2
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
Abstract
Objectives: The aim of this research was to evaluate the effectiveness of parents' skill training program on reducing children's behavioral problems. Method: In an experimental study (pre-post-test), 4 primary schools were randomly selected from schools of Tehran. Two schools were randomly allocated into experimental group and two into control group. Experimental group (mothers of children aged 7-9 years) received parents' skill training program for 8 weeks, two hours sessions. Parents' reports participating in the training program (n=30 mothers) were compared with parents' reports of non-trained control group (n=31 mothers). Data were gathered using Child Behavior Checklist (CBCL) and analyzed using covariance analyses. Results: There was a significant difference between the experimental and control group after the training. The experimental group reported a significant decrease in children's behavioral problems.
بلومکویست، م. (1996). مهارتهای سازگاری با کودکان ناسازگار. (1383). (ترجمه ج. علاقبندراد) تهران: سنا.
تهرانیدوست، م.، شهریور، ز.، محمودیقرائی، ج.، علاقهبندراد، ج. (1387). تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره 4، 371-379.
جلالی، م. (1385). اثر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت در تغییر شیوههای فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه شاهد تهران.
شکوهییکتا ، م. (1387). اثربخشی آموزش شیوههای نوین فرزندپروری به والدین. چکیده مقالات سومین کنگره ملی آسیبشناسی خانواده. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
طالعی، ع.، طهماسیان، ک.، وفایی، ن. (1390). اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر خوداثرمندی والدینی مادران، فصلنامه خانواده پژوهی، سال هفتم، شماره 27، 324-311.
طهماسبی، س. (1390). اثربخشی برنامه آموزش مهارتها به مادران از طریق مربیان در کاهش استرس والدینی و مشکلات رفتاری کودکان مهد و پیشدبستانی. پایاننامه دکتری روان شناسی بالینی انستیتو روانپزشکی تهران.
طهماسبی، س. و همکاران (1385). بررسی رابطه جداییهای موقت روزانه در گذشته با دلبستگی، مشکلات رفتاری و سازگاری کودکان کلاس اول دبستان شهر تهران. دانشگاه علوم بهزیستی: معاونت پژوهشی.
غباری بناب، ب.، پرند، ا. خانزاده، ع. ح.، فیروز جاه، ح.، موللی، گ.، و نعمتی، ش. (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال نهم، شماره 3 / 223-238.
قنبری، س. (1385). تاثیر آموزش رفتاری والدین بر مشکلات برونی سازی کودکان 9-7 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه شهید بهشتی.
کراتوچویل، توماس آر.، و موریس، ریچارد جی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد). روانشناسی بالینی کودک (1388). (ترجمه محمدرضا نائینیان). تهران: رشد.
کمبل، سوزان بی.(1387). مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی، مسائل بالینی و رشدی (ترجمه سعید صیادلو). تهران: دانژه (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 19، سال ششم، 1/ 529-558.
نجفی، م.، فولادچنگ، م.، علیزاده، ح.، و محمدی فر، ع. (1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، اختلال سلوک واختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دبستانی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی/ سال نهم، شماره 3/ 239-254.
هومن، حیدرعلی. (1386). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlingron, VT: University of Vermont, Research Center of Children, Youth & Families.
Bloomquist, Michael (2006). Skills Training for Children with Behavior Problems: a parent and practitioner guidebook , revised edition. New York: Guilford publications.
Briesmeister, James M., & Schaefer Charles E. (2007). Handbook of parent training: helping parents prevent and solve problem behaviors. John Wiley and Sons.
Cartwright-Hatton, S., McNally D., White C., & Verduyn Ch. (2005). Parenting Skills Training: An Effective Intervention for Internalizing Symptoms in Younger Children. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, Number 2, Vol.18, 45–52.
Dawe, Sharon, Harnett, Paul, H., Staiger, Petra, & Dadds, Mark R. (2000). Parent training skills and methadone maintenance: clinical opportunities and challenges. Drug and Alcohol Dependence 60, 1-11.
Fennel, D. C., & Fishel, A. H. (1998). Parent education: An evaluation of STEP on abusive parents' perceptions on abuse potential. Journal of Child Psychiatric Nursing, 11 (3), 107-120.
Gavita, O., and Joyce, M. (2008). A review of the effectiveness of group cognitively enhanced behavioral based parent programs designed for reducing disruptive behavior in children. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies Vol.8 No.2,185-199.
Kazdin, A. E. (1997). Parent management training: evidence, outcomes and issues. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36(10), 1349-1356.
Lundahl, B., Risser, H.J., & Lovejoy M.C. (2006). A meta-analysis of parent training: moderators and follow-up effects. Clinical Psychology Review, 26, 86-104.
Moffitt, T. E., & Caspi, A. (2001). Childhood predictors differentiate life-course persistent and adolescence-limited antisocial pathways, among males and females. Development&Psychopathology;13, 355-75.
Nixon, R. D. V. (2002). Treatment of behavioral problems in preschoolers: a review of parent training programs. Journal of clinical psychology review, vol.22 (4), 525-546.
Pearl Erica, S. (2009). Parent management training for reducing oppositional and aggressive behavior in preschoolers. Aggression and Violent Behavior 14, 295-305.
Sanders, M. R., Bor, W., & Morawska, A. (2007). Maintenance of treatment gains: a comparison of enhanced, standard and self-directed Triple P-Positive Parenting Program. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(6), 983-998.
Sanders, M. R., Markie- Dadds, C., & Turner, Karen M.T. (2003). Theoretical, scientific and clinical foundations of thetriple p- positive parenting program. The Parenting and Family Support Centre, the University of Queensland.
Sherly A. Hemphil, & Lyn Littlefield. (2006). Child and family predictors of therapy outcome for children with behavioral and emotional problems. Child Psychiatry and Human Development, Vol. 36(3), 329-349.
Turner, K.M., & Sanders, M.R. (2006). Dissemination of evidence-based parenting and family support strategies: Learning from the Triple P-Positive Parenting Program system approach. Aggression and Violent Behavior 11, 176-193.
Wiggins, T., Sofronoff, K., & Sanders, M. (2009).Pathways triple p-positive parenting program: effects on parent-child relationships' and child behavior problems. Family Process 48, 517-530.
Wood, J., McLeod, B.D., Sigman, M., Hwang, W.-C., & Chu, B.C. (2003). Parenting and childhood anxiety: Theory, empirical findings and future directions. Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 44(1), 134–151. Turner, K.M., &
Sanders, M. R. (2006). Dissemination of evidence-based parenting and family support strategies: Learning from the Triple P-Positive Parenting Program system approach. Aggression and Violent Behavior 11, 176-193.
Nematollahi, M., & Tahmasebi, S. (2014). The Effectiveness of Parents' Skills Training Program on Reducing Children's Behavior Problems. Journal of Family Research, 10(2), 159-174.
MLA
Maryam Nematollahi; Siamak Tahmasebi. "The Effectiveness of Parents' Skills Training Program on Reducing Children's Behavior Problems", Journal of Family Research, 10, 2, 2014, 159-174.
HARVARD
Nematollahi, M., Tahmasebi, S. (2014). 'The Effectiveness of Parents' Skills Training Program on Reducing Children's Behavior Problems', Journal of Family Research, 10(2), pp. 159-174.
VANCOUVER
Nematollahi, M., Tahmasebi, S. The Effectiveness of Parents' Skills Training Program on Reducing Children's Behavior Problems. Journal of Family Research, 2014; 10(2): 159-174.