هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی است. در ایـن پـژوهش از طرح آزمـایشی پیش آزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی استفاده شده است. به این منظور 80 نفر از دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر بین سنین 10 الی 16 سال که مشکلات نارسایی توجه داشتند، به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسشنامه ارزشیابی نارسایی در توجه استفاده شد. برای سنجیدن اثر مداخله و تعامل آن با سن آزمودنیها روش آماری تحلیل کوواریانس به کار رفت. با توجه به اینکه اثر آموزش، معنادار بود، ملاحظـه شد کـه در سطح خطای کمتر از یکصدم (01/0>p) میتوان قضاوت کرد که آموزش سفالگری در کاهش مشکلات توجه نوجوانان کمتوان ذهنی تأثیر معنادار داشته است.
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
شهیم، س. (1377). انطباق و هنجاریابی مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر برای کودکان (چاپ دوم). شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
American Association on Mental Retardation (2002). Mental retardation: Definition, classification and systems of supports (10th ed.). Washington. DC: Author.
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: Author.
Baroff, G. S., & Olley, J. G. (1999). Mental retardation: Nature, cause and management (3rd ed.). Philadelphia, PA: Brunner Mazel.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65-94.
Beirne-Smith, M., Patton, J. R., & Ittenbach, R. F. (1998). Mental retardation. Columbus, OH: Merrill.
Biederman, J., & Spencer, T. J. (2000). Genetics of childhood disorder: Is ADHD a noradrenergic disorder? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 1330-1333.
Corkum, P. V., Scachar, R. J., & Siegel, L. S. (1996). Performance on the continuous performance task and the impact of reward. Journal of Attention Disorders, 1, 114-121.
Dobson, K. S. (2002). Handbook of cognitive-behavioral therapies. New York: Guilford, Press.
Dodson, W. W. (2005). Pharmacotherapy of adult ADHD. Journal of Clinical Psychology, 61(5), 589-606.
Fletcher, J. M., Francis, D. J., Pequegnat, W., Raudenbush, S. W., Bornstein, M. H., Schmitt, F., Brouwers, P., & Stover, E. (1991). Neurobehavioral outcomes in disease of childhood. American Psychologist, 46, 1267-1277.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & LLoyd, J. (1999). Introduction to Learning Disabilities. New Jersey: Allyn & Bacon.
Hill, A. L. (1974). Idiot savants: A categorization of abilities. Mental Retardation, 12, 12-13.
Kendall, P. C. (1985). Toward a cognitive-behavioral model of child psychopathology and a critique of related interventions. Journal of Abnormal Child Psychology, 13(3), 357-372.
Koller, H., Richardson, S. A., Katz, M., & McLaren, J. (1983). Behavior disturbance since childhood among a five-year birth cohort of all mentally retarded group adults in a city. American Journal of Mental Deficiency, 87(4), 386-395.
Kratochvil, C. J., Greenhill, L. L., March, J. S., Burke, W. J., & Vaughan, B. S. (2004). The role of stimulants in the treatment of preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder. CNS Drug, 18(14), 957-966.
Morishima, A., & Brown, L. F. (1976). An idiot savant case report: A retrospective view. Mental Retardation, 14, 46-47.
Morishima, A., & Brown, L. F. (1977). A case report on the artistic talent of an autistic idiot savant. Mental Retardation, 15, 33-36.
Mulick, J. A., Hammer, D., & Dura, J. R. (1991). Assessment and management of antisocial and hyperactive behavior. In J. L. Matson & J. A. Mulick (Eds.), Handbook of Mental Retardation (2nd ed., pp. 397-412). New York: Pergamon.
Nelson, R. W., & Israel, A. C. (2003). Behavior Disorders of Childhood (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Paule, M. G., Rowland, A. S., Ferguson, A., Chelonis, J. J., Tannock, R., Swanson, J. M., & Castellanos, F. X. (2000). Attention deficit/hyperactivity disorder: Characteristics, interventions and models. Neurotoxicology and Teratology, 22, 631-651.
Pelham, W. E., Gnagy, E. M., Greiner, A. R., Hoza, B., Hinshaw, S. P., Swanson, J. M., Simpson, S., Shapiro, C., Burkstein, O., Baron-Myak, C., & Mc Burnett, K. (2000). Behavioral versus behavioral and pharmacological treatment in ADHD children attending to summer treatment program. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(6), 507-525.
Pelham. W. E., Wheeler, T., & Chronis, A. (1998). Empirically supported psychosocial treatments for ADHD. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 190-205.
Rapport, M. D., & Moffitt, C. (2002). Attention-deficit/hyperactivity disorder and methylphenidate: A review of height/weight, cardiovascular and somatic complaint side effects. Clinical Psychology Review, 22(8), 1107-1132.
Rimland, B., & Fein, D. (1988). Special talents of autistic savant. In L. K. Obler & D. Fein (Eds.), The exceptional brain (pp. 474-482). New York: Guilford.
Safren, S. A., Otto, M., Sprich, S., Winett, C. L., Wilens, T. E., & Biederman, J. (2005). Cognitive-behavioral therapy for ADHD in medication-treated adults with continued symptoms. Behavioral Research and Therapy, 43(7), 831-842.
Sagvolden, T., Heidi, A., Zeiner, P., & Berger, D. (1998). Altered reinforcement mechanisms in attention deficit/hyperactivity disorder. Behavioral Brain Research, 94, 61-71.
Tomporowski, P. D., & Tinsley, V. (1992). Attention in mentally retarded persons. In W. E. Maclean (Ed.), Handbook of mental deficiency, psychological theory and research (pp. 219-244). Mahwah, NJ: Erlboum.
Wimett, L., & Laustsen, G. (2003). First new ADHD treatment in 30 years. The Nurse Practitioner, 28(12), 50-54.
Zeaman, D., & House, B. J. (1979). A review of attention theory. In N. R. Ellis (Ed.), Handbook of mental deficiency: Psychological theory and research (2nd ed., pp. 63-120). Hillsdale, NJ: Erlboum.
غباری بناب, باقر, بهپژوه, احمد, & محمدی, مریم. (1390). بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی. خانواده پژوهی, 7(1/1), -.
MLA
باقر غباری بناب; احمد بهپژوه; مریم محمدی. "بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی", خانواده پژوهی, 7, 1/1, 1390, -.
HARVARD
غباری بناب, باقر, بهپژوه, احمد, محمدی, مریم. (1390). 'بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی', خانواده پژوهی, 7(1/1), pp. -.
VANCOUVER
غباری بناب, باقر, بهپژوه, احمد, محمدی, مریم. بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی. خانواده پژوهی, 1390; 7(1/1): -.