نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
والدین کودکان مبتلا به اتیسم با چالشهای بسیاری روبهرو هستند، که آنها را در معرض سطوح بالای استرس و دیگر پیامدهای منفی روانی قرار میدهند. مشارکت والدین در برنامههای درمانی کودکان میتواند این آشفتگیها را کاهش دهد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش والدین و پروراندن مهارتها بر کاهش استرس مادران کودکان پیشدبستانی مبتلا به اتیسم انجام گرفت نمونه مورد پژوهش، 21 مادر کودک 3 تا 7 ساله مبتلا به اتیسم هستند که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، یازده جلسه آموزش را دریافت کردند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، پرسشنامه شاخص استرس والدینی بود که در جلسات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (70 روز) تکمیل گردید. نتایج این پژوهش توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل گردید.
یافتهها نشان دادند که برنامه آموزش والدین و پـرورندان مهارتها، استرس مادران را در دوره پسآزمون و پیگیری کاهش داده است (05/0p
کلیدواژهها