این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبهای همسران آنها به شیوه شناختی رفتاری بر میزان رضایت زناشویی میپردازد. نوع تحقیق، نیمه تجربی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه گواه است. نمونه مورد پژوهش شامل 28 زوج از بین والدین دانشآموزان دبستانی شهر اصفهان میباشد که براساس نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار اندازه-گیری در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ است. بانوان گروه آزمایش 8 جلسه دو ساعته برنامه آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری دریافت نمودند و همسران ایشان نیز به شیوه مکاتبه ای در برنامه آموزشی شرکت کردند و گام به گام همراه با همسران خود آموزشهای شناختی ـ رفتاری دریافت نمودند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که آموزش گروهی بانوان همراه با آموزش مکاتبهای همسران آنها به روش شناختی ـ رفتاری، رضایت زناشویی گروه آزمایش را نسبت به گروه گواه افزایش داده است، بهگونهای که 36% واریانس نمرات رضایت زناشویی زنان و 35% واریانس نمرات زناشویی مردان مربوط به عضویت گروهی بود (01/0P
طغیانی, زهرا, کلانتری, مهرداد, & نشاط دوست, حمیدطاهر. (1384). بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبهای همسران آنها به شیوه شناختی ـ رفتاری بر رضایت زناشویی. خانواده پژوهی, 1(4), -.
MLA
زهرا طغیانی; مهرداد کلانتری; حمیدطاهر نشاط دوست. "بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبهای همسران آنها به شیوه شناختی ـ رفتاری بر رضایت زناشویی", خانواده پژوهی, 1, 4, 1384, -.
HARVARD
طغیانی, زهرا, کلانتری, مهرداد, نشاط دوست, حمیدطاهر. (1384). 'بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبهای همسران آنها به شیوه شناختی ـ رفتاری بر رضایت زناشویی', خانواده پژوهی, 1(4), pp. -.
VANCOUVER
طغیانی, زهرا, کلانتری, مهرداد, نشاط دوست, حمیدطاهر. بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبهای همسران آنها به شیوه شناختی ـ رفتاری بر رضایت زناشویی. خانواده پژوهی, 1384; 1(4): -.