دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
ارزش های پست مدرن خانوادگی در شهر تهران
281
296
FA
فاطمه
مدیری
0000-0002-2764-2893
موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
fateme.modiri@gmail.com
محمد صادق
مهدوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
test@sbu.ac.ir
برخی تحقیقات داخلی نشان از ظهور ارزشهای پستمدرن خانوادگی در جامعه در حال تحول ما، پیش از ملحق شدن به جوامع فراصنعتی و حتی صنعتی دارد. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی ارزشهای پستمدرن خانوادگی و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران، انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد 18 سال و بالاتر شهر تهران بوده و به شیوه نمونهگیری1PPS ، 600 نمونه از این جامعه آماری انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان میدهد: در شهر تهران عناصری از ارزشهای پستمدرن خانوادگی به چشم میخورد که از نسل اول به سوم سیر صعودی داشته و متأثر از مصرف رسانه، احساس ناامنی اقتصادی، تجرد، نسل و درآمد است. رگرسیون چند متغیره نشان میدهد متغیرهای مذکور 24 درصد از ارزشهای پستمدرن خانوادگی را تبیین میکنند. توجه به عوامل اثرگذار نشان میدهد که با به کارگیری سیاستهای اقتصادی و فرهنگی مناسب، میتوان راه را بر گسترش ارزشهای پستمدرن خانوادگی بست. یافتههای پژوهش تأییدکننده تئوری اینگلهارت در تغییر ارزشهاست.
ارزشهای پستمدرن خانوادگی,امنیت اقتصادی,امنیت سازنده,مصرف رسانه,نسل
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96700.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96700_3078b9ac7a222dacd35938bfe77ca24e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
مقایسه نگرش به روابط فرازناشویی و جهتگیری مذهبی کاربران و غیرکاربران شبکه اجتماعی فیسبوک
297
308
FA
سیدهادی
سیدعلی تبار
دانشگاه اصفهان
hadialitabar@gmail.com
مینو
پورآوری
دانشگاه الزهرا
مجتبی
حبیبی عسگرآباد
دانشگاه شهید بهشتی
زینب
محمد علی پور
دانشگاه خوارزمی
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسه نگرش به روابط فرا زناشویی و جهتگیری مذهبی در کاربران و غیر کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک بود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع بنیادی و به لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه مردان و زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران بودند. از این میان، تعداد 280 نفر (109 کاربر، 171 غیرکاربر) به روش نمونهگیری در دسترس از این مراکز انتخاب شدند.برای جمعآوری دادهها، از مقیاس نگرش به روابط فرا زناشویی و جهتگیری مذهبی و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مؤلفههـای جهتگیری مذهبی درونی (01/0<P) و جهتگیری مذهبی بیرونی (05/0<P) به طور معناداری در کاربران فیسبوک بالاتر از غیر کاربران فیسبوک بود اما در مؤلفه نگرش به روابط فرا زناشویی، تفاوت مشاهده شده در دو گروه، از نظر آماری معنادار نبود (05/0>P). این تحقیق مؤید آن است که استفاده از فیسبوک به تنهایی تأثیری در نگرش به روابط فرا زناشویی ندارد اما میتواند موجب تفاوت در جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی کاربران فیسبوک شود.
روابط فرازناشویی,جهت گیری مذهبی,فیسبوک
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96707.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96707_609797713f50829779d4b7d028a0cde0.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
رابطه استفاده از رسانه های جهانی و بازاندیشی مدرن با گرایش به روابط فرازناشویی در بین زوجین شهر قروه
309
323
FA
مریم
عبدالملکی
دانشگاه الزهرا
maryam.abdolmaleki68@gmail.com
منصوره
اعظم آزاده
دانشگاه الزهرا
مریم
قاضی نژاد
دانشگاه الزهرا
پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از رسانههای جهانی، بازاندیشی مدرن و رضایت زناشویی با گرایش زوجین به روابط فرازناشویی میپردازد. چارچوب نظری این پژوهش تلفیقی از نظریه جهانی شدن فرهنگی، بازاندیشی و تغییر شکل صمیمیت گیدنز، رویکرد استفاده و رضایتمندی و نظریات روانشناسی اجتماعی از کمپ و یابلونسکی میباشد. مدل در نظر گرفته شده شامل متغیرهای: مصرف رسـانـههای جهانـی، بـازانـدیشی مـدرن و رضـایتزناشویی است که به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر گرایش به روابط فرازناشویی دخالت داده شدهاند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، در بین 260 نفر از زوجین شهر قروه انجام شده است.نتیجه کلی پژوهش نشان داد مصرف رسانههای جهانی میتواند زمینهای را فراهم کند که دیدگاه مخاطبان را در خصوص گرایش به روابط فرازناشویی شکل دهد اما مخاطبان در مواجهه با این پیامها، متناسب با ویژگیهای روانی و اجتماعی خود واکنشهای متفاوتی نشان میدهند و به این ترتیب، تأثیرات متفاوتی را دریافت میکنند. از میان عوامل مؤثر بر گرایش به روابط فرازناشویی، مصرف رسانههای جهانی، بازاندیشی مدرن، رضایت زناشویی، جنسیت، نحوه ازدواج رابطه معناداری با گرایش به روابط فرازناشویی داشتهاند.
مصرف رسانههای جهانی,بازاندیشی مدرن,رضایت زناشویی,گرایش به روابط فرازناشویی,زوجین,قروه
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96716.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96716_7abdb5fe7da7eee482257aa7ad9077c5.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی فرم فارسی پرسشنامه مقیاسهای روابط
325
352
FA
مریم
امینی فسخودی
دانشگاه تبریز
amini.maryam329@gmail.com
عباس
بخشی پور رودسری
دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه مقیاسهای روابط در یک نمونه غیر بالینی از دانشجویان ایرانی بود. به منظور هنجاریابی این ابزار، از بین جامعه دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس، 355 دانشجو به پرسشنامههای مقیاسهای روابط (RSQ)، اضطراب بک (BAI)، افسردگی بک (BDI)، سبکهای دلبستگی هازن و شاور (ASQ) و مقیاس تجدید نظر شده پنج عاملی نئو (NEO-FFI) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار لیزرل (8/8) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان 4 مدل نمرهگذاری، مدل دو عاملی (سیمپسون و همکاران، 1992) برازندگی قابل قبولی نسبت به دیگر مدلها دارد. محاسبه ضریب همسانی درونی نشان داد خردهمقیاسهای اضطراب و اجتناب این الگوی نمرهگذاری RSQاز پایایی مطلوبی برخوردار است. همچنین، اعتبار همگرا و واگرا با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین نمرههای این دو خردهمقیاس با پرسشنامههای اضطراب و افسردگی بک، هازن و شاور و فرم کوتاه پنج عاملی نئو مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحلیلها از اعتبار همگرا و واگرای مقیاس مورد مطالعه حمایت کرد. طبق نتایج این پژوهش، مقیاس RSQ واجد ویژگیهای روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد پژوهشهای روانشناختی و تشخیصهای بالینی است.
اعتبار,پایایی,ساختار عاملی و پرسشنامه مقیاس های روابط
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96727.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96727_ee302e52192076ecb425391a9cca5552.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
بررسی تأثیر آموزش تلقیح استرس (SIT) بر کاهش استرس زناشویی در زنان
353
365
FA
مرضیه
نیک رخ
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
mnikrokh@yahoo.com
کیانوش
زهراکار
دانشگاه خوارزمی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس (SIT) در کاهش استرس زناشویی زنان متأهل بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز بهداشتی درمانی ثامنالائمه کرمانشاه میباشد. از این جامعه ابتدا 45 نفر به روش در دسترس انتخاب و سپس از بین آنهایی که نمرات استرس زناشوییشان از میانگین بیشتر بود به طور تصادفی 24 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.طرح پژوهش طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و جلسه پیگیری میباشد. گروه آزمایش 9 جلسه تحت آموزش قرار گرفت.برای جمعآوری دادهها از مقیاس استرس زناشویی استکهلم (SMS)استفاده شده است. روش آماری پژوهش نیز تحلیل کواریانس میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از اثربخشی این رویکرد در کاهش استرس زناشویی زنان است. بر مبنای یافتهها، آموزش تلقیح استرس (SIT)میتواند در موقعیتهای بالینی برای کاهش استرس در روابط زناشویی و بهبود روابط همسران مورد استفاده قرار گرفته و مفید باشد
استرس زناشویی,آموزش تلقیح استرس
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96734.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96734_7062502ffe37878d32e618add1396fff.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
مقایسه استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی
367
383
FA
قربان
همتی علمدارلو
دانشگاه شیراز
ghemati@shirazu.ac.ir
ستاره
شجاعی
دانشگاه شیراز
bahareman@shirazu.ac.ir
غلامرضا
دهشیری
دانشگاه الزهرا
dehshiri.ghr@gmail.com
محمدمهدی
تیموری آسفیچی
دانشگاه شیراز
محمدصادق
ارجمندی
دانشگاه شیراز
پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی صورت گرفت. این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 116 نفر (58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی و 58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی) انتخاب شدند.از پرسشنامه رویدادها و تغییرات زندگی (مککابین و همکاران،1996) برای سنجش استرس استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی به طور معنیداری بیشتر از استرس مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی است.همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهای درونخانوادگی، استرسهای زناشویی، استرسهای مالی و تجاری، بیماری و استرس پرستاری، از دست دادن اعضای خانواده و مشکلات قضایی خانواده نسبت به مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی به طور معناداری بالاتر است. شایان ذکر است که بین استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهای ناشی از بارداری و فرزندان، استرسهای کاری و تغییر شغلی و کم و زیاد شدن اعضای خانواده تفاوت معنیداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولین آموزش کودکان با ناتوانی هوشی، برنامههای آموزش خانواده بهنگام با تأکید بر برنامههای مدیریت استرس برای والدین کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی فراهم نمایند تا بر پیشرفت همه جانبه این کودکان تأثیر بگذارند و از پیامدهای زیانآوری که این کودکان را در سنین مدرسه تهدید میکند، پیشگیری کنند.
استرس,مادران,کودکان پیشدبستانی,ناتوانی هوشی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96741.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96741_a25be30e9cb3cb02f420c31af1594245.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
11
3
2016
02
20
پیش بینی سلامت عمومی براساس سبک های دلبستگی و تمایزیافتگی در دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه های اهواز
385
407
FA
کوثر
تردست
دانشگاه شهید چمران اهواز
test@sbu.ac.ir
عباس
امان الهی
دانشگاه شهید چمران اهواز
a.amanelahi@scu.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی سلامت عمومی براساس سبکهای دلبستگی (سبک دلبستگی اضطرابی و سبک دلبستگی اجتنابی) و تمایز یافتگی (واکنش هیجانی، موقعیت من، همآمیختگی و برش عاطفی) در دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاههای شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبین بود و آزمودنیهای آن را 190 دانشجوی دختر دارای تجربه شکست عاطفی طی یک سال گذشته تشکیل میدادند.انتخاب گروه نمونه به روش نمونهگیری هدفمند و همچنین نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ، سبک دلبستگی کالینز و تمایز یافتگی اسکورون و دندی بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شد.نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پژوهش قادر به پیشبینی سلامت عمومی در دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی است. همچنین در تحلیل ممیز به روش گام به گام مشخص گردید که کارآمدترین متغیرها در پیشبینی سلامت عمومی به ترتیب: برش عاطفی و سبک دلبستگی اضطرابی هستند. در بررسی متغیرها به صورت جداگانه نیز مشخص گردید که همه متغیرها شامل دلبستگی اضطرابی، دلبستگی اجتنابی، واکنش هیجانی، موقعیت من، همآمیختگی و برش عاطفی پیشبینهای معنیداری برای سلامت عمومی در دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاههای شهر اهواز میباشند.
تمایزیافتگی-سبک های دلبستگی-سلامت عمومی-شکست عاطفی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96748.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96748_901569a68c2b837d4b1e4625ac7745e4.pdf