TY - JOUR ID - 97647 TI - ارتباط عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان پسر دبیرستانی JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - طهرانی مقدم, حامد AU - شریعت باقری, محمد مهدی AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - نویسنده مسئول ( عهده دار مکاتبات)، استادیار گروه روان شناسی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 2 SP - 221 EP - 235 KW - عملکرد خانواده KW - مسئولیت پذیری KW - ارضای نیازهای روانی پایه KW - دانش آموزان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری و  ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد.  در این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی جامعه آماری دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 1 شهر تهران بودند که بر اساس فرمول کوکران  362 نفر  به عنوان نمونه انتخاب شدند.  روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود.بدین منظور از کل دبیرستان های  دولتی پسرانه منطقه 1 شهر تهران 5 مدرسه  و  از هر مدرسه  دو  کلاس به تصادف انتخاب شد و سپس از دانش آموزانی که در این کلاسها حضور داشتند، به صورت تصافی ساده  دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از سه پرسش نامه سنجش عملکرد خانواده(FAD) مک مستر، مسئولیت پذیری نعمتی (1387) و ارضا نیازهای روانی گاردیادسی و رایان (2000) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خانواده  بر مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه در دانش آموزان پسردبیرستانی تأثیر دارد.همچنین بین عملکرد خانواده و ابعاد هفتگانه آن (کارکرد، حل مسأله، ارتباط، نقش ها و مسئولیت ها، آمیختگی رفتار ، کنترل رفتار، پاسخگویی عاطفی) با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.[1]- Guardia UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97647.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97647_11fb8165eeaed70c2d0bd65cb6cfa9a9.pdf ER -