پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه اثربخشی شیوه-های درمانی ریتالین، نروفیدبک و آموزش مدیریت والدین بر بهبود اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و شاخصهای تنیدگی والدینی انجام شده است. این پژوهش بر حسب هدف و مداخلات، از نوع پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون سه گروهی بدون کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه (ADHD) ساکن شهر تهران میباشند. از بین مراجعهکنندگان به کلینیک تخصصی روانپزشکی کودک، سی کودک مبتلا بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و بر اساس اهداف پژوهش در سه گروه درمان ریتالین، درمان نروفیدبک و کودکانی که والدین آنها تحت آموزش مدیریت والدینی قرار گرفتند گماشته شدند؛ قبل و بعد از ارائه درمان توسط مقیاس درجهبندی کانرز (فرم 48 سؤالی والدین، CPRS-48) و شاخص تنیدگی والدینی(PSI) مورد ارزیابی و اطلاعات بهدست آمده بهوسیله آمار استنباطی و روش MANCOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین اثربخشی سه روش ریتالین، آموزش والدین و نروفیدبک تنها در دو مقیاس توجه و تمرکز و شاخص بیشفعالی آزمون کانرز کودکان ADHD تفاوت معنادار مشاهده گردید، بهنحوی که درمان ریتالین اثربخشتر از آموزش مدیریت والدین بود و بین اثربخشی سه روش ریتالین، آموزش والدین و نروفیدبک در شاخص تکانشگری تفاوت معناداری مشاهده نگردید. همچنین در خصوص اثربخشی سه شیوه درمانی بر بهبود شاخص تقویتگری و دلبستگی والدگری، آموزش مدیریت والدین و ریتالین نسبت به نروفیدبک اثربخشی بیشتری در شاخص تقویتگری داشتند و تفاوت معناداری بین اثربخشی سه گروه در شاخص دلبستگی والدگری مشاهده نگردید.
جدیدی, محسن, شمسایی, محمدمهدی, مظاهری, محمدمهدی, خوشابی, کتایون, & فرخی, نورعلی. (1391). چالش مداخلات: تا چه اندازه هر یک از مداخلات آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک، و ریتالین بر بهبود اختلال بیشفعالی/نقص در توجه و شاخص استرس والدینی تأثیر دارند. خانواده پژوهی, 8(1), -.
MLA
محسن جدیدی; محمدمهدی شمسایی; محمدمهدی مظاهری; کتایون خوشابی; نورعلی فرخی. "چالش مداخلات: تا چه اندازه هر یک از مداخلات آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک، و ریتالین بر بهبود اختلال بیشفعالی/نقص در توجه و شاخص استرس والدینی تأثیر دارند", خانواده پژوهی, 8, 1, 1391, -.
HARVARD
جدیدی, محسن, شمسایی, محمدمهدی, مظاهری, محمدمهدی, خوشابی, کتایون, فرخی, نورعلی. (1391). 'چالش مداخلات: تا چه اندازه هر یک از مداخلات آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک، و ریتالین بر بهبود اختلال بیشفعالی/نقص در توجه و شاخص استرس والدینی تأثیر دارند', خانواده پژوهی, 8(1), pp. -.
VANCOUVER
جدیدی, محسن, شمسایی, محمدمهدی, مظاهری, محمدمهدی, خوشابی, کتایون, فرخی, نورعلی. چالش مداخلات: تا چه اندازه هر یک از مداخلات آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک، و ریتالین بر بهبود اختلال بیشفعالی/نقص در توجه و شاخص استرس والدینی تأثیر دارند. خانواده پژوهی, 1391; 8(1): -.