هدف از این مطالعه تصریح سبکهای والدگری در گونههای مختلف خانواده در مدل فرایند و محتوای خانواده بود. گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 770 دانشآموز راهنمایی و دبیرستانی از مدارس شهر شیراز بودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه والدگری آلاباما (فرم کودکان)، مقیاس خود گزارشی فرایند خانواده و مقیاس خود گزارشی محتوای خانواده بود. از دو مقیاس فـرایند و محتوای خـانـواده بـرای گونهشناسی خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده استفاده شد. به منظور مقایسه گونههای مختلف خانواده (سالم، مشکلدار محتوایی، مشکلدار فرایند و غیرسالم) در ابعاد مختلف پرسشنامه والدگری آلاباما، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که خانوادههای سالم در مقایسه با دیگر گونههای خانواده، از سبک والدگری مثبت، مشارکت بالای پدر، تنبیه بدنی کمتر استفاده میکنند. در مقابل، خانوادههای غیرسالم، استفاده از تنبیه بدنی و نظارت ضعیف بیش از دیگر گونههای خانواده قابل مشاهده بود. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد که گونههای مختلف خانواده در مدل فرایند و محتوای خانواده دارای سبکهای والدگری متفاوتی میباشند.