TY - JOUR ID - 97366 TI - بررسی روابط شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده کودکان 5/4 الی 8 سال JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - بانکی, یاسمن AU - ابوطالبی, مائده AD - دانشگاه شهیدبهشتی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 7 IS - 1/1 SP - EP - DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه­ شاخص­ های تفسیری ترسیم شده در آزمون ترسیم خانواده­ کودکان می­ باشد. آزمودنی­ ها شامل 57 کودک (18 پسر و 39 دختر) 5/4 الی 8 سال بودند که به صورت در دسترس انتخاب و آزمون ترسیم خانواده روی آن­ها اجرا شد. سپس شاخص ­های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده به منظور بررسی روابط بین آن­ها، استخراج و در ترسیمات آزمودنی ­ها نمره گذاری شد. نتایج تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل همبستگی نشان داد که بین شاخص­ های ادیپ پنهان با ارزنده­ سازی خود، ارزنده ­سازی مادر با ارزنده ­سازی دیگران و ترسیم خانواده واقعی و حذف خود، واکنش پرخاشگرانه با حذف خود، واکنش افسرده ­وار با حذف خود، حذف والدین با حذف خود، همبستگی معناداری وجود دارد. تفاوت ­های جنسیتی در نا­ارزنده ­سازی مادر و استفاده از رنگ معنا­دار نبودند، لیکن این تفاوت ­ها در رسم خانواده واقعی و ترسیم تفاوت­ های جنسیتی معنا­دار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از یافته ­های پژوهش­ های پیشین و نظریه­ های روان­ تحلیلی تبیین گردید. UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97366.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_97366_f2ea2eafe2e19eb6bc36d27138522b2f.pdf ER -