نقش واسطه ای اجتماعی شدن هیجان در رابطه بین خودخاموشی مادر و مشکلات درونی سازی در کودکان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علم و فرهنگ تهران

2 Department of Psychology, Faculty of Humanities University of Science and Culture, Tehran, Iran

چکیده

مشکلات درونی‌سازی در کودکان یک مفهوم مهم در زمینه روانپزشکی کودک و نوجوان و بهداشت‌روان به ویژه در سنین پیش‌دبستانی است و رشد و سازگاری، با سلامت روانی و هیجانی آنها مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای اجتماعی شدن هیجان توسط مادر در رابطۀ بین خود خاموشی مادر و مشکلات درونی‌سازی کودکان بود. این نوع پژوهش از نوع پژوهش های بنیادی و از نوع طرح همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن ، کلیه مادران متأهل 18 تا 45 ساله در جمعیت غیربالینی، دارای کودک 3-5 سال ساکن شهرگرگان بوده است . شرکت کنندگان به روش نمونه‌گیری در دسترس به تعداد 350نفر انتخاب شدند. در نهایت 300 نفر از مادران به صورت آنلاین به مقیاس های خودخاموشی، سازگاری با هیجانات منفی کودکان و سیاهه رفتاری کودک پاسخ دادند. کلیه تحلیل‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 صورت گرفت. یافته ها نشان دادند که خود خاموشی در مادران و نحوه واکنش آن‌ها به هیجانات کودک، تأثیر مثبت و معناداری بر مشکلات درونی سازی در کودکان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of maternal emotion socialization in the relationship between maternal self-silencing and internalizing problems in childhood.

نویسندگان [English]

  • mohadeseh noroozi 1
  • mohsen kachooei 2
  • samaneh behzadpoor 2
1 Department of Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities University of Science and Culture, Tehran, Iran
چکیده [English]

Internalizing problems in children are significant areas of study in child and adolescent psychiatry, as they directly impact a child's development and overall well-being. These issues can significantly affect a child's mental and emotional health. The present study aimed to determine the mediating role of maternal emotion socialization in the relationship between maternal self-silencing and internalizing problems in childhood. This research study is classified as both a basic research study and one that utilizes a structural equation modeling (SEM) design. The statistical population included all married mothers aged 18 to 45 years in a non-clinical population with children aged 3 to 5 years living in Gorgan city. A total of 350 individuals participated in the study using a convenience sampling method. Finally, 300 mothers responded online to the scales of the secondary trauma stress scale , the Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES), and the Child Behavior Checklist . All analyses were done using SPSS 26 and AMOS 24 software. The results showed that there was a positive and significant relationship between self-silence and non-supportive socialization reactions, internalization problems, and a negative and significant relationship with supportive reactions (P<0.001)

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Socialization
  • Self Silencing
  • Internalizing problems