مدل تبیینی تنظیم هیجان دختران نوجوان: نقش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران . ایران

2 گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل علی تنظیم هیجان دختران نوجوان بر اساس فرزندپروری ذهن‌آگاهانه با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی آنها بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم و یکی از والدین آنها در سال تحصیلی 1403 در شهرستان اقلید بود. تعداد 180 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دانش‌آموزان به پرسشنامه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و واندروال (2010) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و یکی از والدین آنها به پرسشنامه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه مک‌کافری، ریتمن و بلک (2015) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج رابطه مثبت و معنی‌داری بین فرزندپروری ذهن‌آگاهانه با انعطاف‌پذیری شناختی و انعطاف‌پذیری شناختی با تنظیم هیجان سازگارانه نشان دادند اما رابطه معنی‌داری بین فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و تنظیم هیجان سازگارانه مشاهده نشد. در ضمن اثر غیر مستقیم فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر تنظیم هیجان سازگارانه از طریق میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی تایید شد و مدل علی تنظیم هیجان دختران نوجوان بر اساس فرزندپروری ذهن‌آگاهانه با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی از برازش مناسبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal model of adolescent girls' emotion regulation: The role of mindful parenting mediated by cognitive flexibility

نویسندگان [English]

  • Elahe Aslami 1
  • Akram Malekzadeh 2
1 1. Department of psychology, Payam Noor university(PNU), Tehran, Iran
2 Department of psychology. Payam Noor university(PNU). Tehran. Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to develop a causal model of adolescent girls' emotion regulation based on mindful parenting mediated by their cognitive flexibility. The present study method is a descriptive correlational study with structural equation modeling. The statistical population of the study included all female high school students and one of their parents in the academic year 1403 in Eqlid County. 180 students were selected using a multi-stage cluster sampling method and the students responded to Dennis and Vander Wal's (2010) cognitive flexibility inventory and Gross and John's (2003) emotion regulation questionnaire, and one of their parents responded to McCaffrey, Reitman, and Black's (2015) Mindfulness in parenting questionnaire. PLS software was used to analyze the data. The results showed a positive and significant relationship between mindful parenting and cognitive flexibility and cognitive flexibility with adaptive emotion regulation, but no significant relationship was observed between mindful parenting and adaptive emotion regulation. In addition, the indirect effect of mindful parenting on adaptive emotion regulation was confirmed through the mediation of cognitive flexibility, and the causal model of adolescent girls' emotion regulation based on mindful parenting with the mediation of cognitive flexibility had a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive flexibility
  • emotion regulation
  • mindful parenting