation of identity by increasing reflective thinking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity Styles
  • Adolescents
  • Parenting
  • Autonomy
  • Reflective Thinking