دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
بررسی اثربخشی گروهدرمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی
FA
هاجر
ترکان
دانشگاه اصفهان
test@sbu.ac.ir
مهرداد
کلانتری
دانشگاه اصفهان
حسین
مولوی
دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی گروهدرمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی زوجها بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه زوجهای مراجعهکننده به کلینیکها و مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره سطح شهر اصفهان جهت دریافت کمکهای تخصصی در زمینه مسائل زناشویی بود. با روش نمونه-گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، ابتدا 4 مرکز خدمات روانشناختی انتخاب گردید، سپس تعداد 16 زوج بهطور تصادفی از میان مراجعهکنندگان به این مراکز انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. در نهایت پس از ریزش اولیه، هر یک از گروهها متشکل از 6 زوج بود. گروه آزمایشی تحت 8 جلسه 2 ساعته درمان به شیوه تحلیل تبادلی قرار گرفت؛ گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکرد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش دو پرسشنامه «شاخص رضایت زناشویی» و «مقیاس سازگاری دونفری» بود. بر اساس نتایج بدست آمده، رضایت زناشویی مردان، زنان و بهطور کلی زوجهای گروه آزمایشی بهطور معنیداری نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش نشان داد (05/0P<).
گروهدرمانی,تحلیل تبادلی,رضایت زناشویی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94905.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94905_3c5e6f2932cac7f6b1de06812fa24a55.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین در کاهش گرایش به مواد بیماران وابسته به مواد مخدر تریاکی در شهر اصفهان
FA
عاطفه
ترکی
دانشگاه اصفهان
test@sbu.ac.ir
مریم
فاتحی زاده
0000000283428680
دانشگاه اصفهان
m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
مهرداد
صالحی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
پژوهش حاضر، تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین در کاهش گرایش به مواد مخدر در بیماران وابسته به مواد مخدر تریاکی را مورد بررسی قرار میدهد. برای انجام این پژوهش از بین معتادانی که به بخش ترک اعتیاد بیمارستان نور اصفهان مراجعه کردند، تعداد 30 زوج (زن و شوهر) بهطور تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده، بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 زوج) تقسیم شدند. آنگاه آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین در طی هشت جلسه (دو ساعته) هفتهای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه کنترل آموزش خاصی در این زمینه دریافت نکرد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه گرایش به مصرف مواد بود که بر روی دو گروه بهعنوان پیشآزمون اجرا و در نهایت از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها بیانگر این بود که میانگین نمرات دو گروه دارای تفاوت معنیدار در سطح 05/0P< میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین توانسته در کاهش گرایش به مواد مخدر تریاکی در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤثر واقع شود. کلیدواژهها: آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین، گرایش به مواد مخدر، معتاد، اعتیاد.
آموزش شناختی ـ رفتاری زوجین,گرایش به مواد مخدر,معتاد,اعتیاد
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94913.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94913_2abbb0ec2b62a67f37e57762ef3cecc8.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
نقش تحصیلات والدین در خوداثرمندی دختران و پسران نوجوان
FA
کارینه
طهماسیان
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
لادن
فتی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تحصیلات والدین بر خوداثرمندی1 اجتماعی، تحصیلی، هیجانی و جسمانی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 84 ـ 1383 است. نمونه پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله-ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامة خوداثرمندی کودکان و نوجوانان و پرسشنامة خوداثرمندی جسمانی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی دختران معنیدار است و تفاوت معنیداری بین خوداثرمندی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی، جسمانی دختران دارای والدین کمسواد و باسواد (از دیپلم به بالا) وجود دارد. اما این موضوع در مورد پسران صدق نمیکند بدین معنی که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی پسران معنیدار نیست.
خوداثرمندی,تحصیلات والدین,نوجوانان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94922.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94922_9f8e9af66ec0a88bb7ca990ea3dcc2df.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
تأثیر نوبتکاری بر رضامندی زناشویی پرستاران
FA
محمود
حیدری
test@sbu.ac.ir
سوسن
حسین پور
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر نوبتکاری بر رضامندی زناشویی پرستاران زن و متغیرهای پیش-بینی کننده رضایت زناشویی آنان اجرا گردید. روش پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای است که نمونه آماری آن بهطور مساوی از بین پرستاران شاغل در نوبت شب و پرستاران روزکار از 6 بیمارستان، شامل 2 بیمارستان دانشگاهی، 2 بیمارستان خصوصی و 2 بیمارستان نظامی، به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و رضامندی زناشویی 10 نفر از پرستاران شاغل در نوبت شب و 10 نفر از پرستاران شاغل در نوبت روز هر یک از بیمارستانها شامل 120 پرستار زن با پرسشنامه 115 مادهای «انریچ» مورد اندازهگیری قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با روشهای آماری t برای گروههای مستقل و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در دو مؤلفه «روابط جنسی» و «نظارت مالی» در سطح معناداری 02/0 زنان پرستار شبکار بهطور میانگین پایینتر هستند. نتایج نشاندهنده این است که افراد در گذار زمان با این پدیده منطبق شدهاند و اکنون نوبت-کاری تأثیرات خود را در مواردی که نیاز بیشتری به نزدیکی فیزیکی همسران است، میگذارد. تحلیل مسیر نشان داد که نوبتکاری دارای اثر مستقیم با ضریب 09/0 و اثر غیرمستقیم از طریق «ارتباط» و تأثیر آن بر «رابطه جنسی» و «نظارت مالی» برابر با 08/0 است که در نتیجه اثرات مستقیم و غیرمستقیم نوبتکاری بر رضایت زناشویی 17/0 است. این نتایج لزوم بررسی آموزش نوبتکاران در زمینه روشهای مدیریت زمان برکاهش تأثیرات منفی نوبتکاری را نشان میدهد.
رضایت زناشویی,پرستاران,نوبتکاری
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94929.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94929_dfff55f2daa6bfc30dc4820234e28942.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
بررسی ارتباط میان رفتار جنسی و طرحوارههای نقش جنسیتی در دو گروه از دانشجویان متأهل: مقایسه رفتار جنسی زنان و مردان در خانواده
FA
اکرم
خمسهای
دانشگاه الزهرا (س)
test@sbu.ac.ir
رفتار جنسی جنبه مهمی از کیفیت زندگی زناشویی است. افراد رفتار جنسی خود را در متن یک نظام جنسیتی شکل میدهند. آنها طرحوارههای نقش جنسیتی خود را بهعنوان مجموعهای از کلیشههای فرهنگی مشترک که بر رفتار جنسی آنها تأثیر میگذارد کسب میکنند. هدف این مطالعه مقایسة رفتار جنسی و چگونگی تأثیرپذیری آن از طرحوارههای نقش جنسیتی در دو گروه از دانشجویان متأهل است. این مطالعه، مطالعهای توصیفی و تحلیلی است و آزمودنیهای مورد مطالعه را 60 دانشجوی متأهل (30 دانشجوی زن و 30 دانشجوی مرد) تشکیل دادهاند که با روش تصادفی ساده از میان کلیه دانشجویان متأهل در خوابگاه دو دانشگاه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: آزمون نقش جنسی بم، آزمون تجارب شخصی و پرسشنامه اطلاعات فردی. یافتههای حاصل براساس آزمونهای آماری t و مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که تفاوت معنیداری از لحاظ نمره کلی در رفتار جنسی بین دانشجویان مرد و زن وجود ندارد (05/0,p
رفتار جنسی,طرحوارههای نقش جنسیتی,رضایتمندی از رفتار جنسی,کلیشههای فرهنگی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94939.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94939_30e3a24356219da96bfc2831d85671f6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
2
4
2006
04
21
بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در زنان مبتلا به ایدز شهر تهران
FA
اورزولا
ویزه
دانشگاه شهید بهشتی
شهرام
مرادی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
ایدز بیماری مهلکی است که تأثیر عمیقی بر زندگی مبتلایان به این بیماری میگذارد. پژوهش حاضر طرحریزی شده است تا به بررسی کیفیت زندگی در زنان مبتلا به این بیماری در شهر تهران بپردازد. این مطالعه از نوع توصیفی و پیمایشی و بر روی 112 بیمار زن ایدزی انجام گرفت. از پرسشنامه کیفیت زندگی چند بعدی مربوط به بیماران ایدزی (MQoL-HIV) جهت ارزیابی کیفیت زندگی در زنان مبتلا به بیماری ایدز و از پرسشنامههای نگرشهای مذهبی، رضایت زناشویی انریچ، GHQ، تجارب زندگی (LES) جهت شناخت عوامل مرتبط با کیفیت زندگی استفاده شد. نتایج نشان داد که 17% این زنان دارای کیفیت زندگی خیلی پایین، 8/51% دارای کیفیت زندگی پایین و 2/31% دارای کیفیت زندگی متوسط بودند. علاوه بر این، مشخص گردید که کیفیت زندگی در زنان مبتلا به ایدز برحسب طول مدت ابتلا، وضعیت روانی، استرسهای محیطی، اعتقادات مذهبی و رضایت زناشویی دارای رابطه معنادار میباشند، اما برحسب نحوه ابتلا و سن دارای رابطه معنادار نمیباشد.
ایدز,زنان,کیفیت زندگی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94943.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_94943_3176ac0e9db11598ff016e20f02a22a1.pdf