ارائه الگوی ساختاری جهت گیری زندگی بر مبنای ادراک فرزند از رابطه والد -کودک، با نقش واسطه ای خودگویی های درونی دختران دوره دوم متوسطه شهر قم

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی،علوم انسانی،طلوع مهر،قم،ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه طلوع مهر،قم،ایران

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه جهتگیری زندگی با ادراک فرزند از رابطه والد -کودک دختران دوره دوم متوسطه شهر قم بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود و از بین جامعه این پژوهش که شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قم (16833 نفر) در سال تحصیلی 1403-1402 است تعداد 220 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعیین شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش مقیاس فرزند پروری ادراک شده گرولینک (POPS)، پرسشنامه جهتگیری زندگی (LOT) و پرسشنامه خودگویی کالوت (STI) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS- 19 و نرم افزار 24 AMOS- انجام شدند. طبق یافته های مدل پژوهش تعامل با پدر و تعامل با مادر اثر مثبت و مستقیم بر تلقی خوش‌بینانه و خودگویی مثبت و اثر منفی و مستقیم بر تلقی بدبینانه و خودگویی منفی داشتند، خودگویی مثبت و خودگویی منفی به ترتیب اثر مثبت و منفی معنی‌داری بر تلقی خوش‌بینانه داشتند و همچنین خودگویی مثبت و خودگویی منفی به ترتیب اثر منفی و مثبت معنی داری بر تلقی بدبینانه داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a structural model of life orientation based on the child's perception of the child's parent relationship, with the mediating role of inner self-narratives of girls in the second year of high school in Qom.

نویسندگان [English]

  • Fateme Naderi 1
  • houshang garavand 2
  • Hoda Lajevardi 3
1 Psychology, Humanities, ToloueMehr, Qom, Iran
2 Psychology Department, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Tolo Mehr University, Qom, Iran
چکیده [English]

The aim of this research was to present a a structural model of life orientation based on the child's perception of the child's parent relationship, with the mediating role of inner self-narratives of girls in the second year of high school in Qom. The present study was a descriptive-correlation type of path analysis. The population of study included all female students of the second year of secondary school in Qom (16833 people) in the academic year of 2023-2024. The statistical sample size was determined to be 220 people, which was done by random cluster sampling. The instruments used were Perception Of Parents Scale Grolink (POPS), Life Orientation Test (LOT) and Calvete Self-Talk Inventory scale (STI). All analyzes were performed using SPSS-19 and AMOS-24 software. According to the findings of the research model, interaction with father and interaction with mother had a positive and direct effect on optimistic perception and positive self-talk and a negative and direct effect on pessimistic perception and negative self-talk. Positive self-talk and negative self-talk had a significant positive and negative effect on and positive self-talk and negative self-talk had a significant negative and positive effect on pessimism, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • life orientation"
  • ؛ "
  • parent-child relationship "
  • ؛"
  • inner self-talk"
  • ؛