مهارت حل مسئله یکی از مهارتهای شناختی است که انسان را در حل مسائل درونی و بیرونی خود یاری میدهد. آموزش این مهارت میتواند از بروز مسائل و مشکلات نوجوانان و بحرانی شدن تعارضهای خانوادگی پیشگیری کند. حل مسئله یکی از مهارتهای مهم زندگی است که بسیاری از والدین و فرزندان با آن آشنا نیستند. بر این اساس برخی از متخصصان به طراحی و اجرای کارگاههای آموزش حلمسئله برای والدین، کودکان و نوجوانان پرداختهاند. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی کارگاههایی با عنوان تربیت نوجوان اندیشمند بوده است که در آن مهارتهای حل مسئله به گروهی از مادران که فرزندان آنان در آستانة دوران نوجوانی قرار دارند، آموزش داده شده است. در کارگاه تربیت نوجوان اندیشمند مهارتهای درک احساسات و نظرات دیگران، درک انگیزهها، یافتن راهحلهای متعدد برای یک مسئله، در نظر گرفتن عواقب و نتایج امور و برنامهریزی متوالی با استفاده از طرح درسهایی آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجوانانی هستند که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. این مادران در پنج کارگاه آموزشی که هر کارگاه شامل 10 جلسه آموزشی دو ساعته است زیر نظر مجریان مجرب آموزش دیدهاند. این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه گواه است. دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه ارزیابی خانواده گردآوری شده است. با استفاده از این ابزار کارکرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی در قبل و بعد از اجرای کارگاه مقایسه شده است. یافتهها بیانگر تأثیر این کارگاهها بر بهبود عملکرد آزمودنیها در عامل مشارکت عاطفی است. در خاتمه، بحث و نتیجهگیری، کاربرد یافتههای تحقیق، محدودیتها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.