Social developments are among the most important areas of research in the social sciences. An agreement on divorce in Iranian society is one example of the transformation of the family and marriage institution. In this paper, we try to understand and analyze the process of changing this phenomenon with its social construction. For this purpose, the "analytical realism" approach, and in particular the "voluntary action theory", was used by American structuralism sociologist Talcott Parsons. The method used in this research is qualitative and is of secondary analysis type and has been used to collect data from previous surveys and research. Findings of the research indicate that the divorce of an agreement is influenced by two objective and subjective social contexts of social construction. Its mental context relates to the evolution of the patterns of conjugation and the change in the structure of the authority of the family and its objective context in the context of family litigation proceedings in the family courts as well as the world-wide sexuality of the world today
حقشناس، سیدجعفر (1392). آسیبشناسی خانواده(مجموعه مقالات). قم: مرکز تحقیقات زن و خانواده
جهانگیرزاده، جواد (1375). بررسی زمینههای اقتصادی-اجتماعی مؤثر بر شیوة همسرگزینی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته جامعهشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه شیراز
رابینگتن، ارل و مارتین واینبرگ (1382) رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت الله صدیق سروستانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زیبایینژاد، محمدرضا و سبحانی، محمدتقی. (1383). درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
ساروخانی، باقر(1381). پژوهشی در شناخت واقعیت طلاق و عوامل آن، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
سازمان بسیج مستضعفین (1392). پژوهش ملّی عفاف و حجاب، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج.
شیروی، عبدالحسین (1390). حقوق خانواده. تهران: سمت
صادقی، سهیلا و ایثاری، مریم (1394). «مطالعه جامعه شناختی سنخهای طلاق در ایران» مجله مسائل اجتماعی ایران، بهار و تابستان 1394، سال ششم، شماره 1
فرجی، مهدی و حمیدی، نفیسه (1390). پوشش و حجاب زنان ایران، سازمان تبلیغات اسلامی
کرایب، یان (1392). نظریه اجتماعی مدرن، تهران: نشر آگه
گودرزی، محسن (۱۳۸۲). موج دوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان، یافتههای پیمایش در ۲۸ مرکز استان کشور، تهران: دفتر انتشارات طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
گودرزی، محسن (۱۳۸۷). گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی ایرانیان کل کشور، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی