TY - JOUR ID - 101494 TI - مقایسه تأثیر آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش‌های فرزندپروری و برنامه فرزندپروری مثبت بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی در مادران دارای فرزند نوجوان JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - حاج خدادادی, داود AU - عابدی, محمد رضا AU - جزایری, رضوان السادات AU - اعتمادی, عذرا AD - دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان AD - استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان AD - استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 2 SP - 243 EP - 266 KW - والدگری مؤثر KW - والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش ها KW - برنامه فرزندپروری مثبت KW - نوجوان KW - سازگاری زوجی DO - 10.52547/jfr.17.2.243 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تأثیر برنامه فرزندپروری مثبت و آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش­های فرزندپروری بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی مادران انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس­آزمون و پی‌گیری یک‌ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری، مادران دارای فرزند نوجوان شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397بودند.از افرادی که در فراخوان شرکت کردند 24 آزمودنی با روش تصادفی انتخاب و در گروه­ها گمارش شدند. مداخلات به صورت هشت جلسه دو ساعته انجام شد. داده­ها با استفاده از پرسش‌نامه­های والدگری آلاباما و سازگاری زوجی اسپانیر (1976) گردآوری شدند. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد میان برنامه فرزندپروری مثبت و گروه گواه در والدگری مثبت و نظارت ضعیف تفاوت معنی­داری وجود دارد، همچنین بین گروه والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش­ها و گروه گواه از نظر والدگری مثبت، تنبیه بدنی و اطلاع، تفاوت معنی­داری دیده شد. هر چند تفاوتی میان تأثیر دو روش آموزشی بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی یافت نشد (05/0P<). بر پایه یافته­ها می­توان گفت برنامه فرزندپروری مثبت و آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش­های فرزندپروری، هر کدام می­توانند برخی کارکردهای والدگری را ارتقا دهند. در واقع می‌توان نتیجه گرفت هیچ کدام از روش­های آموزش فرزندپروری به‌تنهایی جامعیت نداشته‌اند و لذا با توجه به اثربخشی متفاوت دو روش آموزشی، توصیه می­شود برای ارتقای کیفیت فرزندپروری و به منظور تأثیر بیشتر، ترکیبی از برنامه­های آموزشی استفاده شود. UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_101494.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_101494_21fcb9f2099a221dc6a00c3e09540c5f.pdf ER -