مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روانشناختی در دو گروه نوجوانان با و بدون تجربه طلاق والدین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی طرحواره‌های ناسازگار اولیه، بهزیستی روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دو گروه نوجوانان با و بدون‌سابقه طلاق والدین انجام گرفت.روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختری که در دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی 1401_1400 مشغول به تحصیل بودند را شامل می‌شد.تعداد 120 نفر دانش‌آموز بدون تجریه طلاق والدین با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تعداد 120 نفر دانش آموز با تجربه طلاق والدین با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند .ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه طرحواره کودکان ریجکبوار و دبو (SIC)،پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(CERQ) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(RSPWB) بود.جهت بررسی تفاوت دو گروه در متغیرهای پژوهش و مؤلفه‌های آن‌ها از آزمون تحلیل واریانس تک‌محوری (انوا) استفاده شد.یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره نوجوانان باتجربه طلاق والدین در طرحواره‌های تنهایی،سلطه‌پذیری،نقص،شکست،آسیب‌پذیری، استفاده از راهبردهای پذیرش،تمرکز مثبت مجدد، برنامه‌ریزی، سرزنش خود و نشخوار فکری بیشتر از گروه دیگر بود.و در نهایت،میانگین نمره نوجوانان بدون تجربه طلاق والدین در استفاده از راهبردهای ارتباط مثبت، استقلال و نمره کل بهزیستی بیشتر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparison of early maladaptive schemas, cognitive emotion regulation strategies and psychological well-being in two groups of teenagers with and without a history of parental divorce

نویسندگان [English]

  • Sara Naderi 1
  • Masoud Gholamali Lavasani 2
  • Sogand Ghasemzadeh 3
1 M.Sc of Educational Psychology,Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran,Iran.
2 2. Associate Professor, Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of psychology and Educational Sciences , University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology and Education of exceptional children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aimed to compare early maladaptive schemas, psychological well-being and cognitive emotion regulation strategies in two groups of teenagers with and without a history of parental divorce. The research method was descriptive and comparative. The statistical population included all teenage girls who were studying in secondary school in Tehran in the academic year of 1400-1401. A total of 240 students were selected to complete the questionnaires using multi-stage cluster sampling. The research tools included Rijekboar and Debo Children's Schema Questionnaire (SIC), Garnefsky and Kraij's Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire (CERQ) and Ryff's Psychological Well-Being Scale (RSPWB).One- way Analysis of Variance (ANOVA) was used to examine the difference between the two groups . The findings showed that The average score of teenagers who experienced parental in loneliness, dominance, defectiveness, failure, vulnerability and the total score was higher than teenagers without parental divorce experience. Also, the average score of teenagers with parental divorce experience in choosing acceptance strategies, positive refocusing, planning, self-blaming and rumination was higher than the other group. On the other hand, the average score of teenagers without parental divorce experience in using positive communication strategies, independency and total well-being score was higher than teenagers without parental divorce experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Early maladaptive schemas
  • Emotion regulation strategies
  • Psychological wellbeing