TY - JOUR ID - 97487 TI - بررسی مقدماتی اثر تصور هدایت شده با موسیقی بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - زاده محمدی, علی AU - پوراعتماد, حمیدرضا AU - ملک خسروی, غفار AD - استادیار پژوهشکدة خانواده، دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 1 IS - 3 SP - EP - KW - موسیقی درمانی- استرس- افسردگی- اضطراب- اتیسم DO - N2 - اتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشد دوران کودکی است که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، انحراف ارتباطی و الگوهای کلیشه­ای محدود مشخص می­شود. به­خاطر مشکلات فراوان این کودکان خانواده­ها و به­خصوص مادران دارای کودک اتیستیک از تنش و فشارهای روانی زیادی رنج می­برند. روش تصور هدایت شده با موسیقی، روشی شناخته شده با ویژگی آرام‌بخشی و حساسیت‌زدایی است که پاسخ­های روانی و عاطفی افراد دچار استرس و افسردگی را تحت تأثیر قرار داده و پاسخ­های تنش‌زا را کاهش می­دهد و موجب آرامش می‌شود. از این­رو می­تواند در کاهش استرس و اضطراب والدین کودکان دچار اختلالات نافذ نیز به­کار آید و توانایی آن­ها را برای کمک به توان­بخشی کودکان­شان افزایش دهد. در این پژوهش اثر روش تصور هدایت شده با موسیقی بر کاهش استرس، افسردگی، اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک بررسی گردید. برای ده نفر از مادران به مدت یک ماه و در چهار جلسه حضوری و پنج جلسه تمرین در خانه تصور هدایت شده با موسیقی انجام شد. ابزار سنجش شامل آزمونDASS  بود که سه متغیر افسردگی، اضطراب و استرس را ارزیابی می­کند. و در پژوهش­های مختلف به­کار رفته و در ایران نیز هنجاریابی شده است. یافته­ها نشان از آن دارد که گرچه روش آرام­سازی با موسیقی و بحث در مورد حالات موسیقایی در مجموع موجب کاهش مشکلات اضطراب، افسردگی و استرس مادران گردیده، اما تنها اثر معنادار آن کاهش استرس مادران در جلسه سوم بوده و سایر علایم به­طور نسبی کاهش  یافته­اند. این یافته با توجه به پیشینه و ماهیت متغیرهای در نظر گرفته شده قابل توجیه و تفسیر است. UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97487.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97487_bc9116707f9e44d706277cd815a4c276.pdf ER -