در جهان امروز با وجود شباهتهای زیادی که در نتیجه پدیده جهانی شدن در ابعاد و سطوح مختلف زندگی اجتماعی روی داده، هنوز شاهد تفاوتهای قابل توجهی در ابعاد و سطوح مختلف زندگی اجتماعی هستیم. مسئله اصلی این پژوهش ارزش-های تربیت فرزند است که با توجه به تئوریهای مختلف، 9 ویژگی مهم از سوی والدین در جریان جامعهپذیری کودکان مطمح نظر قرار گرفته است هدف اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است که مهمترین ارزشهایی که در کشورهای مورد بررسی در خصوص تربیت فرزندان وجود دارند چه هستند؟ آنگاه در مورد شباهتها و تفاوتهایی که بین هر کدام از کشورها وجود دارند، بحث میشود. روش تحقیق به صورت تحلیل ثانویه می-باشد. دادهها از پیمایش جهانی ارزشها (WVS) و از موج چهارم آن به دست آمده است. نمونه تحقیق شامل 14 کشور از مناطق آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا که دادههای آنها موجود بود، میباشند. نتایج نشان میدهند که با وجود برخی اشتراکات، الگوی ارزشی در خصوص تربیت فرزند در آسیای میانه با الگویی که در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد کمی متفاوت است. به علاوه یافتهها نشان میدهند که بین کشورهای مورد بررسی در خصوص اهمیت هر کدام از ارزشها تفاوت معناداری وجود دارد.
معدنیپور, علی, رستمی, زهرا, & معدندار, مژگان. (1389). مطالعه تطبیقی ارزشهای تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا. خانواده پژوهی, 6(4), -.
MLA
علی معدنیپور; زهرا رستمی; مژگان معدندار. "مطالعه تطبیقی ارزشهای تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا", خانواده پژوهی, 6, 4, 1389, -.
HARVARD
معدنیپور, علی, رستمی, زهرا, معدندار, مژگان. (1389). 'مطالعه تطبیقی ارزشهای تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا', خانواده پژوهی, 6(4), pp. -.
VANCOUVER
معدنیپور, علی, رستمی, زهرا, معدندار, مژگان. مطالعه تطبیقی ارزشهای تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا. خانواده پژوهی, 1389; 6(4): -.