پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی ـ رفتاری وسواس مادران بر کاهش افسردگی کودکان آنها انجام شده است. به این منظور ابتدا به روش نمونـه گیـری تصادفـی یکی از نواحـی پنج گانـه استان اصفهان انتخاب و سپس به همین روش دو دبستان از این ناحیه برگزیده شدند به مادران 260 دانشآموز کلاس اول و دوم، پرسشنامه وسواس مادزلی و مقیاس سلامت روانی کودک انتاریو (جهت سنجش افسردگی کودک) داده شد.تحلیل نتایج در مرحله اول، همبستگی 49/0 و معناداری را در سطح 01/0 بین وسواس مادر و اختلالات رفتاری کودک نشان داد. در مرحله دوم از میان کل آزمودنی ها 40 نفر از افرادی که بالاترین نمره را در سیاهه وسواس مادزلی کسب کرده بودند، انتخاب و مورد مصاحبه تشخیصی قرار گرفتند. از این افراد، 32 نفر که بر اساس ملاک های تشخیصی چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آمـاری اختلالات روانـی (DSMIV) واجد علائم وسواس، تشخیص داده شدند به طور تصادفی در دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. نمرات اولیه آزمودنی ها در دو مقیاس نامبرده، به عنوان نمره پیش آزمون در نظر گرفته شد. گروه آزمایش، در مدت یک ماه، 8 جلسه 90 دقیقه ای درمان شناختی ـ رفتاری گروهی شامل آرام سازی عضلانی، شناخت خطاهای منطقی، چالش با افکار، مواجهه و جلوگیری از پاسخ را دریافت نمود. بعد از پایان جلسات درمانی، پس آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. یک ماه بعد از اجرای پس آزمون نیز آزمون پیگیری انجام گرفت. تحلیل کوواریانس نتایج نشان داد که علائم وسواس مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری به طور معناداری کاهش یافته است (0001/0P<). افسردگی کـودکـان گروه آزمایش در مرحله پس آزمون تفـاوت معنـاداری نسبـت بـه گـروه کنتـرل نـداشـت (118/0=P)؛ اما در مرحله پیگیری، نمرات گروه آزمایش کاهش معناداری نسبت به گروه کنترل نشان داد (012/0=P).
احدی، ح.، و بنیجمالی، ش. (1374). روانشناسی رشد (چاپ هشتم). تهران: نشر و بنیاد.
استکتی،گ. (1376). درمان رفتاری وسواس (ترجمه ع. بخشیپور رودسری و م. علیلو). تبریز: روان پویا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1993)
امیری، ش. (1380). بررسی تحولی رابطه منزلت اجتماعی، رفتار سازشی، مهارتهای اجتماعی و اختلالات رفتاری از کودکی تا نوجوانی. رساله دکترا، دانشگاه تهران، تهران.
پاکروان، م.، قلعهبندی، ف.، علوی، ک.، و ابراهیمی، ع. (1386). مقایسه آزمون وسواسی- اجباری مادزلی و مصاحبه بالینی ساختار یافته مبتنی بر DSM-IVبرای تشخیص اختلال وسواسی- اجباری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 13 (2 )، 97-103.
پورافکاری، ن.، ارفعی، ا.، و مبینی، س. (1383). پژوهشی پیرامون ارتباط افسردگی مادر با بروز اختلافات هیجانی و رفتاری در کودکان و نوجوانان [آنلاین]. برگرفته از:http// www.Irandoc.com .
دادستان، پ. (1382). روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی (جلد دوم). تهران: سمت.
روزنهان، د.، و سلیگمن، م. (1381). روانشناسی نابهنجاری (ترجمه ی. سید محمدی). تهران: ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1984)
سجادیان، ا. (1385). تأثیر آموزش روش ذهن آگاهی بر میزان علائم اختلال وسواس- اجبار در زنان شهر اصفهان. پایان-نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
کاپلان، ه.، و سادوک، ب. (1383). خلاصه روانپزشکی (ترجمه ح. رفیعی و خ. سبحانیان، جلد دوم). تهران: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی2002)
محمد اسماعیل، ا. (1379). بررسی و مقایسه شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات افسردگی، اضطراب، وسواس و مادران کودکان عادی. طرح پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
نیلی پور، م. ر. (1379). بررسی کارآیی سیستم مراقبتهای بهداشتی اولیه (سطح 1و2) در بیماریابی و تشخیص مبتلایان به اختلال وسواس- اجبار در روستای شاپورآباد. پایان نامه دکترای تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان، دانشکده پزشکی، اصفهان.
ویکوف، ج. و یونل، ب. (1380). مشکلات رفتاری کودکان 12-6 ساله (ترجمه م. کسائیان). تهران: کیهان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی2000)
American Psychiatry Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (Forth edition). Washington, DC: Author.
Anderson, R.,& Rees, C. (2007). Group versus individual cognitive-behavioral treatment for obsessive-compulsive disorder: A controlled trail. Behavior Research and Therapy, 45, 123- 137.
Bart, S. (2006). Psychologically controlling parenting and adolescent psychosocial adjustment: Antecedents, mediating factors, and longitudinal dynamics. Katholieke Universiteit Leuven (Belium), 23 (5), 384.
Bart, S., Elliot, A. J., Goossens, L., & Vansteenkiste, M. (2005). The intergenerational transmiission of perfectionism: Parents’ psychlogical control as an intervening variable. Journal of Family Psychology, 19 (3), 358.
Block, M. (2006). Study find link between mother & child depression. Journal of the American Medical Association, 21 (5), 67-72.
Boyle, M. H., Offord, D. R., Racine, R., Fleming, J. E., Szatmari, P., & Sanford, M. (1993). Evaluation of the revised Ontario child health studies. Child Psychology and Psychiatry, 34 (2), 182-213.
Braga, D. T., Cordioli, A. V., Niederaver, K., & Manfro, G. (2005). Cognitive-behavioral group therapy for obsessive-compulsive disorder: A 1-year follow-up. Acta Psychiatrica Scandinavia, 112, 180- 186.
Frost, R. O., & Steketee, G. (2002). Cognitive approach to obsessions and compulsions: Theory, assessment and treatment. Amsterdam: Pergamon.
Kobori, O., Yamagata, S., & Kijima, N. (2004). The relationship of temperament to multidimensional perfectionism trait [On-line]. Available: http//www. Science direct (Elsevier).Com
Lauren, B. A. (2001). Perfectionism and parenting: The relationships of perceived parenting styles of parent, attachment, parent status, and gender to parental perfectionism. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Missouri-Columbia [On-line]. Available: http:// www.umi.com.
Mullins, L., Fuemmeler, B., Hoff, A., & Chaney, J. (2004). The relationship of parental overprotection and perceived child vulnerability to depression. Children Health Care, 33(1), 21-30.
Myhr, G., Sookman, D., & Pinard, G. (2004). Attachment security and parental bonding in adults with obsessive-compulsive disorder: A comparison with depressed out-patients and healthy controls. Acta Psychiatrica Scandinavia,109, 447- 458.
Ollandick, H. T., & Horsch, L. M. (2006). Fears in clinic-referred children: Relations with child anxiety, sensitivity, maternal overprotection and maternal phobic anxiety. Infant Behavior & Development, 29 (6), 230-242.
Oyserman, D., Bybee, D., Mowbray, C., & Johnson, T. H. (2005). When mothers have serious mental health problems: Parenting as proximal mediator. Journal of Adolescence, 28, 443-463.
Pleva, J., & Wade, T. (2006). Guided self-help versus pure self-help for perfectionism: A randomized controlled trial. Behavior Research and Therapy, 45, 849-1084.
Rachman, S. J., & Hodgson, R. J. (1980). Obsessions and compulsions. New York: Prenlicse memory diste- Hall.
Randolph, J. J., & Dykman, B. M. (1998). Perceptions of parenting and depression-proneness in the offspring: Dysfunctional attitudes as a mediating mechanism. Cognitive Therapy and Research, 22 (4), 377-400.
Rice, K. G., Lopez, F. G., & Vergara, D. (2007). Parrental/social influences on perfectionism and adult attachment orientations. Journal of Social and Clinical Psychology, 24 (4), 580-606.
Rona, M. (1988). Constructive Criticism. Chatelaine, 61 (10), 254.
Sourander, A., & Helstela, L. (2005). Childhood predictors of externalizing and internalizing problems in adolescence: A prospective follow-up study from age 8-16. European Child Psychiatry, 14, 415-423.
Summerfeldt, L. J. (2004). Understanding and treating incompleteness in obsessive-compulsive disorder. Clinical Psychology, 60, 1155-1168.
Thampson, R., & Zuroof, D. C. (1999). Development of self-criticism in adolescent girls: Roles of maternal dissatisfaction, maternal coldness, and insecure attachment. Journal of Youth and Adolescence, 28 (2), 197-210.
Toth, S. L., Rogosch, F. A., Manly, J. T., & Cicchetti, D. (2005). The efficacy of toddler- parent psychotherapy to reorganize attachment in the young offspring of mothers with major depressive disorder: A randomized preventive trial. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 16(21), 405.
Vidyarthi, A. (2006). Parental problem,. Child Psychiatry, 4, 60-80.
Wattie, B. (2003). The importance of mental health of children [On-line]. Available: http://www.sciencedirect.com.
Waissman, M. M., Feder, A., Pilowsky, D. J., Olfson, M., Fuentes, M., Blanco,
C., Lantigua, R., Gameroff, M. J. & Shea, S. (2004). Depressed mothers coming to primary care: Maternal reports of problem with their children. Journal of Affective Disorders, 78 (2), 93-100.
Weems, C. F. (2005). Maternal and child anxiety. Social Development, 14 (4), 574-580.
صرّامی, زهرا, نشاط دوست, حمید طاهر, امیری, شعله, مولوی, حسین, & آکوچکیان, شهلا. (1388). اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری وسواس مادران بر افسردگی کودکان آن ها. خانواده پژوهی, 5(4), -.
MLA
زهرا صرّامی; حمید طاهر نشاط دوست; شعله امیری; حسین مولوی; شهلا آکوچکیان. "اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری وسواس مادران بر افسردگی کودکان آن ها", خانواده پژوهی, 5, 4, 1388, -.
HARVARD
صرّامی, زهرا, نشاط دوست, حمید طاهر, امیری, شعله, مولوی, حسین, آکوچکیان, شهلا. (1388). 'اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری وسواس مادران بر افسردگی کودکان آن ها', خانواده پژوهی, 5(4), pp. -.
VANCOUVER
صرّامی, زهرا, نشاط دوست, حمید طاهر, امیری, شعله, مولوی, حسین, آکوچکیان, شهلا. اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری وسواس مادران بر افسردگی کودکان آن ها. خانواده پژوهی, 1388; 5(4): -.