2024-03-29T04:20:30Z
https://jfr.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13870
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
هموقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران
علی
زاده محمدی
زهره
احمدآبادی
رفتارهای پرخطر به رفتارهایی اطلاق میشود که احتمال نتایج مخرب جسمی، روانشناختی و اجتماعی را برای فرد افزایش دهد. این رفتارها در نوجوانان با یکدیگر به شدت همبستهاند و از الگوی همتغییری پیروی میکنند. خطرپذیری جنسی بهدلیل پیامدهای ناگوار و غیرقابل جبران از قبیل بارداری، بیماریهای عفونی و ابتلا به اچآیوی در سالهای اخیر بیش از سایر رفتارهای پرخطر مورد تأکید واقع شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی فراوانی و هموقوعی انواع خطرپذیریها و تأثیر زمینههای مختلف جمعیت-شناختی بر این هم تغییری و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری است نمونه تحقیق 807 دانشآموز پایه دوم، سوم و چهارم مقطع متوسطه شهر تهران (371 پسر و 436 دختر) را در برمیگیرد که با روش نمونه-گیری طبقهای و متناسب با حجم انتخاب شدند. برای سنجش خطرپذیری از مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS) (زادهمحمدی، احمدآبادی و حیدری، 1386) استفاده شد. برحسب یک مقیاس 5 قسمتی، میانگین خرده مقیاسهای گرایش به جنس مخالف 24/3، رابطه و رفتار جنسی 15/2، مصرف الکل 00/2، سیگار 87/1 و مصرف مواد مخدر و روانگردان 74/1 بدست آمده است. نتایج نشان داد که بین تمامی رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنیداری برقرار است. الکل، دوستی با جنس مخالف و موادمخدر و روانگردان به همراه جنسیت (پسر)، تحصیلات مادر (دانشگاهی)، رشته تحصیلی (انسانی) و درآمد خانواده (زیر 200 هزار تومان) بیشترین واریانس خطرپذیری جنسی را در نوجوانان تبیین میکنند. وجود همبستگی بین رفتارهای پرخطر، به متولیان سلامت اجتماعی و نهادهایی چون آموزش و پرورش کمک میکند تا با شناسایی رفتارهایی که با صرف هزینه و زمان کمتر قابل کنترل است، از بروز و ظهور سایر رفتارها در دانشآموزان پیشگیری کنند.
نوجوان
رفتار پرخطر
خطرپذیری جنسی
هم وقوعی
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95055_6e4167d371fa880cc9d067b50bed7b0b.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
تأثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگیهای تعهد در دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
سمانه
نجارپوریان
فاطمه
بهرامی
عذرا
اعتمادی
در این پژوهش تأثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگیهای تعهد در دختران دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 30 نفر دانشجوی دختر از میان دانشجویان دانشگاه آزاد، بهصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون ـ -پسآزمون با گروه کنترل بود. پس از اجرای پیشآزمون با استفاده از آزمون سنجش ویژگیهای تعهد فر1 (1988) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 6 هفته، هر هفته یک جلسه 45 دقیقهای، تحت آموزش پیش از ازدواج تعهد قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس-آزمون سنجش ویژگیهای تعهد، برای هر دو گروه اجرا شد. یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که آموزش تعهد پیش از ازدواج، بر بهبود ویژگیهای تعهد و افزایش میزان آن تأثیر مثبت داشته، و نمرات پسآزمون گروه آزمایش بهطور معنیداری نسبت به نمرات گروه کنترل بیشتر است.
آموزش تعهد پیش از ازدواج3
ویژگیهای تعهد
دختران دانشجو
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95065_74eac914da6a3321d3e7d3c332e57808.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانههای اختلال سلوک کودکان
مهدیه
تویسرکانی راوری
سیدجلال
یونسی
مجید
یوسفی لویه
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانههای اختلال سلوک کودکان دبستانی (دختران 10 و 11 ساله) انجام شده است. براساس مطالعات، کودکان مبتلا به اختلال سلوک، در زمینه کاربرد مهارتهای اجتماعی بسیار ضعیف عمل میکنند و این نقص به تداوم و تشدید مشکلات رفتاری آنها میانجامد. این مطالعه از نوع تجربی حقیقی، با طرح پیشآزمون ـ پس-آزمون با گروه کنترل است.گروه نمونه این پژوهش متشکل از 22 دختر دبستانی 10 و 11 ساله بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در دو مرحله و سپس براساس نمره پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم) و پرسشنامه ارزیابی رفتار راتر (فرم معلم و والد) انتخاب شدند. از این افراد 11 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 11 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول 1 ماه، 12 جلسه تحت آموزش مهارت-های اجتماعی با شیوه قصهگویی و فعالیتهای مکمل قرار گرفت. دادههای پسآزمون، سه هفته پس از اتمام جلسات جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج نشان دادند که براساس هر دو فرم دو پرسشنامه، آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه موجب کاهش نشانههای اختلال سلوک در آزمودنیها میشود (005/0>P). این نتیجه با یافتههای پژوهشگران دیگر تطابق دارد و قابلیت کاربرد قصه و ساختار آن را در آموزش و درمان مشکلات رفتاری کودکان نشان میدهد.
آموزش مهارتهای اجتماعی
اختلال سلوک
کودکان
قصهگویی
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95070_247d929d77255ce77af10ff3f7c2aa13.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
سهم ابعاد کارکرد خانواده در میزان استفاده از راهبردهای مقابله در بیماران مبتلا به اختلال مولتیپل اسکلروزیس
فاطمه
قدیری
ساحل
ساحل نوش کیا
این پژوهش با هدف بررسی سهم ابعاد کارکرد خانواده در میزان استفاده از راهبردهای مقابله در بیماران مبتلا به اختلال مولتیپل اسکلروزیس انجام یافت. در این مطالعه 94 بیمار از میان بیماران مبتلا به این عارضه که بهصورت تصادفی ظرف مدت 1 ماه جهت گرفتن مجوز دارو به معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران (واحد بیماران خاص) مراجعه کرده بودند و پس از آگاهی از اهداف پژوهش و اعلام رضایت، شرکت کردند پرسشنامههای ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه راهبردهای مقابله توسط این افراد تکمیل شد. با کمک تحلیل رگرسیون سهم ابعاد کارکرد خانواده در میزان استفاده از راهبردهای مقابله در بیماران مبتلا به این اختلال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کارکردهای «حل مسئله»، «آمیختگی عاطفی» و «کنترل رفتاری» خانواده بیش از سایر کارکردها با راهبردهای مورد استفاده این بیماران ارتباط دارند.
ابعاد کارکرد خانواده
راهبردهای مقابله
اختلال مولتیپل اسکلروزیس
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95080_38bf9f394b5f71021e6e57a6984f2f4d.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری و نشانگان برونیسازی شده در کودکان 7 تا 9 سال
پریساسادات
سیدموسوی
حسین
نادعلی
سعید
قنبری
با توجه به اهمیت فرزندپروری چه در پرتو سبکهای فرزندپروری و چه در قلمرو رفتارهای خاص والدینی در پیشبینی اختلالهای رفتاری در کودکان و از آنجاییکه روابط متقابل والد ـ کودک در مرکز آسیبشناسی کودکان در نظر گرفته شده است، در این پژوهش سعی بر آن است تا رابطه بین سبکهای فرزندپروری (سبکهای فرزندپروری مستبدانه، مقتدرانه و سهلگیرانه) و اختلالهای رفتاری کودکان، که در پژوهش حـاضر بـهعنـوان نشانـگـان برونیسازی شده (رفتارهای پـرخاشـگرانه و قانونشکنی) مفهومسازی گشته است، بررسی شده، نقش این متغیرها در پیشبینی اختلالهای رفتاری کودک تعیین گردد. جامعه این پژوهش شامل مادران کودکان پسر 7 تا 9 سال مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی منطقه شش تهران بودند که 273 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از بین کلاسهای مقاطع اول تا سوم از 4 مدرسه ابتدایی موجود در این منطقه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری سهلگیرانه با نشانگان برونیسازی شده رابطه مثبت معناداری دارد ولی سبک فرزندپروری مقتدرانه با نشانههای برونیسازی همبستگی منفی معناداری نشان داد. سبک فرزند پروری مستبدانه با نشانگان برونیسازی شده رابطه معنیداری نداشت.
سبکهای فرزندپروری
نشانـگـان برونی-سازی شده
رفتار پرخاشگرانه
رفتار قانونشکنی
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95088_1af56d81162c0b2a0d16ae9c552f0382.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
بررسی نقش انعطافپذیری و انسجام خانوادهدر هدفگرایی فرزندان
مریم
زارع
سیامک
سامانی
هدفگرایی فرزندان یکی از مفاهیم اساسی روانشناسی انگیزش محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی جهتگیری هدف فرزندان شامل: اهداف تسلط رویکردی، تسلط اجتنابی، عملکرد رویکردی و عملکرد اجتنابی توسط انعطافپذیری و انسجام خانواده است. شرکتکنندگان پژوهش شامل 449 دانشآموز دختر (243 نفر) و پسر (206 نفر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش جهتگیری هدف از مقیاس اهداف پیشرفت الیوت و مککریگور (2001) و برای سنجش انعطافپذیری خانواده از مقیاس انعطافپذیری مثبت شاکری (1382) و در نهایت برای سنجش انسجام خانواده از مقیاس انسجام خانواده سـامـانی (1381) استفاده شد. روایی مقیاسها از طریق همبستگی هر گویه با نمره کل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بودند. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان میزان پیشبینی هر یک از جهتگیری هدف فرزندان توسط انعطافپذیری و انسجام خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که انسجام خانواده پیشبینیکننده مثبت اهداف تسلط رویکردی، عملکرد رویکردی و پیشبینیکننده منفی عملکرد اجتنابی بود. انعطافپذیری خانواده پیشبینیکننده مثبت هدف تسلط رویکردی و پیشبینیکننده منفی اهداف تسلط اجتنابی و عملکرد اجتنابی بود.
جهتگیری هدف
انعطافپذیری و انسجام خانواده
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95097_9cdea5460c5c8c49b4148a7ee612f33c.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
1
آموزش روش حل مسئله به مادران و تأثیر آن بر روابط خانوادگی
محسن
شکوهی یکتا
اکرم
پرند
مهارت حل مسئله یکی از مهارتهای شناختی است که انسان را در حل مسائل درونی و بیرونی خود یاری میدهد. آموزش این مهارت میتواند از بروز مسائل و مشکلات نوجوانان و بحرانی شدن تعارضهای خانوادگی پیشگیری کند. حل مسئله یکی از مهارتهای مهم زندگی است که بسیاری از والدین و فرزندان با آن آشنا نیستند. بر این اساس برخی از متخصصان به طراحی و اجرای کارگاههای آموزش حلمسئله برای والدین، کودکان و نوجوانان پرداختهاند. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی کارگاههایی با عنوان تربیت نوجوان اندیشمند بوده است که در آن مهارتهای حل مسئله به گروهی از مادران که فرزندان آنان در آستانة دوران نوجوانی قرار دارند، آموزش داده شده است. در کارگاه تربیت نوجوان اندیشمند مهارتهای درک احساسات و نظرات دیگران، درک انگیزهها، یافتن راهحلهای متعدد برای یک مسئله، در نظر گرفتن عواقب و نتایج امور و برنامهریزی متوالی با استفاده از طرح درسهایی آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجوانانی هستند که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. این مادران در پنج کارگاه آموزشی که هر کارگاه شامل 10 جلسه آموزشی دو ساعته است زیر نظر مجریان مجرب آموزش دیدهاند. این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه گواه است. دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه ارزیابی خانواده گردآوری شده است. با استفاده از این ابزار کارکرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی در قبل و بعد از اجرای کارگاه مقایسه شده است. یافتهها بیانگر تأثیر این کارگاهها بر بهبود عملکرد آزمودنیها در عامل مشارکت عاطفی است. در خاتمه، بحث و نتیجهگیری، کاربرد یافتههای تحقیق، محدودیتها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.
حل مسئله
دانشافزایی والدین
آموزش مادران
سبکهای فرزندپروری
2008
07
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95113_06bc97b5b55d8b1f34050ff662499ef5.pdf