نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه خوارزمی تهران
2 دانشگاه شیراز
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین الگوهای ارتباطی خانواده (گفتوشنود و همنوایی) با خودپنداره (تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی) انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 192 دانشآموز مقطع راهنمایی شهر شیراز (95 دختر و 97 پسر) بود، که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ تجدید نظرشدۀ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک و مقیاس خود پندارۀ منداگلیو و پیریت استفاده شد.نتایج نشان داد ارتباط خانوادگی از نوع گفتوشنود، به صورت مثبت و معناداری، به پیشبینی همۀ ابعاد خودپنداره میپردازد؛ در حالیکه قدرت پیشبینی ارتباط خانوادگی از نوع همنوایی معنادار نبود. همچنین، بیشترین همبستگی بین متغیرهای ارتباط خانوادگی و خودپنداره، در گروه دخترها، متعلق به رابطۀ بین خودپندارۀ ارزشی و ارتباط گفتوشنود بوده و در گروه پسرها مربوط به رابطۀ بین خودپندارۀ ورزشی و ارتباط گفتوشنود است. بنابراین میتوان گفت، خانوادههای با جهتگیری گفتوشنود، باعث افزایش سازگاری و خودپنداره در فرزندان میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Family Communication Patterns on Shiraz Secondary School Students’ Self-Concept
نویسندگان [English]
- Mahmud Bahrami 1
- Fariba Khoshbakht 2
1 Kharazmi University
2 Shiraz University
چکیده [English]
The present research was performed to evaluate the relationship between family communication patterns (conversation and conformity) with the self-concept (academic, social, physical & valuable). The research sample included 192 secondary school students of Shiraz city (95 girls & 97 boys) who were selected with cluster random sampling method. The data collected by the revised questionnaire of family Communication Patterns (Koerner & Fitzpatrick) and self-concept scale (Mandaglio & Pyryt). The results showed that the family communication of the conversation pattern predicts a positive and meaningful concept for all aspects of self-concept pattern, whereas conformity pattern cannot predict self-concept pattern, significantly. Also, the highest correlation between variables of family and self-concept relationship, belongs to the relationship between valuable self-concept and conversation in the girls group, and the relationship between physical self-concept and conversation in boys. So, it can be said that family-oriented conversation increases self-concept and adjustment of children.
کلیدواژهها [English]
- Family Communication Patterns- Self_Concept- Conversation- Conformity
- اف.اوگان، ب. (1386). تکنیکهای مصاحبه و مشاوره، ترجمۀ: محمدخانی، شهرام؛ چاپ هشتم، تهران، طلوع دانش.
- البرزی، ش؛ سامانی، س (1378). مقایسه خودپنداره در میان دختران و پسران مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهرستان شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 2، 20-3.
- بحرینی، م؛ بهزادی، س؛ جوکار، ب؛ دهقان، شهامت، ش. (1389). رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان، مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دوره دوازدهم، شماره 2، 71-64.
- بشارت، م.ع؛ بزازیان، س؛ قربانی، ن. و اصغری، م.س. (1393). پیشبینی خودشناسی انسجامی فرزندان بر اساس ویژگیهای فرزندپروری والدین. فصلنامه خانواده پژوهی، سال دهم، شماره 37، 78-65.
- تجلی، ف؛ لطیفیان، م. (1387). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان با واسطه هوش هیجانی نوجوانان. فصلنامه خانوادهپژوهی، شماره 16، 422-407.
- جبرائیلی، م؛ ملکوتی، ج. (1387). بررسی خودپنداره در دانشآموزان مبتلا به صرع و آسم در مدارس شهرستان تبریز. مجله پرستاری و مامایی تبریز، شماره 9، 37-31.
- حسینچاری، م. (1386). مقایسه خودکارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان در بین گروهی از دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمایی. فصلنامه مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره 4، 103-83.
- خوشبخت، ف. (1390). رابطه شیوههای فرزندپروری والدین با رفتارهای غیراجتماعی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی در بازی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، شماره 4، 105-87.
- دانش، ع؛ معنوی شاد، م؛ خوشابی، ک. و حسنزاده توکلی، مر. (1393). تاثیر سطوح خشم و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و عادی بر خودپندارۀ فرزندانشان. فصلنامه خانوادهپژوهی، سال دهم، شماره 38، 196-175.
- رحیمی، م؛ خیر، م. (1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانشآموزان دوره متوسطه شهر شیراز. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 20، ص 5.
- رحیمی، م؛ یوسفی، ف. (1389). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتنداری فرزندان. فصلنامه خانواده-پژوهی، شماره24، 447-433.
- سپهری، ص؛ مظاهری، م (1388). الگوهای ارتباطی خانواده و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان. روانشناسی تحولی: روانشناسی ایرانی، سال ششم، شماره 22، 150-141.
- ستیر، و (1987). آدم سازی در روانشناسی خانواده، ترجمه بهروز بیرشک (1391). تهران: انتشارات رشد، چاپ ششم.
- شیخالاسلامی، ر؛ لطیفیان، م (1381). بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفههای آن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز. تازههای علوم شناختی، سال 4، شماره 1، 16-6.
- علایی کرهرودی، ف؛ کیانی، م؛ ایزدی، الف؛ علوی مجد، ح. (1388). مقایسه خودپنداره نوجوانان عادی و بزهکار پسر سنین 12 تا 14 سال شهر تهران. نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شماره 69، 15-10.
- فراهتی، م؛ فتحی آشتیانی، ع؛ مرادی، ع. (1390). رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با منبع کنترل و عزت نفس نفس نوجوانان. مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 3، 285-279.
- کاووسیان، ج؛ کدیور، پ. (1384). نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19، 111-91.
- کشاورز، س؛ فیروزبخت، س؛ فولادچنگ، م. (1390). بررسی نقش ادراک جهتگیری هدف والدین و الگوی ارتباطی خانواده در جهتگیری هدف دانش آموزان. فصلنامه خانواده پژوهی، سال هفتم، شماره 28، 477-463.
- کشتکاران، ط. (1387). بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر خودپنداره تحصیلی با واسطهگری تأیید والدین. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز،
- کورشنیا، م. (1385). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان. پایاننامه کارشناسی، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
- کلافی، ی؛ علیشاهی، م، ج؛ روحانی، ف. (1377). مطالعهای پیرامون رابطه خویشتن باوری و میزان افسردگی در نوجوانان و نقش مادران در این فعل و انفعال. مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز. 13، (2)، 57-31.
- لطفآبادی، ح. (1380). نوجوانان و جوانان و خانواده آنان، چاپ ششم، سازمان ملی جوانان، تهران، نسل سوم.
- مزیدی، م؛ البرزی، م. (1388). بررسی رابطه بین خودپنداره کودکان و شیوههای فرزندپروری. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره 5، شماره 2، 24-9.
- نعمت اللهی، م؛ طهماسبی، س. ( 1393). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای سازگاری با والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه خانواده پژوهی سال دهم، شماره 38، صفحات 174-159.
- Barnet, P. A., & Gotlib, I. H. (1988). Psychological functioning and depression. Distinguishing among antecedents, concomitants and consequences. Psychological Bulletin, 104, 97-128.
- Behnke AO, Macdermid SM, Coltrance SL, Parke RD, Duffy S, Widaman KF. (2008). Family cohesion in the lives of Mexican American and European American parents. Journal of Marriage Fam; 70(4): 1045-1059.
- Brooks, Jane, B. (1997). Parenting. second edition. Mountain View. Mayfield.
- Buhs, E. R. (2005). Peer rejection, negative peer treatment, and school adjustment: Self-concept and classroom engagement as mediating processes. Journal of School Psychology, 43(5), 407-424.
- Byrne, B. M. (1988). Adolescent self-concept, ability grouping and social comparison: re-examining academic track differences in high school. Youth and Society, 20, pp. 46–67.
- Byrne, B. M. (1996). Academic self-concept: its structure, measurement and relation to academic achievement. B.A. Bracken (Ed.), Handbook of self-concept: developme-ntal, social and clinical considerations, Wiley, Chichester, UK (1996), pp. 287-316.
- Cooper, C. L, & Pervin, L. A. (1998). Personality: Critical concepts in Psychology. New York: Routledge.
- Coopersmith, S. (1967). The antecedent of self-esteem. Sanfrancisco: Freeman.
- Demarest, J & Allen, R. (2000). Body image: Gender ethnic, and age differences. Journal of Social Psychology, 140 (2000), pp. 465–472.
- Doman, A. F. (2000). Predictors of adolescent run away behavior. Social Behavior and Personality, 28(3). 261-268.
- Dunlop, R. Burns, A. Bermigham, S, (2001). Parents-child relations and adolescent self-image following divorce, A 10 years study, Journal of Youth and Adolescence, 30, (2): 117-134.
- Elwood, T. D. & Schrader, D. C. (1998). Family communication patterns and commun-ication apprehension, Journal of Social Behavior and Personality, 13, 3, 493-502.
- Fitzpatrick, M.A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application, The Journal of Family Communication, 4, 167-179.
- Fitz Patrick, M. A. & Ritchie, L. D. (1994).Communication schemata Within the family: Multiple perspectiveson family interaction. Human communication Research, 20, 275-301.
- Gambino, J. & Rejskind, G. (1990). Self-Concept in a Program for the Gifted: A Social Comparison Approach, Canadian. Journal of Special Education, 6, 31-41.
- Henderson CE, Dakof GA, Schwartz SJ, Liddle HA, (2006). Self-concept family functioning and severity of adolescent externalizing problems. Journal Child Fam study, 15(6): 719-731.
- Hockenbery MJ, Betz CL, Sowden LA. (2005). Wong s Essential Of Pediatric Nursing, 7 th ed, Mosby, 1055.
- Hunt, Terseal. (1997). Self-concept, Hope and Academic achievement, Missouri western state college, may (1997).
- Ireson, J. & Hallam, S. (2009).Academic self-concepts in adolescence: Relations with achievement and ability grouping in schools. Learning and Instruction, 19,3,201-213.
- Jakson, L. A., Hodge, C. N., Ingram, J. M. (1994). Gender and Self-Concept. A Reexa-mination of Stereotypic Differences and the Role of Gender Attitudes, Sex Roles, 30, 615-630.
- Kearny-Cooke, A. (1999). Gender differences and self-esteem. Journal of Gender Specific Medicine, 2, pp. 46–52.
- Koerner, A. F., & Maki, L. (2004). Fmily Communication patterns and social support in families of origin and adult childrens subsequent intimate relationship. Paper presented at the international Association for Relationship Reserch conference, Madison.
- Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2004). Communication in intact families. In A. Vangelisti (Ed.). Handbook of family communication. Mahwah, NJ: Erlbau.
- Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002). understanding family Communication patterns and family function: The roles of Conversation orientation and conformity orientation. Communication Theory, 12(1), 70-91.
- Levenbach, J. (2004). Mothers parenting style and preschoolers social behaviour in Japan and Canada, Unpublished doctoral dissertation, university of Windsor, Windsor,Ontario, Canada.
- Long, V. O. (1991). Gender role conditioning and womens self-concept. Journal of Humanistic Education and Development, 30, 19-29.
- Mandaglio, S. & Pyryt, M.C. (1995). Self-concept of gifted students. Teaching Exceptional Children, 27(3), 40-50.
- Maiano C. & Ninot, G. & Bilard, J. (2004). Age and gender effects on global self-esteem and physical self-perceptions in adolescents. European Physical Education Review, 10, pp. 53-69.
- McLeod, J. M. & Chaffee, S. H. (1972). The construction of social reality. InJ. Tedeschi (Ed.), the Social Influence Process, (pp. 50-59). Chicago: Aldine-Atherton.
- Milgram, R. M. & Milgeram, N.A .(1976). Perdonlity charactristices of Gifted Childeren, The Journal of Generetic Psychology, 129, 180-194.
- Muth J. L .& Cash, T. F. (1997). Body images attitudes: What difference does gender make? Journal of Applied Social Psychology, 27, pp. 1438–1452.
- Rosenberg, M. & Schooler, C. & Schoenbach, C. & Rosenberg, F. (1995). Global self-esteem and specific self-esteem: different concepts, different outcomes. American Sociological Review, 60 (1), pp. 141-156.
- Schneider, B. H. Cloyg, M.R. Bryen, B.M. Landinghane, J.E. & Cronbie, E. (1989). Social relations of gifted as a function of aye and school program, Journal of Educational Psychology, 51, 48-55.
- Shavelson, R. J. Hubner, J. J. & Stanton, G. C .(1976). Self-Concept: validation of construct interpretations, Review of Educational Research, Coopersmith, S. & Feldmen, R. (1976). 46, 407-411.
- Simons, J. & Capio, C. M. & Adriaenssens, P. & Elbroek, H. D. & Vandenbussche, I. (2012). Self-concept and physical self-concept in psychiatric children and adolsc-eents, Journal of Research in Developmental Disabilities, 33, 3, 874-881.
- Smolak, L. (2004). Body image in children and adolescents: Where do we go from here? Body Image, 1, pp. 15–28.
- Taylor, L. (1998). Adolescent psychosocial development and perception of familyenvi-ronment: A comparative study of fatherless, step-fathered, and intact-family adolesc-ent familis, unpublished doctoral dissertation, Saint Louis University.
- Triandis, H. & Suinn, R. M. (1965). A note on identification, self esteem, anxiety, & conformity. Journal of Clinical Psychology, 21, 286-286.
- Wigfield, A., & Karpathian, M. (1991). Who am I and what can I do? Children’s self-concepts and motivation in achievement situations. Educational Psychologist, 26, 233-261.