نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مشاور خانواده
2 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3 دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانههای اختلال سلوک کودکان دبستانی (دختران 10 و 11 ساله) انجام شده است. براساس مطالعات، کودکان مبتلا به اختلال سلوک، در زمینه کاربرد مهارتهای اجتماعی بسیار ضعیف عمل میکنند و این نقص به تداوم و تشدید مشکلات رفتاری آنها میانجامد. این مطالعه از نوع تجربی حقیقی، با طرح پیشآزمون ـ پس-آزمون با گروه کنترل است.گروه نمونه این پژوهش متشکل از 22 دختر دبستانی 10 و 11 ساله بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در دو مرحله و سپس براساس نمره پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم) و پرسشنامه ارزیابی رفتار راتر (فرم معلم و والد) انتخاب شدند. از این افراد 11 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 11 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول 1 ماه، 12 جلسه تحت آموزش مهارت-های اجتماعی با شیوه قصهگویی و فعالیتهای مکمل قرار گرفت. دادههای پسآزمون، سه هفته پس از اتمام جلسات جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج نشان دادند که براساس هر دو فرم دو پرسشنامه، آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه موجب کاهش نشانههای اختلال سلوک در آزمودنیها میشود (005/0>P). این نتیجه با یافتههای پژوهشگران دیگر تطابق دارد و قابلیت کاربرد قصه و ساختار آن را در آموزش و درمان مشکلات رفتاری کودکان نشان میدهد.
کلیدواژهها