دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل ( تحکیم ازدواج پیش از شروع) symbis بر انتظارات از ازدواج و باورهای مربوط به انتخاب همسر دختران مجرد شهرکرد
7
24
FA
سیده لیلا
میراحمدی
دانشجوی دانشگاه اصفهان
leila_mirahmadi@yahoo.com
برنامه های آموزشی قبل از ازدواج در جهت کسب باورها و انتظارات واقعی درمورد ازدواج و انتخاب همسر بسیار مفید است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل symbis بر باورهای مربوط به انتخاب همسر و انتظارات از ازدواج دختران صورت گرفته است. نمونه شامل 30 نفر دختر مجرد ایرانی داوطلب شرکت در مطالعه بودند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جای گرفتند. هر دو گروه به پرسشنامه محقق ساخته باورهای مربوط به انتخاب همسر( BMSS) و انتظارات از ازدواج(MES) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون و آزمون پیگیری پاسخ دادند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دهنده تأثیر مدل symbis بر کاهش باورها و انتظارات غیرمنطقی در مقایسه با گروه کنترل بود. هم چنین نتایج نشان دهنده پایدار بودن اثر آموزش بعد از گذشت 3 ماه بود. بنابراین نتیجه گیری می شود که از مدل symbis می توان در آموزش و مشاوره قبل از ازدواج استفاده کرد.
مدل symbis,باورهای مربوط به انتخاب همسر,انتظار از ازدواج
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97733.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97733_516d4a8f3c494a6f10c19f96b74e9c4f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
اثربخشی بازیدرمانی بومیشده بر تعامل والد-کودک مادران کودکان پیشدبستانی دچار اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی
25
43
FA
سعید
رحیمی پردنجانی
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
sr.psycho21@gmail.com
مریم
چرامی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
shaghayegh.shokrollahi@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیدرمانی بومی شده بر تعامل والد-کودک، مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود آزمودنیها به پژوهش، تعداد 26 نفر از مادران کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه بازی درمانی بومیشده شرکت داده شدند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تعامل والد-کودک پیانتا (1994)، پرسشنامه وندربیلت (2003) و مصاحبه بالینی بود که مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار آماری وجود داشت (01/0 ). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بازی درمانی بومی بر تعامل والد- فرزند والدین کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی تأثیر دارد. بکارگیری این روش در مداخلات روانشناختی والدین به درمانگران پیشنهاد میگردد.
تعامل والد- فرزند,بازیدرمانی بومی,فزونکنشی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97716.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97716_7a0593c259d401daea06c0f4f3210d60.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
نقش میانجی ابعاد مراقبتگری در رابطه بین ابعاد دلبستگی و رضایتمندی جنسی زوجین
45
67
FA
هاجر
فلاح زاده
0000-0001-8617-0382
هیئت علمی
h_falahzade@sbu.ac.ir
ریحانه
رضاپور فریدیان
دانشجو
reyhane@gmail.com
پریسا سادات
سیدموسوی
هیئت علمی
p_mousavi@sbu.ac.ir
لیلی
پناغی
هیئت علمی
l_panaghi@sbu.ac.ir
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ابعاد مراقبتگری در رابطه بین ابعاد دلبستگی و رضایت جنسی زوجین، به شیوه همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش شامل زوجهای ایرانی ساکن تهران بود؛ که دست کم یکی از آنها تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. از جامعه مذکور، 508 نفر (254 زوج) به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﺿﺎﯾﺖ ﺟﻨﺴﯽ ﻻرﺳـﻮن (1998)، پرسشنامه مراقبتگری کانس و شاور (1994) و پرسشنامه مقیاسهای رابطه گریفین و بارثولومیو (1994) جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش از ارتباط مورد انتظار میان رضایت جنسی، ابعاد دلبستگی و مراقبتگری حمایت کرد. به طور کلی یافتهها نشان داد ناایمنیهای دلبستگی بر ابعاد حساسیت و مجاورت مراقبتگری اثر منفی و بر ابعاد کنترل و وسواس مراقبتگری اثر مثبت دارد. از سوی دیگر، حساسیت و مجاورت پیشبینهای مثبت و کنترل و وسواس پیشبینهای منفی رضایت جنسی یافت شدند بر اساس یافتهها، به خانواده درمانگران و درمانگران حوزه سلامت جنسی پیشنهاد میشود برای کمک به ارتقای رضایتمندی جنسی زوجین، احساس دلبستگی ایمن و نیز مراقبتگری مبتنی بر حساسیت و مجاورت را میان زوجین تقویت نموده، و وسواس و کنترل مراقبتی را در زوجین کاهش دهند.
دلبستگی,مراقبتگری,رضایتمندی جنسی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97720.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97720_e30ac5e3c9970be8de441e05cbb41210.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
تدوین الگو رابطه مادر – کودک با نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال
69
88
FA
اعظم
حشمتی
دانشگاه اصفهان
azam.heshmati61@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگو رابطه مادر – کودک در اختلال دلبستگی واکنشی وبررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی بر کاهش نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه پژوهش شامل تمامی زوج مادر و کودک (2 تا 5 ساله) با نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی در شهر تهران است. در بخش اول 150 مادر و کودک به روش نمونه گیری در دسترس از مهد کودک ها انتخاب شدند. نمونه ی پژوهشی در بخش دوم جهت سنجش اثربخشی بازی درمانی بر کاهش نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی شامل دو گروه 15 نفر که در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات ارتباطی RPQ ، مقیاس ارزیابی بازی تعاملی مادر و کودک و مصاحبه بالینی بود. همچنین در بخش دوم جهت پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه مشکلات ارتباطی استفاده شد.تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی جهت شناسایی روابط بین متغیرهای پژوهش استفاده شد و جهت مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل، از تحلیل کواریانس داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با هدف شناسایی عوامل مرتبط با الگوی ارتباطی مادر-کودک در کودکان 2-5 سال دارای اختلال دلبستگی واکنشی نشان داد که دو عامل، عاطفه و دخالت مادر به ترتیب 861/15 و 736/9 و در مجموع 259/25 درصد از واریانس پرسشنامه را تبیین می کند. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغییره نشان داد بازی درمانی باعث کاهش علایم اختلال دلبستگی واکنشی گروه آزمایشی شد. تعامل مادر -کودک به عنوان نخستین معرف دنیای ارتباطات کودک و پیش بین قوی در سبک دلبستگی کودک است. همچنین از بین بردن موانع ارتباطی در روابط کودک و مادر در فرآیند بازی درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال دلبستگی واکنشی، دلیل عمده به کارگیری این رویکرد درمانی برای این کودکان است.
واژگان کلیدی: رابطه مادر – کودک- اختلال دلبستگی واکنشی,بازی درمانی دلبستگی محور
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97724.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97724_7c164406af30ecd2499242eee8accf70.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
رابطه سبک های مقابله دینی و آمادگی نسبت به شرم و گناه با هیجان ابراز شده در اعضای خانواده افراد با اختلالات روانی مزمن
89
104
FA
حمید
خانی پور
دانشگاه خوارزمی
khanipur.hamid@gmail.com
حکیمه
تاراسی
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد زنجان، اداره بهزیستی استان زنجان
tarasi.sara@gmail.com
ابوالفضل
حاتمی
0000-0002-2351-1634
دانشگاه حضرت معصومه قم
abolfazlhatami@yahoo.com
مهدی
اکبری
دانشگاه خوارزمی
akbari.psy@gmail.com
هیجان ابراز شده یکی از شاخص های پیش بینی کننده احتمال عود در افراد با اختلالهای روانی مزمن است. اهداف این پژوهش عبارت بودند از(1) بررسی رابطه آمادگی نسبت به شرم و گناه و سبک های مقابلهای دینی با شدت هیجان ابراز شده در اعضای خانواده بیماران با اختلال روانی مزمن و (2) بررسی ارتباط افتراقی آمادگی شخصیتی نسبت به شرم و گناه با سبک های مقابلهای دینی. جامعه پژوهش خانواده های افراد با اختلالات روانی مزمن در شهر زنجان در نظر گرفته شدند و نمونه گیری به صورت دردسترس انجام شد. در نهایت 116 نفر برای شرکت در این مطالعه اعلام آمادگی کردند. از افراد خواسته شد به پرسشنامههای جمعیتشناختی، پرسشنامه عواطف خودآگاه، پرسشنامه خانواده (شاخص هیجان ابراز شده) و فرم کوتاه شده سبکهای مقابلهای دینی پاسخ دهند. یافته های تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از بین متغیرها، تنها سبک مقابلهای دینی مثبت، تغییرات مربوط به شدت هیجان ابراز شده را پیش بینی کرد. همچنین آمادگی شخصیتی برای تجربه احساس گناه با سبک مقابله ای دینی مثبت رابطه مستقیم و با سبک مقابله ای دینی منفی رابطه معکوس داشت، در حالیکه آمادگی شخصیتی تجربه شرم با سبک مقابلهای دینی مثبت ارتباط معکوس، ولی با سبک مقابلهای دینی منفی رابطه مستقیم داشت. از لحاظ مولفه های هیجان ابراز شده در 71 درصد از خانواده ها شاخص انتقاد از عضو بیمار و در 59 درصد شاخص درگیری هیجانی بیشتر از میزان طبیعی بود. به نظر میرسد نقش سبک مقابله ای دینی مثبت در مقایسه با آمادگی شخصیتی شرم و گناه در پیش بینی هیجان ابراز شده بیشتر است. تجربه شرم و گناه به عنوان یک مولفه شخصیتی کلی، تاثیری روی هیجان ابراز شده ندارد و یک علت احتمالی این امر احتمالاً به خاطر تاثیرعوامل خطر اجتماعی مرتبط با اختلال های روانی مانند انگ انگاری اجتماعی است. رابطه افتراقی آمادگی شخصیتی نسبت به شرم و گناه با سبکهای مقابلهای دینی مثبت و منفی نشانگر این مساله است که احتمالاً آمادگی شخصیتی نسبت به شرم ممکن است در شکل گیری سبک مقابلهای دینی منفی اثر داشته باشد در حالیکه آمادگی شخصیتی نسبت گناه در شکل دهی به سبکهای مقابلهای دینی مثبت نقش دارد.
سبک مقابله ای دینی,آمادگی شرم,آمادگی گناه,هیجان ابراز شده,اختلال روانی مزمن
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97736.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97736_d40425aebc8634cce3347aced4f49188.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
بررسی تاثیردرگیری خانواده در اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) کوتاه مدت بر بهبود نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی
105
125
FA
فاطمه
آذرفر
دانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه سمنان
fatemeh_azarfar@semnan.ac.ir
شاهرخ
مکوند حسینی
دانشگاه سمنان
shmakvand@semnan.ac.ir
پرویز
صباحی
دانشگاه سمنان
p_sabahi@semnan.ac.ir
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیردرگیری خانواده در درمان با اجرای گروهی فنون رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به صورت کوتاه مدت به نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی با حضور و عدم حضور مادران آنها بود. نمونه ای 46 نفره پس از غربالگری انتخاب و به روش تصادفی ساده به سه گروه: 1-آزمایش یک ( دختران نوجوان) 2- آزمایش دو (دختران نوجوان و مادرانشان) و 3- گروه کنترل (دختران نوجوان)، تقسیم شدند و مقیاس هنجار شده ویژگی های شخصیت مرزی کودکان(BPFS-C ) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری تکمیل کردند. داده های بدست آمده، با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه گیری های مکرر تغییرات معناداری نشان نداد. تغییرات میانگین در گروه آزمایش یک و دو مشاهده شد اما در گروه دوم که دختران نوجوان همراه با مادرانشان فنون درمانی را دریافت می کردند تغییرات درمانی بسیار برجسته تر بود. مولفه های بی ثباتی عاطفی ، مشکلات هویت، روابط منفی و خود جرحی تغییر کرده بودند. نتیجه این که درمان دیالکتیکی برای نوجوانان مرزی مفید و تاثیر گذار است و حضور مادران در درمان اثربخشی درمان را در این نوجوانان افزایش می دهد و قابل توصیه به متخصصان بالینی می باشد.
خانواده –رفتار درمانی دیالکتیک,اختلال شخصیت مرزی- دختران نوجوان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97708.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97708_22191a9dd2af9283d82d22ef08dc4e93.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
مواجهه با محتوای خارج عرفجنسی (پورنوگرافی) در اینترنت و فضای مجازی و تاثیرات رفتاری در نوجوانان در تهران
127
153
FA
فریده
خلج آبادی فراهانی
موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
farideh.farahani@psri.ac.ir
مقدمه : بعلت گستردگی دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در بین نوجوانان و جوانان، و مواجهه اجتناب ناپذیر با محتویات خارج عرف جنسی، نگرانی زیادی در بین گروههای مختلف جامعه و مسئولین ایجاد شده است که "این مواجهه چگونه بر رفتارهای نوجوانان شامل رفتارهای جنسی آنان تاثیرمیگذارد؟". این در حالی است که مطالعات تجربی و کیفی اندکی در این خصوص در ایران وجود دارد. هدف: این تحقیق با هدف واکاوی دیدگاههای نوجوانان از تاثیرات مواجهه با محتویات جنسی در اینترنت و فضای مجازی (پورنوگرافی) بر رفتارهای بین فردی نوجوانان انجام شد. روش اجرا: مطالعه کیفی اکتشافی با رویکرد تفسیری بنیادی با استفاده از مصاحبه عمیق با 54 دانشآموز نوجوان سنین 18-15 ساله در شهر تهران (25 دختر ، 29 پسر) در خرداد 1395 انجام شد و دادههای کیفی با رویکرد تحلیل محتوای موضوعی از نوع استقرایی با کدهای باز تحلیل شد. نتایج: مهمترین تاثیرات رفتاری عبارت بودند از : 1. تشویق روابط جنسی قبل از ازدواج ،2. تضعیف روابط والد-فرزندی، 3. تسهیل گفتمان جنسی در بین نوجوانان، 4. کاهش میل به ازدواج و کیفیت ازدواج. بحث و نتیجهگیری: تاثیرات فوق پیشبینی کننده افزایش روابط جنسی قبل ازدواج و کاهش سن اولین روابط جنسی و تاخیر در ازدواج در نسلهای جدید است که لازم است در تحلیلهای اجتماعی و جمعیتی در نظر گرفته شوند و مداخلات آموزشی برای ارتقای سواد رسانهای جهت سلامت جنسی و توانمند سازی نوجوانان معرفی گردند.
: فضای مجازی,اینترنت,پورنوگرافی,رفتار جنسی,ازدواج,جوانان,نوجوانان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97710.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97710_0f50a61ed4fa23bc6ca2be1890c6f472.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
15
1
2019
05
22
مدلسازی معادلات ساختاری میل به طلاق بر اساس متغیرهای سیستمی(مثلثسازی، رابطه با همسر) و متغیرهای روانشناختی (توافقپذیری و شیوههای کنترل) و متغیر اجتماعی (نحوه گذراندن اوقات فراغت) مادران شهر اصفهان
155
170
FA
زهرا
دهقانی ششدهد
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
zahra_66deh@yahoo.com
زهرا
یوسفی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد اصفهان (خوراسگان)
dr.yousefi.zahra@yhaoo.com
چکیدههدف از پژوهش حاضر مدلسازی معادلات ساختاری میل به طلاق بر اساس متغیرهای سیستمی(مثلثسازی، رابطه با همسر) و متغیرهای روانشناختی (توافقپذیری و شیوههای کنترل) و متغیر اجتماعی (نحوه گذراندن اوقات فراغت) مادران شهر اصفهان بود که در سال 95-94 بررسی شد. نمونه آماری شامل 320 نفر از مادران دانشآموز شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه میل به طلاق روزلت جانسون و مورو (1986)، مثلثسازی یوسفی و بهرامی (1394)، رابطه با همسر اولسون (2004)، مرزبندی یوسفی و بهرامی (1394)، شخصیت پنج عاملی NEO-PI-R، صبح ترجیحی- عصر ترجیحی یوسفی (1394)، شیوههای کنترل یوسفی و بهرامی(1394) و نحوه گذران اوقات فراغت یوسفی و باقری (1394) استفاده شد. دادههای گردآوری شده به کمک آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که رابطه با همسر، مثلثسازی، شیوه کنترل هیجانمدار، توافقپذیری و اوقات فراغت از نوع سرگرمی قدرت پیشبینی متغیر میل به طلاق را دارد، متغیرهای مذکور پس از تحلیل عامل تأییدی وارد مدلسازی معادلات ساختاری شدند و سایر متغیرها از مدل حذف شدند. نتایج نشان داد مدل معادلات ساختاری میل به طلاق بر اساس مثلثسازی، رابطه با همسر، توافقپذیری، شیوه کنترل هیجانمدار، و اوقات فراغت از نوع سرگرمی از شاخصهای برازش قابلقبول برخوردار است. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت بین مثلثسازی، رابطه با همسر، توافقپذیری، شیوههای کنترل و اوقات فراغت از نوع سرگرمی با میل به طلاق رابطه علیوجود دارد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97713.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97713_6427160ea8427ba0669f1397774da0a3.pdf