تأثیر شیوه‌های تربیتی والدین بر نوع دلبستگی فرزندان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

چکیده

هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر سبک‌های والدینی در پیش‌بینی نوع دلبستگی فرزندان است. بدین منظور پژوهش حاضر قصد دارد این موضوع را بررسی کند که آیا سبک‌های والدینی مختلف (مقتدر، مستبد، آزادگذار و بی‌اعتنا) به شکل‌دهی دلبستگی‌های متفاوت (ایمن، اشتغال خاطر، هراسان و دوری‌گزین) در فرزندان می‌انجامد یا خیر. شرکت‌کنندگان در پژوهش 508 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر نوجوان (پایه‌های اول، دوم و سوم) دبیرستانی بودند که دامنه سنی بین 14 تا 19 سال داشتند و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه شیوه‌های تربیتی والدین (زینالی، شریفی، عنایتی، عسگری و پاشا، 1390) و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی (ون-آدنوون، هافسترا و بکر، 2003) بود.داده‌های حاصل از شرگت‌کنندگان در پژوهش به وسیله رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، شیوه تربیتی مقتدر، بی‌اعتنا، مستبد و آزادگذار والدین به‌ترتیب رابطه مثبت و معنا‌دار با دلبستگی ایمن، هراسان، اشتغال خاطر و دوری‌گزین فرزندان دارند و پیش‌بینی کننده-های مستقیم و معنا‌دار آن‌ها در فرزندان‌اند. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش بنیادین و اساسی شیوه‌های تربیتی والدینی، فراگیری شیوه تربیتی اقتداری و اصلاح روش‌های تربیتی مستبدانه، آزادگذار و بی‌اعتنا را در خانواده‌ها به والدین توصیه می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Parenting Styles on Children Attachment Dimensions

نویسنده [English]

  • Ali Zeinali
Islamic Azad University, Urmia Branch
چکیده [English]

The purpose of this study is to determine the effects of parenting style on prediction of children's attachment style. To achieve this aim, the study investigates whether different parenting styles (authoritative, authoritarian, permissive and neglectful) Leads to shaping various attachment styles (secure, fearful, preoccupied and dismissing) in children? 508 high school adolescent boys and girls with the age range of 14-19 participated in this study and were selected through Stratified Random Sampling method. Data were gathered through Parenting Style Questionnaire (PSQ) and Attachment Style Questionnaire (ASQ). In order to analyze the data, the researcher used Multiple Regression statistics. The results showed, Authoritative, authoritarian, neglectful and permissive parenting styles have positive and significant relationships with secure, preoccupied, fearful and dismissing attachment in children respectively and are considered as direct and significant predictor of them in children. The present study, with emphasize on fundamental role of parenting styles, recommend learning of authoritative parenting style and correction of authoritarian, neglectful and permissive parenting styles to parents in family setting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting Style- Attachment Style- Children
  1. زینالی، ع، شریفی، ح، عنایتی، م، عسگری، پ، پاشا، غ. (1390). گسترش و رواسازی پرسشنامه شیوه‌های تربیتی والدین. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، سال ششم، شماره سوم، 129- 145.
  2. Ainsworth, M. D. S. (1982). Attachment: Retrospect and prospect. In C. M. Parkes & J. Stevenson- Hinde (Eds.), The place of attachment in human behavior (pp. 3–30). New York: Basic Books.
  3. Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226–244.
  4. Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.
  5. Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph, 4, 1–103.
  6. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11, 56–95.
  7. Berk, L. E. (2010). Development through the lifespan (5th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  8. Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. New York: Basic Books.
  9. Bowlby, J. (1975). Separation: Anxiety and anger (Vol. 2). Harmondsworth: Penguin.
  10. Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Vol. 3. Loss, sadness, and depression. New York: Basic Books.
  11. Bowlby, J. (1988). A secure base. New York: Basic Books.
  12. Darling, N. (1999). Parenting style and its correlates. ERIC Digest. Champaign: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, University of Illinois, (ED 427 896). Available: http://ericeece.org/pubs/digests/1999/darlin99.html.
  13. Gamble, S., & Roberts, J. (2005). Adolescents' perceptions of primary caregivers and cognitive style: The roles of attachment security and gender. Cognitive Therapy and Research, 29, 123-141.
  14. Karavasilis, L, Doyle, A. B., & Markiewicz, D. (2003). Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International Journal of Behavioral Development, 27, 153-164.
  15. Karen, R. (1998). Becoming attached:First relationships and how they shape our capacity to love. New York: Oxford University Press.
  16. Kassel, J. D., Wardle, M., & Roberts, J. E. (2007). Adult attachment security and college student substance use. Addictive Behaviors, 32, 1164–1176.
  17. Maccoby, E., & Martin, J. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In E. M. Hetherington (Ed.) & P. H. Mussen (Series Ed.), Handbook of child psychology, Vol. 4: Socialization, personality, and social development (pp. 1–101). New York: Wiley.
  18. Martens, P. (2006). Parenting and internal working models in preschool-age children. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, Vol 67(2-B). Northern Illinois University, US. http://commons.lib.niu.edu/handle/10843/11507
  19. Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood. New York: Guilford Press.
  20. Neal, J., & Frick-Horbury, D. (2001). The effects of parenting styles and childhood attachment patterns on intimate relationships. Journal of Instructional Psychology, 28(3), 178-183.
  21. Obegi, J. H., & Berant, E. (2009). Attachment theory and research in clinical work with adults. New York: The Guilford Press.
  22. Pellerin, L. A. (2005). Applying Baumrinds' parenting typology to high schools: Toward a middle-range theory of authoritative socialization. Journal of Social Science Research, 34, 283–303.
  23. Polek, E. (2007). Attachment in cultural context. Nederland. Ubbo-Emmius Foundation of the University Groningen [ Phd Thesis].
  24. Polek, E., Van Oudenhoven, J. P., & Ten Berge, J. M. F. (2008). Attachment styles and demographic factors as predictors of sociocultural and psychological adjustment of Eastern European emigrants in the Netherlands. International Journal of Psychology, 43, 919-928.
  25. Riley, p. (2011). Attachment theory and the teacher-student relationship. New York: Routledge publication.
  26. Speirs Neumeister, K. L., & Finch, H. (2006). Perfectionism in high-ability student. The Gifted Child Quarterly, 50(3), 238-251.
  27. van IJzendoorn, M. H., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (1997). Intergenerational transmission of attachment: A move to the contextual level. In L. Atkinson & J. K. Zucker (Eds.), Attachment and psychopathology (pp. 135–170). New York: Guilford Press.
  28. Van Oudenhoven, J. P., Hofstra, J., & Bakker, W. (2003). Ontwikkeling en evaluatie van de Hechtingstijlvragenlijst (HSL) [Development and evaluation of the Attachment Styles Questionnaire]. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 58, 95-102.