TY - JOUR ID - 101490 TI - مقایسه‌ اثربخشی فیلیال‌تراپی و تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیب ‌شنوایی JO - خانواده پژوهی JA - JFR LA - fa SN - 1735-8442 AU - یزدانی پور, معصومه AU - عاشوری, محمد AU - عابدی, احمد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 1 SP - 117 EP - 136 KW - فیلیال تراپی KW - تراپلی KW - اضطراب KW - کودکان با آسیب شنوایی DO - 10.52547/jfr.17.1.117 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ اثربخشی فیلیال­تراپی و تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیب شنوایی انجام شد. این مطالعه یک پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه گواه بود. 39 کودک به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور مساوی و تصادفی در دو گروه­ آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 13 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروه­های آزمایش در برنامه‌ فیلیال­تراپی در 10 جلسه­ 90 دقیقه‌ای و دیگری در برنامه­ تراپلی، در 10 جلسه­ 40 دقیقه­‌ای شرکت کردند، درحالی‌که گروه گواه در این برنامه­ها شرکت نکرد. آزمودنی­ها با استفاده از پرسش‌نامه­ اضطراب کودکان پیش­دبستانی اسپنس (2001) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. یافته­های به‌دست­آمده حاکی از آن بود که فیلیال­تراپی و تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیب شنوایی اثر مثبت و معناداری داشت (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین میزان اثربخشی فیلیال‌تراپی و تراپلی در خصوص اضطراب و خرده‌مقیاس‌های آن، تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). لذا از یافته­های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که برنامه­های فیلیال­تراپی و تراپلی می‌توانند نقش مهمی در کاهش اضطراب در کودکان با آسیب شنوایی ایفا کنند. UR - https://jfr.sbu.ac.ir/article_101490.html L1 - https://jfr.sbu.ac.ir/article_101490_dc4d6f6f1618475f333c5bdd750b7f36.pdf ER -