هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه است. بدین منظور از بین مراجعه کنندگان به دو مرکز اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان (صبا و رفیده)، 13 کودک مبتلا به ADHD انتخاب شدند. تشخیص قطعی با توجه به ارزیابی متخصص روانپزشکی اطفال و روانشناس بالینی صورت گرفت. به منظور کنترل تأثیر دارو، کودکانی انتخاب شدند که حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان با داروی ریتالین قرار گرفته بودند. سپس، مادران کودکان مذکور در 6 جلسه هفتگی و حضوری 120 دقیق های و 2 جلسه تماس تلفنی 15 دقیق های آموزش گروهی فرزندپروری مثبت شرکت کردند. تحقیق حاضر فاقد گروه گواه بود و جلسات گروه آزمایش با احتساب افت آزمودنی با 8 مادر ادامه پیدا کرد. آزمودنی ها در 6 مرحله خط پایه 1 (یک هفته پیش ار شروع جلسات آموزشی)، پیش آزمون (در اولین جلسه آموزشی)، میان آزمون (پس از چهار جلسه آموزشی)، پس آزمون (پس از اتمام جلسات تلفنی) و دو مرحله پی گیری هر یک به ترتیب به فاصله 1 و 2 ماه پس از آخرین تماس تلفنی، با استفاده از پرسشنامه تنیدگی والدینی (PSI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های گردآوری شده از طریق آزمون تحلیل واریانس (آزمون اندازه گیری های مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه گروهی فرزندپروری مثبت منجر به کاهش استرس والدگری در قلمرو کودک (008/0=α، 672/33=F) و قلمـرو والـدیـن (001/0=α، 539/119=F) شده است و تغییرات صورت گرفته تا 2 ماه پیگیری نیز همچنان باقی مانده است. از سوی دیگر، نتایج تحقیق نشان داد که حس صلاحیت و روابط با همسر نیز به عنوان دو متغیر مداخله گر در استرس والدگری، بهبود پیدا کرده است.
استورا (1377). تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن (ترجمه پ. دادستان). تهران: انتشارات رشد.
دادستان، پ.، احمدیازفندی، ع. و حسنآبادی، ح. (1385). تنیدگی والدینی و سلامت عمومی: پژوهشی درباره رابطه تنیدگی حاصل از والدگری و سلامت عمومی در مادران پرستار و خانهدار دارای کودکان خردسال. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 2 (7)، 184-171.
دلاور، ع. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. تهران: انتشارات رشد.
خوشابی،ک. و پوراعتماد، ح. (1381). بررسی میزان شیوع اختلال بیشفعالی و نقص توجه و اختلالات همراه آن در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. گزارش تحقیقاتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
عصاریان، ف. (1384). مروری بر اختلال بیشفعالی/کمبود توجه. فصلنامة تازههای روانپزشکی کودکان و نوجوانان ایران، 2 و 3، 18 – 3.
کلانتری، م.، نشاطدوست، ح. و زارعی، م. (1380). تأثیر آموزش رفتار والدین و دارو درمانگری بر میزان علائم فزونکنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، مجله روانشناسی، 5 (2)، 134-118.
گال، م.، بورگ، دبلیو. و گال، جی. (1383). روشهای تحقیقی کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (ترجمه ح. هومن، ا. نصر، ح. عریضی و همکاران، جلد دوم). تهران: انتشارات سمت.
هومن، ح. (1380). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: نشر پارسا.
Anastopoulos, A. D., Shelton, T. L., Dupaul, G. J., & Guevremont, D. C. (1993). Parent training for attention deficit hyperactivity disorder: Its impact on parent functioning. Journal of Abnormal Psychology, 21, 581-596.
Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
Bor, W., Sanders, M. R., & Markie-Dadds. (2002). The effect of the triple P – positive parenting program on preschool children with co-occurring disruptive behavior and attention/hyperactive difficulties. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(6), 571- 587.
Cann, W., Rogers, H., & Matthews, J. (2003). Family intervention services program evaluation: A brief report on initial outcomes for families. Australian E-Journal for the Advancement of Mental Heath, 2(3). Available: http://www.auseinet.com/journal/vol 2 iss 3/Cann. Pdf.
Costin, Y., Lichle , C. , Hill-Smith , A. (2004). Parent group treatments for children with oppositional defiant disorder. Australian E-Journal for the Advancement of Mental Health, 3(1). Available: http://www.auseinet.com/journal/vol 3 iss 4/ Costin. Pdf.
Everett. C. A. (1999). Family therapy for ADHD: Treating children, adolescents, and adult. New York: The Guilford press.
Markie-Dadds, C., & Sanders, M. (2001). Self-directed triple P (positive parenting program) for mothers with children at risk of developing conduct problems. Cambridge Journals Online. Available: http://journals.Cambridge.org/preducation/action/eyoGet Fulltrxt? Fulltextid= 451429. 259-275.
Pisterman, S., & Firestone, P. (1992). The effects of parent training on parenting stress and sense of competence. Canadian Journal of Behavioral Science, 24, 41-58.
Rabiner, C. D. (2002). Stress and coping in parents of children with ADHD [On-line]. Available: www. Helpforadd. com/2002/ September. htm.
Sadock, B. J. , Sadock.V. A., & Kaplan. (2003): Synapses of psychiatry (ninth edition). Philadelphia: Lippincott William & willkins.
Sanders, M. R. (2005). Triple P: A multi-level system of parenting intervention: Workshop participant notes. Brisbane the university of Queensland.
Sanders, M. R., Markie-Dadds, C., Tully, L. A., & Bor, W. (2000). The Triple p- positive parenting program: A comparison of enhanced, standard and self- directive behavioral family intervention for parents of children with early onset conduct problems. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(2), 624-640.
روشن بین, مهدیه, پوراعتماد, حمیدرضا, & خوشابی, کتایون. (1386). تأثیر آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. خانواده پژوهی, 3(2), -.
MLA
مهدیه روشن بین; حمیدرضا پوراعتماد; کتایون خوشابی. "تأثیر آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه", خانواده پژوهی, 3, 2, 1386, -.
HARVARD
روشن بین, مهدیه, پوراعتماد, حمیدرضا, خوشابی, کتایون. (1386). 'تأثیر آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه', خانواده پژوهی, 3(2), pp. -.
VANCOUVER
روشن بین, مهدیه, پوراعتماد, حمیدرضا, خوشابی, کتایون. تأثیر آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. خانواده پژوهی, 1386; 3(2): -.