TY - JOUR ID - 102234 TI - نقش میانجی خودشناسی انسجامی در رابطه‌ بین مؤلفه‌های دلبستگی والدین با خودپنداره‌ دانش‌آموزان JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - صدقی, پروین AU - اسکویی, آرزو AU - مجتبایی, مینا AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تخصصی , دانشگاه آزاد رودهن AD - استاد یار روانشناسی دانشگاه آزاد رودهن AD - دانشیار رواننشناسی دانشگاه آزاد رودهن Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 4 SP - 685 EP - 703 KW - مؤلفه‌های دلبستگی KW - خودپنداره KW - خودشناسی انسجامی KW - نقش میانجی DO - 10.52547/JFR.17.4.685 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودشناسی انسجامی در رابطه بین مؤلفه‌های دلبستگی والدین با خودپنداره دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی ‌ـ‌ همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر تهران و والدینشان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آن‌ها 446 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های خودپنداره راج کمار ساراسوت، دلبستگی هازن و شیور، و خودشناسی انسجامی قربانی را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و روش‌ تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثرات مستقیم سبک‌های‌ دلبستگی (ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) و خودشناسی انسجامی بر خودپنداره معنی‌دار بود. همچنین خودشناسی انسجامی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی والدین با خودپنداره دانش‌آموزان نقش میانجی داشت. بر این اساس، سبک‌های دلبستگی والدین با میانجی‌گری خودشناسی انسجامی می‌توانند خودپنداره دانش‌آموزان را پیش‌بینی نمایند. UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_102234.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_102234_24fb9988ce7843ec1ed35ae8dc04e9a0.pdf ER -