نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 دانشگاه شیراز
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ادراک تأکید هدف والـدیـن و الگـوی ارتباطـی خـانـواده در جهتگیری هدف دانشآموزان است. نمونه پژوهش شامل 300 دانشآموز دختر (160) و پسر (140) مقطع دبیرستان شهر شیراز است که به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ادراک تأکید هدف والدین (فرایدل و همکاران،2007)، پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک،2002) و پرسشنامه جهتگیری هدف (الیوت و مک گریگور، 2002) میشود.برای تحلیل دادههای پژوهش از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند جهتگیری گفت و شنود، ادراک تأکید هدف تسلطی والدین و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف تسلطی فرزندان میباشند.جهتگیری گفت و شنود و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین نیز پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری عملکردی گرایشی هستند. برعکس، جهتگیری همنوایی و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی دانشآموزان میباشند.
- جوکار، ب.، و لطیفیان، م. (1385). رابطه ابعاد هویت در گروهی از دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانهای شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 20-1.
- خرمایی، ف. (1385). بررسی مدل علّی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیریهای انگیزشی و سبکهای شناختی یادگیری. پایاننامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
- کورشنیا، م. (1385). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
- کشتکاران، ط. (1387). بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر خودپنداره تحصیلی با واسطهگری تأیید والدین. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
- Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
- Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80 (3), 260−267.
- Damas, E. J. W., & Laughlim, J. (2001). Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence, achievement, and problem behaviors. Journal of Marriage and Family, 63, 967-98.
- Elliot, A., & Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 968–980
- Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 * 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519.
- Friedel, M., Cortina, K. S., Turner, J. C., & Midgley, C. (2007). Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies in mathematics: The roles of perceived parent and teacher goal emphases. Contemporary Educational Psychology, 32, 434–458.
- Friedel, J. M., Cortina, K. S., Turner, J. C., & Midgley, C. (2010). Changes in efficacy beliefs in mathematics across the transition to middle school: Examining the effects of perceived teacher and parent goal emphases. Journal of Educational Psychology, 102(1), 102-114.
- Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students' achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19(1), 53-60.
- Gonida, E. N., Kiosseoglou, G., & Voulala, K. (2007). Perceptions of parent goals and their contribution to student achievement goal orientation and engagement in the classroom: Grade-level differences across adolescence. European Journal of Psychology of Education, 2(1), 23-39.
- Gonzalez, A. R., Greenwood, G. E., & Hsu, J. W. (2001). Undergraduate students’ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. College Student Journal, 35(2), 182–192.
- Gonzalez, A. R., Holbein, M. F. D., & Quilter, S. (2002). High school students’ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. Contemporary Educational Psychology, 27, 450–470.
- Gutman, L. M. (2006). How student and parent goal orientations and classroom goal structures influence the math achievement of African Americans during the high school transition. Contemporary Educational Psychology, 31(1), 44-63.
- Hoang, T., N. (2007). The relations between parenting and adolescent motivation. International Journal of Whouse Schooling, 3(2), 1-21.
- Koerner, F. A., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12, 70-91.
- Koerner, F. A., & Maki, L. (2004, July). Family communication patterns and social support in families of origin and adult children's subsequent intimate relationships. Paper presented at the International Association for Relationship Research Conference, Madison.
- Mattanah, J. F. (2001). Parental psychological autonomy and children’s academic competence and behavioral adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-Palmer Quarterly, 47, 355–376.
- Mattanah, J. F., Pratt, M. W., Cowan, P. A., & Cowan, C. P. (2005). Authoritative parenting, parental scaffolding of long-division mathematics and children's academic competence in fourth grade. Journal of Applied Developmental Psychology, 26, 85–106.
- McLeod, J. M., & Chaffee, S. H. (1972). The construction of social reality. In J. Tedeschi (Ed.), The Social Influence Processes, 50-99. Chicago: Aldine- Atherton.
- Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2002). Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation. Educational Psychologist, 37, 5-13.
- Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.
- Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and application. NJ: Prentice Hall.
- Ricco, R., & Rodriguez, P. (2006). The relation of personal epistemology to parenting style and goal orientation in college mothers. Journal of Social Psychology of Education, 9, 159- 178.
- Ritchie, L. D. (1991). Family communication patterns: An epistemic analysis and conceptual reinterpretation. Communication Research, 18, 548-565.
- Robinson, J. B., Burns, B. M., & Winder, D. (2009). Maternal scaffolding and attention regulation in children living in poverty. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 82–91.
- Turner, L. A., & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for at-risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95, 495–505.
- Zusho, A., Pintrich, P. R., & Cortina, K. S. (2005). Motives, goals and adaptive patterns of performance in Asian American and Anglo American students. Learning and Individual Differences, 15(2,( 141-158.