هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی ابعاد خودتنظیمی فرزندان (راهبردهای فراشناختی، راهبردهای شناختی و انگیزش) توسط ابعاد کارکرد خانواده (پاسخدهی عاطفی، کارکرد هیجانی، درگیری عاطفی، نقشها و میزان تعهد) میباشد. نمونه پژوهش شامل 397 نفر از دانشآموزان پایه سوم دبیرستان شهر شیراز می-شد (207 دختر و 190 نفر پسر). برای سنجش خودتنظیمی از مقیاس خودتنظیمی و برای ارزیابی کارکرد خانواده از مقیاس سنجش کارکرد خانواده استفاده شد. روایی مقیاسها از روش تحلیل عامل و پایایی آن-ها به روش ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد، نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبولی برای ابزارها بود. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان قابلیت پیشبینی ابعاد کارکرد خانواده برای ابعاد خودتنظیمی فرزندان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که پاسخدهی عاطفی پیشبینیکننده فراشناخت فرزندان بود و نقشها قابلیت پیشبینی شناخت فرزندان را دارد، هم-چنین کارکرد هیجانی خانواده پیشبینیکننده انگیزش فرزندان است.