بررسی رابطه ساختاری میان محیط یادگیری خانه و رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی: نقش واسطه ای مهارتهای زبانی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان

2 مرکز پژوهشی روانسنجی هوشبهر

3 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی مهارتهای زبانی در ارتباط میان محیط یادگیری خانه و رشد اجتماعی نمونه ای از کودکان پیش دبستانی شهر تهران انجام شد. در همین راستا تعداد 110 کودک پیش دبستانی به شکل در دسترس انتخاب و به آزمون رشد زبان با 6 مهارت واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی، درک دستوری، تقلید جمله و تکمیل دستوری پاسخ دادند. آزمون محیط یادگیری خانه شامل محیط تحصیلی- آموزشی و تقویت زبانی و آزمون رشد اجتماعی شامل مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودک توسط والد (مادر) پاسخ داده شد. از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (واریانس محور) و نرم افزار PLS جهت تحلیل داده ها استفاده شد. بررسی روابط درون مدل ساختاری نشان داد مسیر اثر محیط یادگیری خانه بر رشد اجتماعی از طریق مهارت های زبانی معنادار است. در مجموع با توجه به برازش مدل اندازه گیری و آزمون روابط بین سازه های تحقیق، مدل ارائه شده توسط پژوهشگر تایید می شود. از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که تقویت محیط یادگیری خانه برای کودکان می‌تواند رشد اجتماعی آنها را از طریق تقویت توانایی های زبانی بهبود بخشد. تبیین این نتایج و کاربردهای ضمنی آن در پایان مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Structural Relationship between Home Learning Environment and Social Development of Preschool Children: Mediating Role of Language Skills

نویسندگان [English]

  • Fereshteh cheraghi 1
  • kaboodi کبودی 1
  • Asgari Ali 2
  • Saeide Zahed 3
1 Farhangian University
2 Psychometric Research Center of Hooshbahr, Tehran, Iran
3 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده [English]

This study aimed to analyze the mediating role of language skills in the relationship between home learning environment and social development in a sample of preschool children in Tehran. For this purpose, convenience sampling was employed to select 110 preschool children who responded to the language development test including the six skills of Picture vocabulary, Relational vocabulary, Oral vocabulary, Syntactic understanding, sentence imitation, and morphological completion. Their parents (mothers) responded to the test of the home learning environment (including an academic-educational environment and language improvement) and the test of social development (including children’s communicative-social skills). The variance-based partial least squares structural equation modeling (PLS–SEM) was used for data analysis in PLS. The analysis of relationships in the structural model indicated that the home learning environment had significant effects on social development through language skills. Overall, the measurement model and the test of relationships between research structures confirmed the proposed research model. In conclusion, improving the home learning environment for children can enhance their social development by boosting language skills. The results and their implicit applications were discussed in this manuscript.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Home Learning Environment
  • Social Development
  • Language Skills