بررسی نقش تعدیل‌گر جنسیت بر رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن با استفاده مشکل‌زا از موبایل

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

2 گروه روان شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اجتماعی، دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا، برزیل

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعدیل‌گر جنسیت بر رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن با استفاده مشکل‌زا از موبایل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، و جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر گرگان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. 360 دانش آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های کنترل روانشناختی والدین سوننز و همکاران (2010)، قربانی همسالان شدن مارینارد و جوزف (2000) و استفاده مشکل‌زا از موبایل جنارو و همکاران (2007) بود. داده‌ها با رگرسیون سلسله مراتبی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون Z و استفاده از نرم‌افزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن با استفاده مشکل‌زا از موبایل دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد (050>P). کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن به ترتیب 34 و 55 درصد از تغییرات استفاده مشکل‌زا از موبایل را تبیین می‌کنند. همچنین روابط چندگانه کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن با استفاده مشکل‌زا از موبایل در دانش‌آموزان دختر قوی‌تر از پسران بوده است. با توجه به یافته‌های پژوهش استفاده مشکل‌زا از موبایل می‌تواند به واسطۀ متغیرهای کنترل روانشناختی والدین و قربانی همسالان شدن با توجه به نقش جنسیت، پیش‌بینی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the moderating role of gender on the relationship between parental psychological control and peer victimization with problematic mobile phone use

نویسندگان [English]

  • Arezou Asghari 1
  • Mohamad Moshkani 2
  • Amir Hassan Reyhani 3
1 Assistant Professor, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran
2 Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
3 Master's Student in Social Psychology, Federal University of Santa Catarina, Brazil
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the moderating role of gender on the relationship between parental psychological control and peer victimization with problematic mobile phone use. The research method was a descriptive correlational study, and the statistical population was middle and high school students in Gorgan in the 2023-2024 academic year. 360 students were selected using cluster sampling. The research instruments were the Parental Psychological Control Questionnaires (Sonnens et al., 2010), Peer Victimization (Marinard and Joseph, 2000), and Problematic Mobile Phone Use (Genaro et al., 2007). The results showed that there is a positive and significant relationship between parental psychological control and peer victimization with problematic mobile phone use of students (P<050). Parental psychological control and peer victimization explain 34 and 55 percent of the changes in problematic mobile phone use, respectively. Also, the multiple relationships between parental psychological control and peer victimization with problematic mobile phone use were stronger in female students than in male students. According to the research findings, problematic mobile phone use can be predicted by the variables of parental psychological control and peer victimization with gender role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parental psychological control
  • peer victimization
  • problematic use of mobile phones
  • gender