دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
میانجی گری سبک های کنترل تعارض، در رابطه فضایل و رضایت زناشویی
417
438
FA
حسین
نادری
دانشگاه شهید بهشتی
hoseinaderi@gmail.com
حسین
پورشهریار
دانشگاه شهید بهشتی
h_pourshahriar@sbu.ac.ir
امید
شکری
دانشگاه شهید بهشتی
oshokri@yahoo.com
گاه علیرغم آگاهی از شیوههای تعارضی سازگارانه، انگیزهای برای رفتار مناسب احساس نمیشود. انتظار میرود تا فضیلتها با تأثیر بر انگیزش برای رفتار اخلاقی، بر احتمال رفتارهای سازگارانه بیفزایند. پژوهش حاضر به بررسی رابطه منش و فضایل خانوادگی، منابع خانوادگی و بینش مشترک زیربنایی آن که از دیدگاه روانشناسی مثبت، عناصر درونی لازم برای داشتن یک زندگی سالم هستند، با رضایت زناشویی پرداخته است؛ در این راستا، سبـکهـای کنترل تعارض زوجین واسطهای فـرض میشود که فضایل را با رضایت زناشویی پیوند میدهد. طی یک طرح همبستگی، دانشجویان ساکن در خوابگاههای متأهلی چند دانشگاه، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای توانمندیهای منشی، رضایت زناشویی، و سبکهای کنترل تعارض را تکمیل نمودند؛ دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.شجاعت و تعالی، پیشبین رضایت زناشویی و سبکهای کنترل تعارض سازگارانه هستند، اما انسانیت رابطه معنیداری با رضایت ندارد. سبکهای کنترل تعارض سازگار، در رابطه فضایل و رضایتمندی میانجیگری میکنند. رضایت زناشویی بیشتر از آنکه ناشی از عشق میان همسران باشد، ریشه در ویژگیهای درونی فرد دارد. فضایل با تأثیر بر شیوههای تعامل زوجین در حین تعارض، بر پیامد ازدواج مؤثرند؛ تلویحات این نتایج برای مداخلات درمانی در خانوادهدرمانی مثبت، مورد بحث قرار گرفته است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96754.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96754_87dd6454589a146d56fde03d0205bf0e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
جنین آزمایشگاهی به مثابه شخص
439
453
FA
محمد حسن
صادقی مقدم
دانشگاه تهران
mhsadeghy@ut.ac.ir
مصطفی
مظفری
دانشگاه تهران
hoghoogh.m@gmail.com
جنین آزمایشگاهی بر اساس اصول اخلاقی و قوانین طبیعی در حکم جنین عادی است. اختلافی که در نمو طبیعی جنین آزمایشگاهی با جنین طبیعی وجود دارد نباید احکام حاکم بر آن را متفاوت کند، چرا که وصف جنین در مورد آزمایشگاهی نیز قابل اعمال و گسترش است. این امر بیانگر آن است که جنین آزمایشگاهی دارای همان حقوقی خواهد بود که قانون برای جنین عادی در نظر گرفته است. به همین جهت، به رغم ادعای برخی مبنی بر مالیت جنین و به تبع، قابلیت مورد معامله واقع شدن آن، آنچه در این نوشتار بدان پرداخته میشود. بیان نقدهایی بر این نظریه و اثبات شخصیت جنین از لحظه انعقاد نطفه است و از این حیث تفاوتی میان جنین طبیعی و آزمایشگاهی وجود ندارد. بنابراین حتی ضمن عقودی مانند هبه نیز نمیتواند مورد معامله و موضوع حق واقع شود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96768.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96768_65db031aefb04ebe9028d0eae29609ff.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
تجارب نیازهای حمایتی و مشارکتی زوجین در اولین تجربه فرزنددار شدن: یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی
455
469
FA
روح انگیز
محمدی خشوئی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
معصومه
محمدی خشوئی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
mmohammadi1392@gmail.com
مریم
قربانی
دانشگاه پیام نور تهران
maryam.ghorbani7@yahoo.com
سوسن
خسروی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
واقعه تولد فرزند اول یکی از مهمترین رویدادهای زندگی زوجین میباشد؛ چرا که اغلب والدین با تولد فرزند اول خود، دچار یک تحول درونی میشوند. این مطالعه به منظور توصیف تجارب زوجین از نخستین تجربه فرزنددار شدن در رابطه با تقبل و مشارکت نقشی و حمایت آنان میباشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی است.نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 14 نفر از زوجینی که دارای یک کودک در سن نوپایی بودهاند انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل کلایزی راهنمای فعالیتهای پژوهشگران در این مطالعه بود. روایی و پایایی مطالعه حاضر ریشه در چهار محور ارزش واقعی، کاربردی بودن، مبتنی بر واقعیت بودن و تداوم دارد.سه تم اصلی و کلی با عنوان «تقبل نقشی، مشارکت نقشی و حمایت اجتماعی» از متن مصاحبههای استخراج شده به دست آمد. نتایج پژوهش حاضر نمایانگر سه عنصر اساسی و مهم «تقبل نقشی، مشارکت نقشی و حمایت اجتماعی» در جهت حفظ و تحکیم زندگی خانوادگی و زناشویی زوجین در طول نخستین تجربه آنان از مرحله فرزنددار شدن است. بر همین اساس مراقبین سلامتی بایستی از این اطلاعات برای آمادگی بهتر زوجین برای چالشهای مرحله فرزنددار شدن استفاده نمایند.
حمایت-تقبل نقش- زناشویی,فرزند
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96774.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96774_7f427bd73875a0554079752ff24786ea.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
نقش خانواده در پاسخدهی به اطفال بزهکار با تأکید بر قانون مجازات اسلامی 1392
471
490
FA
محمد
روشن
000000332839268
دانشگاه شهید بهشتی
m-roshan@sbu.ac.ir
انسیه
حسینی
دانشگاه شهید بهشتی
ensie.hoseini@yahoo.com
خانواده مهمترین نقش را در جامعهپذیری و شکلگیری شخصیت فرزندان ایفا میکند. بنابراین با توجه به این واقعیت که هدف اولیه نظام عدالت کیفری اطفال، تربیت و مداخله در فرآیند شکلگیری شخصیت اطفال بزهکار است، حضور و عملکرد خانواده در مرحله پاسخگویی دستیابی به این هدف ارزشمند را میسر میگرداند. افزون بر این، خانواده جایگاه قابل توجهی در حوزه پیشگیری رشدمدار دارد. در نتیجه دخالت خانواده در این مرحله، زمینهساز اجرای تدابیر رشدمدار در عرصه نظام عدالت کیفری اطفال میگردد و از این حیث بسیار مؤثر خواهد بود.قانون مجازات اسلامی 1392، با درنظر داشتن این مسائل کلیدی، توجه به خانواده را در دستورکار خویش قرار داده و پیش از تعیین هرگونه مجازات دیگری، صحبت از خانواده را به میان آورده است. بدین نحو که در گام نخست و با رعایت مقررات مربوط به حضانت، تسلیم طفل به خانواده را به عنوان یک پاسخ مؤثر مطرح کرده است و در گام بعدی، با نظر داشتن به کارکرد نظارتی، پرورشی و آموزشی این نهاد، خانواده را متعهد به اجرای دستورات بازپرورانه دادگاه در رابطه با اطفال بزهکار نموده است؛ تا از رهگذر چنین پاسخی اهداف بازپرورانه و اصلاحی ـ درمانی نظام دادرسی اطفال مذکور تحقق یابد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96779.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96779_23efe813c270abb69ecc8555fefdd3dc.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
بررسی و مقایسه نقش سبک های دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در پیش بینی مشکلات رفتاری ـ هیجانی نوجوانان شبه خانواده و غیر شبه خانواده
491
512
FA
فرشته
پورمحسنی کلوری
0000000181242658
دانشگاه پیام نور تهران
fpmohseni@yahoo.com
سید عادل
ایرانی کلور
کارشناس امور شبه خانواده بهزیستی استان اردبیل
مریم
طهرانی زاده
دانشگاه پیام نور تهران
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی مشکلات رفتاری ـ هیجانی نوجوانان شبه خانواده و نوجوانان غیرشبهه خانواده انجام گردید. مطالعه حاضر یک پژوهش علّی ـ مقایسهای بوده و جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان مراکز شبه خانواده و نوجوانان ساکن استان اردبیل بودند. 30 نفر از نوجوانان شبه خانواده به شیوه داوطلبانه و 30 نفر از نـوجوانان غیرشبه خانواده به شیـوه تصادفی انتخاب شدند و به فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، فهرست مشکلات رفتاری و پرسشنامه سبکهای دلبستگی پاسخ دادند.نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دلبستگی اضطرابی، اجتنابی و نشخوارگری در نوجوانان شبه خانواده و دلبستگی اضطرابی و فاجعه پنداری در نوجوانان غیرشبه خانواده درونی سازی رفتاری را پیشبینی نمودند. در نوجوانان شبه خانواده، نشخوارگری و دلبستگی اضطرابی و در نوجوانان غیرشبه خانواده راهبرد ملامت دیگران، دلبستگی اضطرابی، ارزیابی مجدد مثبت، فاجعه پنداری و نشخوارگری برونی سازی رفتاری را پیشبینی نمودند.همچنین نوجوانان شبه خانواده بیشتر دارای سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی هستند و کمتر از سبک دلبستگی ایمن برخوردارند و از راهبردهای ناسازگارانه ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه پنداری و ملامت دیگران بیشتر استفاده کرده و نشانگان درونیسازی در آنان بیشتر از نوجوانان عادی است. بنابراین نوجوانان شبه خانواده بیشتر از راهبردهای هیجانی ناسازگارانه و سبکهای دلبستگی ناایمن برخوردارند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96784.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96784_de9e459d4982a76e66511b1ae006fd93.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
تجربه زیسته دختران فراری از «خانه»
513
530
FA
علی
هاشمیانفر
دانشگاه اصفهان
مهری سادات
موسوی
پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی
smousavi1@gmail.com
این مقاله به بررسی مفهوم خانه نزد دختران فراری پرداخته و با مطالعه تجربه زیسته این گروه تلاش شده تا به درکی مناسب از «خانه» نائل گردد و در گسترش دانش پایه موجود در خصوص پدیده دختران فراری نقشی درخور ایفا نماید. مطالعه حاضر به روش پدیدارشناختی و با استفاده از روش کلایزی انجام پذیرفته است. دادهها از طریق مصاحبه با 10 دختر در سن 15 تا 20 سال که مدت زمان زیادی از فرارشان نمیگذشت، جمعآوری گردیده است. یافتهها حاکی از درک پیچیدهای از خانه توسط شرکتکنندگان بود. در اصل، معانی خانه برای آنها با «نبود» آن مرتبط بوده و همزمان خانه ایدهآل، واقعی، بیخانمانی و خانه جایگزین در ذهن این دختران لانه گزیده و در رفتارهایشان تجلی آن دیده میشود. بودن یا نبودن در این چارچوب، خود منشاء قضاوتهایی در خصوص آنان و شخصیتشان میباشد. در واقع درک معنای خانه به عنوان ساختی ذهنی، بخشی از شخصیت دختران را تشکیل داده و متأثر از هنجارها و ساختارهای غالب اجتماعی است. دخترانی که خارج از «خانه» باقی میمانند به عنوان منحرفان، ناقضان نظم اجتماعی و روسپی برچسب زده میشوند که از تصاویر اجتماعی «زن»، «دختر خوب» و «طبیعی» خارج شده و جامعه آنها را به عنوان ساختار غیرزنانه و غیرخانگی برساخت میکند. خارج از خانه بودن، خود جواز چنین برچسبی را به تنهایی فراهم میآورد و منشاء مشکلات روانی، جسمانی و اجتماعی دختران فراری خواهد بود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96795.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96795_fb01db17dc67c89f200c3412cae680dc.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
4
2015
05
22
بررسی مقدماتی ویژگی های روانسنجی مقیاس ادراک کارآمدی جمعی خانواده در نوجوانان
531
550
FA
لیلی
پناغی
دانشگاه شهید بهشتی
lpanaghi@yahoo.com
ایرج
مختارنیا
0000-0002-7480-7398
دانشگاه شهید بهشتی
mokhtarnia66@gmail.com
فاطمه
کلانتری
دانشگاه شهید بهشتی
kalantari135@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ادراک کارآمدی جمعی خانواده در نوجوانان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و مقطعی است و جامعه آماری در این پژوهش، دانشآموزان شهرستان قدس استان تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی دو مرحلهای، 891 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ادراک کارآمدی جمعی خانواده بود که همراه با پرسشنامههای (CPIP)، (YSR) و (FAD) روی گروه نمونه اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی دو عامل را مشخص کرد و تحلیل عاملی تأییدی این مقیاس هم از مدل دوعاملی و هم از مدل تک عاملی حمایت کرد؛ البته مدل دوعاملی نسبت به تک عاملی برازش بهتری داشت. در بررسی روایی واگرا و همگرا از طریق ضریب همبستگی پیرسون، مقیاس ادراک کارآمدی جمعی خانواده بـا پرسشنـامههـای (CPIP)، (YSR) و (FAD) رضایتبخش بود. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ 92/0 و ضریب باز آزمایی 83/0 به دست آمد؛ بنابراین بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، مقیاس ادراک کارآمدی جمعی خانواده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان آن را برای اهداف پژوهشی و ارزیابی خانوادهها در مشاوره خانواده مورد استفاده قرار داد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96803.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96803_9bc864d6663949773bf8c94b1bf617e6.pdf