هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شاخص های تفسیری ترسیم شده در آزمون ترسیم خانواده کودکان می باشد. آزمودنی ها شامل 57 کودک (18 پسر و 39 دختر) 5/4 الی 8 سال بودند که به صورت در دسترس انتخاب و آزمون ترسیم خانواده روی آنها اجرا شد. سپس شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده به منظور بررسی روابط بین آنها، استخراج و در ترسیمات آزمودنی ها نمره گذاری شد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی نشان داد که بین شاخص های ادیپ پنهان با ارزنده سازی خود، ارزنده سازی مادر با ارزنده سازی دیگران و ترسیم خانواده واقعی و حذف خود، واکنش پرخاشگرانه با حذف خود، واکنش افسرده وار با حذف خود، حذف والدین با حذف خود، همبستگی معناداری وجود دارد. تفاوت های جنسیتی در ناارزنده سازی مادر و استفاده از رنگ معنادار نبودند، لیکن این تفاوت ها در رسم خانواده واقعی و ترسیم تفاوت های جنسیتی معنادار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از یافته های پژوهش های پیشین و نظریه های روان تحلیلی تبیین گردید.