این پژوهش به منظور بررسی اثر آموزش روش درمانی پاسخمحور به مادران کودکان اتیستیک بر عملکرد خانواده صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اتیسم شهر تهران میشود. از بین مادران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 20 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به گروه آزمایش روشدرمانی پاسخمحور، در طول سه-ماه آموزش داده شد. از پرسشنامه خودکارآمدی والدین، مقیاس استرس والدین، پرسشنامه کارکرد خانواده و مقیاس رضایتمندی خانواده در این پژوهش به عنوان ابزاری جهت سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که آموزش روشدرمانی پاسخمحور در کاهش استرس مادران، افزایش خودکارآمدی و کارکرد خانواده در سطح (05/0p
محتشمی, طیبه, علیاکبری دهکردی, مهناز, چیمه, نرگس, علیپور, احمد, & افقی, هاله. (1391). اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم. خانواده پژوهی, 8(3), -.
MLA
طیبه محتشمی; مهناز علیاکبری دهکردی; نرگس چیمه; احمد علیپور; هاله افقی. "اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم", خانواده پژوهی, 8, 3, 1391, -.
HARVARD
محتشمی, طیبه, علیاکبری دهکردی, مهناز, چیمه, نرگس, علیپور, احمد, افقی, هاله. (1391). 'اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم', خانواده پژوهی, 8(3), pp. -.
VANCOUVER
محتشمی, طیبه, علیاکبری دهکردی, مهناز, چیمه, نرگس, علیپور, احمد, افقی, هاله. اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم. خانواده پژوهی, 1391; 8(3): -.