پژوهش حاضر به مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و والدین دانشآموزان غیر عقبمانده ذهنی پرداخته است. نمونه مورد بررسی شامل40 زوج از والدین کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر دختر و پسر که در مدارس استثنائی شهر اصفهان شاغل به تحصیل بودند و 40 زوج از والدین دانشآموزان غیر عقبمانده دختر و پسر که در مقطع دبستان در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند، میباشد. روش نمونهگیری برای والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی، به شیوه تصادفی ـ خوشهای و در والدین دانشآموزان غیر عقبمانده ذهنی به شیوة تصادفی ساده میباشد. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک (1963) و پرسشنامه تنیدگی فردریک و همکاران (1974) بود. نتایج تحلیل واریانس نشان داد، میزان پرخاشگری و تنیدگی والدین دارای دانشآموزان عقبمانده ذهنی بهطور معناداری از والدین دانشآموزان غیر عقبمانده بیشتر بود (P<0/05). همچنین بین میزان تنیدگی والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر از یک طرف و میزان و پرخاشگری آنها رابطه معناداری وجـود دارد (P<0/05).
افروز، غلامعلی (1383) .مقدمهای بر روانشناسی و آموزش کودکان و نوجوانان آهسته گام (عقبمانده ذهنی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بهشتی، عفتالسادات (1375). بررسی اثربخشی رفتار درمانی شناختی گروهی بر کاهش پرخاشگری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
ملک پور، مختار (1375). بهداشت روانی خانواده کودک عقبمانده ذهنی. تهران: تبیان.
Brown,S. & Simones, A. (1975). Health Psychology. New York. John Wiley.
Daniel, P. H. & Kauffman, J. M. (1996). Exeptional children,prentice-Hall, Inc Engewood Cliffs, New Jersy.
Dyson, L. (1991). Families of young children:parents stress and familiy functioning American Journal on Mental Retardation,35(6),629-683.
Eysenck, H. J. (1963). Eysenck Agression Questionnair.A natural science approach.Plenum.
Frey, k., Greenbery, M. Fewel, R. (1989). Stress and coping amony. American Journal on Mental Retardation,94(1),74-79.
Friedrich, W. N., Greenberg, M. T., & Crnic, k. (1974). A short from of the questionnair on strees and resources. American Journal on Mental Deficienty,88,41-48.
Goldeshtein , A. P. E. & Gilck ,B. (1987). Aggression relacement training:A comprehensive intervention for aggressive youth. IL : Research Press.
Holroyd, J. (1974). The questiomnaire on resourses and stsess:An instrument to measure family . Journal of Community Psychology,,22-94.
Kazak, A. E. & Chiristiaks, D. A. (1994).Caregiving issues in family of whith chronic mental consituation.Familly caregiver aplications series.NewYork:sage. Publication.331-355.
Rice, L. P. (1992).Stress and Health. (2thed).California:Books/Col.Publisher.
Salisbury, C. L. (1987).Construct validity of the adapted questionaire stress and short form . American Journal on Mental Retardation,94(1),74-79.
Saterland, M. & Cooper, C. L. (1991). Health Psychology.(2nd). MacGraw Hill Inc.
Tunali, B., & Power, T. (1993).Creating satisfaction: A psychological persective stress and coping. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34(6), 943-966.
خانبانی, مهدی, & نشاط دوست, حمیدطاهر. (1384). تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی. خانواده پژوهی, 1(3), -.
MLA
مهدی خانبانی; حمیدطاهر نشاط دوست. "تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی", خانواده پژوهی, 1, 3, 1384, -.
HARVARD
خانبانی, مهدی, نشاط دوست, حمیدطاهر. (1384). 'تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی', خانواده پژوهی, 1(3), pp. -.
VANCOUVER
خانبانی, مهدی, نشاط دوست, حمیدطاهر. تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی. خانواده پژوهی, 1384; 1(3): -.