ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر نظریه دلبستگی بر افزایش کیفیت مراقبت مادران کودکان مضطرب پیشدبستانی
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بسته روش آموزش والدین مبتنی بر نظریه دلبستگی بر افزایش کیفیت مراقبت مادران دارای کودکان مضطرب پیشدبستانی بود. برای شناخت اثربخشی این بسته 278 نفر از مادران کودکان 2 تا 6 سال از 6 مهدکودک شهر تهران که به روش نمونه-برداری خوشهای در دسترس انتخاب شده بودند، مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی را تکمیل کردند. با توجه به نمره افراد در این مقیاس و در نظر گرفتن دیگر ملاکهای خروج و ورود به پژوهش در نهایت 61 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و 30 نفر در گروه آزمایش و 31 نفر در گروه مقایسه قرار گرفتند. بسته آموزش والدین مبتنی بر نظریه دلبستگی در طول 8 جلسه گروهی هفتگی (8 تا 12 نفر در هر گروه) در مهدکودک-ها به مادران گروه آزمایش ارائه شد. پس از پایان جلسات آموزشی و 3 ماه پس از آن مقیاس کیفیت مراقبتی مادر به وسیله دو گروه تکمیل شد. نتایج نشان داد که بسته آموزش والدین حساس بودن، پاسخدهی و همچنین دسترس-پذیری هیجانی مادران گروه آزمایش را افزایش و تعارض و سردرگمی آنها را کاهش داده است و همچنین پیگیری نتایج نشان داد که این تغییرات در طول 3 ماه ثبات داشته است. بر مبنای یافته-ها، بسته آموزش والدین میتواند در موقعیتهای بالینی برای افزایش کیفیت مراقبت مادران و ارتقای روابط مادر ـ کودک مورد استفاده قرار گرفته و مفید باشد
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96286_ecfa61eb65d42da49449ce46d890a74c.pdf
2013-03-21
407
426
آموزش والدین
دلبستگی
حساس بودن
پاسخدهی
دسترسپذیری
تعارض و سردرگمی
سعید
قنبری
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمدکریم
خداپناهی
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدعلی
مظاهری
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مسعود
غلامعلی لواسانی
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
قنبری، س.، خانمحمدی، م.، خداپناهی، م.، مظاهری، م.، و لواسانی، م. (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی. مجله روانشناسی، 15 (3)، 222- 235.
1
قنبری، س.، خداپناهی، م.، مظاهری، م.، و لواسانی، م. (1390). ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقدمانی مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه. مجله روانشناسی، 15 (4)، 322- 335.
2
Anisfeld, A., Casper, V., Nozyce, M., & Cunningham, N. (1990). Does infant carrying promote attachment? An experimental study of the effects of increased physical contact on the development of attachment. Child Development, 61, 1617–1627.
3
Armstrong, K. L., Fraser, J. A., Dadds, M. R., & Morris, J. (1999). A randomized, controlled trial of nurse home visiting to vulnerable families with newborns. Journal of Paediatric Child Health, 35, 237–244
4
Bakermans-Kranenburg, M. J., Van IJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195–215.
5
Ballen, N., Bernier, A., Moss, E., Tarabulsy, G.M., & St-Laurent, D. (2010). Insecure Attachment States of Mind and Atypical Caregiving Behaviour Among Foster Mothers. Journal of Applied Developmental Psychology, 31, 118-125.
6
Belsky, J., & Fearon, R. M. P. (2002a). Early attachment security, subsequent maternal sensitivity, and later child development: Does continuity in development depend upon continuity of caregiving? Attachment & Human Development, 4, 361–387.
7
Cooper, G., Hoffman, K., Powel, B., & Marvin, R. (2005). The circle of security intervention: Differential diagnosis and differential treatment. In L. J. Berlin , Y. Ziv, L. Amaya-Jackson & M. T. Greenberg (Eds.), Enhancing early attachment: theory, research, intervention and policy (pp. 127-151). Guilford Press, New York, London.
8
Conners, C. K. (1999). Conners Rating Scales-Revised. In M. E. Maruish (Ed.), The use of psychological testing for treatment planning and outcomes assessment (2nd ed., pp. 467–495). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc
9
Dozier, M., Lindhiem, O., & Ackerman, J. P. (2004). Attachment and Biobehavioral Catch-up. In L. J. Berlin, Y. Ziv, L. Amaya-Jackson, & M. T. Greenberg (Eds.), Enhancing early attachments: Theory, research, intervention, and policy (pp. 178–194). New York: Guilford Press.
10
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behaviour problems among Latino mothers and children. .unpublished master thesis, university of Maryland, Maryland.
11
Egeland, B., & Erickson, M. F. (1993). Attachment theory and findings: Implications for prevention and intervention. In S. Kramer & H. Parens (Eds.), Prevention in mental health: Now, tomorrow, ever? (pp. 21–50). Northvale, NJ: Aronson
12
Egeland, B., & Carlson, B. (2003). Attachment and psychopathology. In L. Atkinson & S. Goldberg (Eds.), Attachment issues in psychopathology and intervention (pp. 27–48). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
13
Egeland, B., Weinfield, N., Bosquet, M., & Cheng, V. (2000). Remembering, repeating, and working through: Lessons from attachment-based interventions. In J. Osofsky & H. E. Fitzgerald (Eds.), handbook of infant mental health (Vol. 4, pp. 35–89). New York: Wiley.
14
Fonagy, P. (2001). Attachment theory and psychoanalysis. New York: Other Press.
15
Goldsmith, D. F. (2007). Challenging Children’s Negative Internal Working Models: Utilizing Attachment-Based Treatment Strategies in a Therapeutic Preschool. In D. Oppenheim, & D. F. Goldsmith (Eds.), Attachment Theory in Clinical Work with Children (pp. 203–225). New York: Guilford Press.
16
Green, J., & Goldwyn, R. (2002). Annotation: Attachment disorganisation and psychopathology: new findings in attachment research and their potential implications for developmental psychopathology in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 835–846.
17
Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M. J.& van IJzendoorn, M. H.(2008). Promoting positive parenting: An attachment-based intervention. London: Taylor & Francis Group.
18
Kobak, R., Cassidy, J., & Ziv, Y. (2004). Attachment related trauma and posttraumatic stress disorder: Implications for adult adaptation. In S. W. Rholes & J. A. Simpson (Eds.), Adult attachment: Theory, research, and clinical implications (pp. 388–407). New York: Guilford Press.
19
Koren-karie, N., Oppenheim, D., & Goldsmith, D. F. (2007). Keeping the Inner World of the Child in Mind. . In D. Oppenheim, & D. F. Goldsmith (Eds.), Attachment Theory in Clinical Work with Children (pp. 31–57). New York: Guilford Press..
20
Korja, R., Ahlqvist-Bjorkroth, S., Savonlahti, E., Stolt, S.; Haataja, L., Lapinleimu, H., Piha, J., Lehtonen, L. (2010). Relations between maternal attachment representations and the quality of mother-infant interaction in preterm nd full term infants. Infant Behavior and Development, 33(3): 330-336.
21
Landry, S.H., Smith, K.E., Swank, P.R., Assel, M.A., & Vellet, S. (2001). Does early responsive parenting have a special importance for children's development or is consistency across early childhood necessary? Developmental Psychology, 37(3), 387-403
22
Lyons-Ruth, K., and Jacobvitz, D. (2008). Attachment disorganisation: Genetic factors, parenting contexts, and developmental transformation from infancy to adulthood. In J. Cassidy and P. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (2nd ed., pp. 666–697). New York: Guilford.
23
Main, M., & Hesse, E. (1990). Parents’ unresolved traumatic experiences are related to infant disorganized attachment status: Is frightened and/or frightening parental behavior the linking mechanism? In M. T. Greenberg, D. Cichetti, & E. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention (pp. 161–182). Chicago: University of Chicago Press.
24
Manassis, K. (2001). Child–parent relations: attachment and anxiety disorders. In: P. D. A. Treffers & W. K. Silverman (Eds.), Anxiety disorders in children and adolescents: research, assessment and intervention (pp. 255–272). New York: Cambridge University Press.
25
Marvin, R., Cooper, G., Hoffman, K.,& Powell, B. (2002). The Circle of Security Project: Attachment-based intervention with caregiver–preschool child dyads. Attachment and Human Development, 4, 107–124.
26
Muris, P. (2006). The pathogenesis of childhood anxiety disorders: consideration from a developmental psychopathology perspective. International Journal of Behavioral Develoopment, 30 (1), 5-11.
27
Muris, P., Meesters, C., & Van den Berg, S. (2003). Internalizing and externalizing problems as correlates of self-reported attachment style and perceived parental rearing in normal adolescents. Journal of Child and Family Studies, 12, 171–183.
28
Murray, L., & Cooper, P. J. (1997). The role of infant and maternal factors in postpartum depression, mother-infant interactions and infant outcome. In L. Murray & P. J. Cooper (Eds.), Postpartum Depression and Child Development (pp. 111-135). New York: Guilford Press.
29
Oppenheim, D., & Koren-Karie, N. (2002). Mothers’ insightfulness regarding their children’s internal worlds: The capacity underlying secure child–mother relationships. Infant Mental Health Journal, 23, 593–605.
30
Spence, S. H., Rapee, R. M., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety
31
symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy, 39, 1293–1316.
32
Sroufe, L. A. (1995). Emotional development: The organization of emotional life in the early years. New York: Cambridge University Press.
33
Steele, H., & Steele, M. (2005). Understanding and resolving emotional conflict: The London Parent–Child Project. In K. E. Grossman, K. Grossman, & E. Waters (Eds.), Attachment from infancy to adulthood: The major longitudinal studies (pp. 137–164). New York: Guilford Press.
34
Van Zeijl, J., Mesman, J., Van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Juffer, F., Stolk, M. N., Koot, H. M., & Alink, L. R. A. (2006). Attachment-based intervention for enhancing sensitive discipline in mothers of one- to three-year-old children at risk for externalizing behavior problems: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74, 99–1005.
35
Zeanah, C. H., & Boris, N. W. (2000). Disturbances and disorders of attachment in early childhood. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of infant mental health (2nd ed., pp. 353–368). New York: Guilford Press.
36
Zeanah, C. H., & Benoit, D. (1995). Clinical applications of a parent perception interview. Child Psychiatric Clinics of North America, 4, 539–554.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه سوگیری ورزشی در سبکهای فرزندپروری ادراک شده توسط نوجوانان
هدف از این پژوهش مقایسه سوگیری ورزشی در سبکهای فرزندپروری ادراک شده توسط نوجوانان بود. در مطالعه حاضر 350 دانشآموز به صورت تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان سال اول دبیرستان منطقه 4 تهران انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری و پرسشنامه سوگیری ورزشی بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل شدند یافتههای پژوهش نشان داد، سبک فرزندپروری والدین بر سوگیری ورزشی فرزندان تأثیر میگذارد. مطابق این یافتهها بین پسران و دختران در سوگیری ورزشی تفاوت معنادار وجود دارد. به طوریکه پسران در مقایسه با دختران رقابتجویی، پیروزیگرایی و هدفگرایی بیشتری دارند. به طور کلی یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که فرزندان والدین مقتدر در مقایسه با والدین مسامحهکار سوگیری ورزشی و پیروزی گرایی بیشتری دارند. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که سبک فرزندپروری فرآیند زیربنایی مهمی است که بر توسعه سوگیری ورزشی فرزندان تاثیر میگذارد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96294_0cc1ad70774eaacacb3f8faa3b149fd4.pdf
2013-03-21
427
438
انگیزش پیشرفت
سبک فرزندپروری والدین
رقابتجویی
هدفگرایی
پیروزیگرایی
بهروز
عبدلی
1
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اکرم
کاویانی
test@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
احمدی، س، پاکدامن، ش، حیدری، م. (1390). بررسی ارتباط بین سبک فرزندپروری ادراک شده، راههای دانستن و مباحثهطلبی دانشجویان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 7(3)، 355-371.
1
اسماخانی اکبرینژاد، ه، نصیرنژاد، ف، اعتمادی، ا. (1388). بررسی رابطه حمایت اجتماعی والدین و سبکهای فرزندپروری با هویت و سلامت روانی فرزندان. نشریه زن و مطالعات خانواده،2(6)، 9-27.
2
بشارت، م، عزیزی، ک، پورشریفی، ح. (1390). رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با کمالگرایی فرزندان در نمونهای از خانوادههای ایرانی. فصلنامه خانوادهپژوهی، 7(2)، 145-160.
3
بهرام، ع، شفیعزاده، م. (1382). تاثیر رقابتگرایی و نوع رشته ورزشی بر ورزشگرایی: بررسی الگوی تعاملی انگیزش پیشرفت در ورزش. نشریه علوم حرکتی ورزش، 2، 1-9.
4
پنتریج، پل، شانک، دیل. (2002). انگیزش در آموزش و پرورش؛ ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران، علم، 1386.
5
شفیعزاده، م. (1382). تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامههای انگیزش شرکت در فعالیتهای بدنی و تکلیفگرایی و خودگرایی در ورزش نوجوانان. پژوهش در علوم ورزشی، 14، 15-31.
6
صادقی، م. (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
7
فولادیان، ج، سهرابی، م، عطارزاده حسینی، ر، فارسی، ع. (1388). ارتباط انگیزه مشارکت ورزشی با سوگیری ورزشی دانشجویان ورزشکار. فصلنامه المپیک، 4(48)، 29-39.
8
فولادیان، ج، سهرابی، م، عطارزاده حسینی، ر، فارسی، ع. (1388). مقایسه سوگیری ورزشی (ورزشگرایی) ورزشکاران رشتههای انفرادی و گروهی و ارتباط آن با انگیزه مشارکت ورزشی. پژوهش در علوم ورزشی، 22، 37-49.
9
ملکی، ب، محمدزاده، ح، سیدعامری، ح، زمانی ثانی، ح. (1390). بررسی رابطه عزت نفس و انگیزش پیشرفت در ورزشکاران موفق و ناموفق استان آذربایجان غربی. پژوهش در علوم توانبخشی، 1، 1-10.
10
نور بخش، پ، مزارعی، ا. (1385). مقایسه انگیزش شرکت دانشآموزان و دانشجویان پسر ورزشکار در فعالیتهای ورزشی و رابطه آن با هدفگرایی ورزشی آنان. فصلنامه المپیک،2(34)، 31-42.
11
واینبرگ، ر، گولد، د. (2011). مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمه واعظ موسوی، م. ک. و همکاران، 1392. انتشارات حتمی با همکاری شرکت جازیکا و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.
12
Brustad, R., Trouilloud, D., & Cury, F.(2005). Parents’ appraisals, refleted appraisal, and children’s self- appraisals of sport competence: a year- long study. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 273-289.
13
Csikszentmihalyi, M. and K. Rathunde (1993). "The measurement of flow in everyday life: toward a theory of emergent motivation."
14
Csikszentmihalyi, M. and K. Rathunde (1998). "The development of the person: An experiential perspective on the ontogenesis of psychological complexity."
15
Cumming, S. P., R. E. Smith, et al. (2008). "Development and validation of the Achievement Goal Scale for Youth Sports." Psychology of Sport and Exercise 9(5): 686-703.
16
Deci, E. L., & Ryan, R. M. ( 2000). The “what” and “ why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Enquiry, 11, 227-268.
17
Edwardson, C. L. and T. Gorely (2010). "Parental influences on different types and intensities of physical activity in youth: A systematic review." Psychology of Sport and Exercise 11(6): 522-535.
18
Gill, D. L., D. A. Dzewaltowski, et al. (1988). "The relationship of competitiveness and achievement orientation to participation in sport and nonsport activities." Journal of sport and exercise psychology 1(2): 139-150.
19
Gill, D. L., Deeter, T. E. (1988). Development of sport orientation questionnare. Journal Article in Research Quarterly for Exercise and sport, 59(3), 191-202.
20
Holt, N. l., Black, D. E., Tamminen, K. A., Mandigo, J.L, & Fox, K.R.( 2008). Levels of complexity and dimensions of peer experience in youth sport. Journal of sport & Exercise Psychology, 30, 411-43. .
21
Horn, T. S. and J. L. Horn (2007). "Family influences on children's sport and physical activity participation, behavior, and psychosocial responses." Handbook of sport psychology: 685-711.
22
Keegan, R. J., C. G. Harwood, et al. (2009). "A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation." Psychology of Sport and Exercise 10(3): 361-372.
23
Keegan, R., C. Spray, et al. (2010). "The motivational atmosphere in youth sport: coach, parent, and peer influences on motivation in specializing sport participants." Journal of applied sport psychology 22(1): 87-105.
24
Kimiecik, J. C. and T. S. Horn (2011). "Examining the relationship between family context and children’s physical activity beliefs: The role of parenting style." Psychology of Sport and Exercise.
25
Lindner, K. J. and J. Kerr (2001). "Predictability of sport participation motivation from metamotivational dominances and orientations." Personality and Individual Differences 30(5): 759-773.
26
Sheikh, M., J. Afshari, et al. (2012). "Comparing sport orientation between individual and team sports, and its relation to sport participation motivation." American Journal of Scientific Research (30): 28-35
27
Singer, R. N. (2001). Hand Book of Sport Psychology, John Wiley & Sons, Inc.
28
Tenenbaum, G. and R. C. Eklund (2007). “Familiy influences on children's sport and activity partipation behavior, and psycholosocial responses”: Hand Book of Sport Psychology, John Wiley & Sons, Inc.
29
Yoo, j. And b. J. Kim (2002). "young korean athletes'goal orientation and sources of enjoyment." perceptual and motor skills 94(3): 1043-1049.
30
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری با ابعاد کمالگرایی دانشآموزان دختر شهر بیرجند
یکی از عوامل پیشبینیکننده کمالگرایی در فرزندان به شیوه تربیتی خانوادهها و سطح انتظاراتی که آنها از فرزندانشان دارند برمیگردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ادراک از سبکهای فرزندپروری با ابعاد کمالگرایی است. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. 161 دانش-آموز دختر به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای از مدارس متوسطۀ شهر بیرجند انتخاب شدند.از مقیاسهای ادراک شیوۀ فـرزنـدپـروری والـدیـن (POPS) و ابعاد کمالگرایی (MPS) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که از میان سبکهای فرزندپروری تنها درگیری و گرمی مادر رابطۀ منفیِ معناداری با کمالگرایی جامعه-مدار دارند. در نتیجه گرمتر شدن روابط مادر با فرزند و همچنین درگیر شدن مادر در فعالیت-های مختلف فرزندان باعث خواهد شد کمالگرایی جامعهمدار در آنها کاهش یابد. لذا سبک درگیری و گرمی مادر نقش مهمی در پیشبینی کمالگرایی جامعهمدار ایفا میکند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96301_8822d6ea48fcc07fd202eabc0f0950ae.pdf
2013-03-21
439
450
سبکهای فرزندپروری
انتظارات والدین
ابعاد کمالگرایی
فریبا
فرازی
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
احمد
خامسان
2
دانشگاه بیرجند
AUTHOR
محمدرضا
اسدییونسی
3
دانشگاه بیرجند
AUTHOR
بهرامیاحسان، ه و اسلمی، ا (1388). رابطۀ سازگاری زناشویی و سبکهای فرزندپروری والدین با سلامت جسمی و روانی فرزندان، مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی، 39، 1، 81-63.
1
تنهایرشوانلو، ف و حجازی، ا (1390). نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در انگیزش خودمختار و عملکرد تحصیلی فرزندان، فصلنامۀ خانوادهپژوهی، 8، 29، 82-67.
2
تنهایرشوانلو، ف و حجازی، ا (1390). درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی پدر و مادر: پیشبینیکنندههای عزت نفس نوجوانان، مجلۀ علوم رفتاری، 4 (5)، 350-343.
3
تنهایرشوانلو، ف و حجازی، ا (1388). ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی، دوماهنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشور رفتار، 16، 39، 14-1.
4
رابینز، آر. جی (1994). مقیاس ادراک شیوۀ والدین (pops). ترجمه و رواسازی: فرهاد تنهایرشوانلو (1390).
5
سرمد، ز؛ بازرگان، ع و حجازی، ا (1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
6
عبدخدایی، س؛ مهرام، ب و ایزانلو، ز (1390). بررسی رابطۀ بین ابعاد کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1 (1)، 58-47.
7
علیزادهصحرایی، ا؛ خسروی، ز و بشارت، م. ع (1389). رابطۀ باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانش-آموزان شهرستان نوشهر، مطالعات روانشناختی، 1 (6)، 21-1.
8
گنجی، ط و حسینی، آ. ف ( 1389). باورهای مذهبی دانشجویان پرستاری کارشناسی و ارتباط آن با میزان اضطراب آنان، نشریۀ پرستاری ایران، 64 (23)، 51-44.
9
مقیمیان، م؛ سلمانی، ف و آذربرزین، م (1390). ارتباط اضطراب امتحان و سلامت معنوی در دانشجویان پرستاری، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم، 3 (5)، 36-31.
10
نوردبی، و و هال، ک (1974). راهنمای زندگینامه و نظریههای روانشناسان بزرگ، احمد بهپژوه، (1386)، تهران، منادی تربیت.
11
Besharat, M. A, Azizi, A. & Poursharifi, H, (2011). The relationship between parenting styles and children's perfectionism in a sample of Iranian families, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 1276-1279.
12
Coplan, R. J, Hastings, P. D, Lagace – Seguin, D. G. & Moulton, G. E, (2002). Authoitative and authoritarian mother,s parenting goals, attributions, and emotions across different childrearing contexts Parenting, Science and Practice, 2, 1-26.
13
Enns, M. W., Cox, B. J, & Clara, I, (2002). Adaptive and maladaptive perfectionism: Developmental origins and association with depression proneness. Personality and Individual Differences, 33, 921–935.
14
Flett, G. L, & Hewitt, P. L, (2006). Positive and negative perfectionism in psychopatho-logy: A comment on Slade and Owens’s dual process model. Behavior Modification, 30, 472-495.
15
Flett, G. L., Blankstein, K. R, & Hewitt, P. L, (2009). Perfectionism, Performance, and State Positive Affect and Negative Affect After a Classroom Test, Canadian Journal of School Psychology, 24, 4-19.
16
Grolnick, W, & Ryan.R, (1989). Parent Styles Associated With Self- Regulation and Competence in School, Journal of Educational Psychology, 81(2), 143-154.
17
Grolnick, W., Deci, EL, & Ryan, R. (1997). Internalization Within Family: The Self- Determination Theory. In Gruse JE, Kaczynski L. Parenting and Childrens Internalization of Values: A Handbook of Contemporary Theory. New York: Willey Press.
18
Hewitt, P. L. & Flett, G. L, (1991a). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology, Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.
19
Hewitt, P. L. & Flett, G. L, (1991b). Dimensions of perfectionism inunipolar depression, Journal of Abnormal Psychology, 100, 98- 101.
20
Hewitt, P. L, Caelian, C. F, Flett, G.L, Sherry, S. B, Collins, L. & Carol A. Flynn, C. A, (2002). Perfectionism in children: associations with depression, anxiety, and anger, Personality and Individual Differences, 32, 1049–1061.
21
Kim, K., & Rohner, R. P. (2002). Parental warmth, control, and involvement are schooling predicting academic achievement among Korean American adolescents. Journal of Cross – Cultural Psychology, 33, 127- 140.
22
Leung, C. Y, McBride- Chang, C. & Lai, B. P, (2004). Relation among Maternal Styles, Academic Competence, and Life Satisfaction in Chinese Early Adolescents, Journal of Early Adolescence. 24(2), 113-143.
23
Miller, A. L, Lambert, A. D. & Speirs Neumeister, K. L. (2012). Parenting style, perfectionism, and creativity in high-ability and high-achieving young adults. Journal for the Education of the Gifted, 35,344-365.
24
Ryan R, Deci E. (2000a). Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development, and well- being. Am psycho, 55(1), 68-78.
25
Ryan R, Deci E. (2000b). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definition and new directions. Contemp Educ Psychol, 25, 54 -67.
26
Weiner, B. A. & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 52(5), 632-636.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش نظارت بر کاهش مشکلات رفتاری دختران 12-6 ساله مبتلا به ADHD: مقایسه خودنظارتی و نظارت مادر
پژوهش حاضر، به بررسی نقش عامل نظارت بر کاهش مشکلات رفتاری دختران مبتلا به ADHDپرداخته است. از میان عوامل مختلف نظارتی، خودنظارتی (نظارت درونی) و نظارت مادر (نمونهای از نظارت بیرونی) انتخاب گشته و اثربخشی آنها مورد مقایسه قرار گرفته است. برای تعیین تأثیر این نظارتها بر کاهش علائم مرضی ADHD، از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شدپس از انتخاب دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی ـ کمتوجهی، این دانشآموزان به صورت تصادفی در سه گروه آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار به مادران، آموزش راهبرد خودنظارتی و گروه کنترل جایگزین شدند. دو گروه آزمایشی تحت کاربندی متغیرهای مستقل (آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار به مادران و آموزش راهبرد خودنظارتی به کودکان) قرار گرفتند و گروه کنترل تحت کاربندی خاصی قرار نگرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها بیانگر این بود که طبق گزارش مادران، گروه آزمایشی که از آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار به مادران سود برده بودند، نسبت به گروه کنترل، کاهش در علائم مرضی ADHD را نشان دادند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار به مادران میتواند به عنوان مداخله سودمندی در جهت کاهش علائم مرضی ADHD در کودکان مطرح باشد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96308_afa86f63243d41fe91886cf003197e43.pdf
2013-03-21
451
470
آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار
راهبرد خودنظارتی
اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی
لیلا
چراغ ملایی
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
زهره
خسروی
2
دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
شکوهالسادات
بنیجمالی
3
دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
اشتریزاده، ل. علیپور، ا. (1381)؛ بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی (خودنظارتی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه؛ پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
1
بختیاری اسفندقه، ف. مولوی، ح. ملکپور، م. تأثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن بر عملکرد حل مسئله ریاضی و میزان توجه دانشآموزان دختر تکانشی؛ مجله تازههای علوم شناختی، سال4، شماره 1، 1381.
2
بهپژوه، ا. غباری بناب، ب. علیزاده، ح. همتی علم دارلو، ق. (1383)؛ تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی؛ مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 7 (پیاپی23)، بهار 1386، صص 18ـ1.
3
بهدانی، ف. حبرانی، پ. (1384)؛ مقایسه اختلالات همراه در دختران و پسران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD)؛ مجله افق دانش، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد، دوره 11، شماره 4، سال 1384.
4
جمشیدی عینی، ش. (1375)؛ بررسی رابطه شیوههای نگرش فرزندپروری و خلاقیت؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
5
خوشابی، ک. (1385)؛ بررسی تأثیر برنامه آموزش گروهی مدیریت والدین متناسب با فرهنگ ایرانی در کاهش نشانههای اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی و مقایسه آن با دارودرمانی؛ www.rehabiran.net.
6
روشنبین، م. پوراعتماد، ح. خوشابی، ک. (1386)، تأثیر آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی ـ کمبود توجه؛ فصلنامه خانوادهپژوهی، سال سوم. شماره 10. تابستان 1386.
7
زرگرینژاد، غ. یکهیزداندوست، ر. (1385)؛ اثربخشی آموزش والدین بر مشکلات رفتاری کودکان ADHD (مطالعه تکموردی)؛ مجله مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره 2، تابستان 1386، صص 48ـ29.
8
شهیم، س. مهرانگیز، ل. یوسفی، ف. (1386)؛ شیوع اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی در کودکان دبستانی؛ مجله بیماریهای کودکان ایران، دوره 17(ویژهنامه2)، پاییز1386، صص 216ـ211.
9
علیزاده، ح. (1384)؛ تبیین نظری اختلال نارسایی توجه ـ بیشفعالی: الگوی بازداری رفتاری و ماهیت خودکنترلی؛ مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی17، سال پنجم، شماره 3، پاییز 1384، 348ـ323.
10
قشنگ، ن. (1382)؛ تأثیر آموزش مادران بر کاهش تنیدگی رابطه مادر ـ کودک؛ پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی.
11
فطینحور، ش. (1375)؛ بررسی رابطه اختلالات رفتاری با شیوههای فرزندپروری مادران بین دانشآموزان پسر کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 75-74؛ پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تربیت معلم.
12
قنبری، س. (1385)؛ بررسی اثربخشی آموزش رفتاری والدین در کاهش مشکلات برونیسازی شده کودکان 7 تا 9 سال؛ پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی؛ دانشگاه شهید بهشتی
13
محمداسماعیل، ا. (1380) ؛ بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (4ـCSI) روی دانشآموزان 6 تا 14 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران، پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
14
هادیانفرد، ح. نجاریان، ب. شکرکن، ح. مهرابیزاده هنرمند، م. (1379)؛ مقایسه اثربخشی سه روش رواندرمانی در کاهش اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی کودکان پسر دبستانی پایههای سوم و چهارم شهر شیراز؛ مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال هفتم، شمارههای 1 و 2، صص 54 ـ29.
15
هاشمی نصرتآباد، ت. مرادی، ع. فرزاد، و. کاویانی، ح. (1386)؛ تأثیر آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی، خودگردانی رفتارهای انگیزشی و خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه ـ بیشفعالی؛ مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،7، تابستان 1386. صص 154ـ129.
16
Alizade. H; (2002); Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disorder in Iranian parents; Journal Child&Family Behavior Therapy;2002.
17
Anastopoulos. A; (1993); Parent training for attention-deficit hyperactivity disorder: Its impact on parent functioning; www. sciencedirect.com
18
Augusto Rohde. L, Szobet C, Polanczyk G, Schmits.M, Martins.S, Tramontina.S; Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in a Divers Culture; BIOL;Society of Biological Psychiatry; 2005; 1436-1441 ;www. sciencedirect.com
19
Barkley. R. A; (1997); Advancing age Declining ADHD; American Journal Of Psychiatry, 154, 1323-1324.
20
Biederman. J, Spencer. T; (1999); Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder(ADHD) as a Noradrenergic Disorder; Biol Psychiatry 1999; 46: 1234-1242; wwww.science-direct.com.
21
Bradley. J. D. D, Golden. C. J; (2001); Biological Contributions to the presentation and understanding of attention-deficit/hyperactivity disorder: a review; Journal of Clinical psychology Review , vol 21 . No.6, pp 907-929.
22
Chi. Terry C; (2002); Mother-Child Relationship Of Children With ADHD; Journal of Abnormal Child Psychology; Agust2002.
23
Chronis. M. A, Jones. H. A, Raggi. V. L; (2006); Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention - deficit/hyperactivity disorder; www.sciencedirect.com.
24
Clarke. A. R, Barry. R. J, McCarthy. R, Selikowitz. M, Clarke. D. C, Croft. R. J; (2003); EEG activity in girls with attention-defficit/hyperactivity disorder; journal Clinical Neurophysiology, 114(2003). 319-328.
25
Corkum. P, Humphries. K, Mullane. J. C, Theriault. F; (2008); Private speech in children with ADHD and their typically developing peers during problem-solving and inhibition tasks; Journal of Contemporary Educational Psychology 33.97-115.
26
Daly. B. P, Creed. T, Xantho poulo. S. M, Ronald. T; (2007); Psychosocial treatments for children with attention deficit hyperactivity disorder. Neuropsychol Review, vol.17, pp73-79.
27
Fabiano. G. A and etal; (2012); A Waitlist-Controlled Trial of Behavioral Parent Training for Fathers of Children with ADHD; Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology Volume 41, Issue 3, 2012.
28
Ghuman. J. K, Ghuman. H. S; (2014); ADHD in preschool children(assessment and treatment); Oxford university press.
29
Graham. J, Seth. S, Coghill. D; What's new in ADHD; www. sciencedirect. com
30
Hoza. Betsy, Johnson. Charlotte, Pillow. David R, Ascough. James C; (2006); Predicting Treatment response for childhood attention-deficit/hyperactivity disorder: Introd-uction of a heuristic model to guide research; Applied and preventive psychology, 11(2006),215-229.
31
Hoza, B.; Mrug, S.; Gerdes, A. C.; Hinshaw, S. P.; Bukowski, W. M.; Gold, J. A.; Kraemer, H. C.; Pelham, W. E.; Wigal, T. & Arnold, L. E.; (2005); What aspects of peer relationships are impaired in children with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder?; Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73 (3), 411-423.
32
Jones. H. A, Rabinovitch. A. E, Hubbard. R. R; (2012); ADHD symptoms and Academic adjustment to college: the role of parenting style; Journal of attention disorders;18(2); february 2012.
33
Kutcher. Stan, Aman. Michael, Brooks. Sarah J, Buiteoar. Jan, Van Doalen. Emma, Findling. Robert L, Fisman. Sandra, Greenhill. Laurence. L, Huss. Michael, Kusumakar. Vivek, Pine. Daniel, Taylor. Eric, Tyano. Sam; (2004); International Consensus Statement on attention-deficite/hyperactivity disorder (ADHD) and disruptive behavior disorders (DBDS): Clinical implications and treatment practice suggestions; Journal European Neuropsychopharmacology 14(2004),11-28.
34
McMenamy.Jannette M, Perrin. Ellen C, Wiser. Marrianne; (2005); Age-related Differences how children with ADHD understabd their condition: Biological or psychological causality? ; Applied Developmental psychology ,26(2005),111-131.
35
Ralston. S, Zuddas. A, Nuijten. M; (2007); There are significant barriers to the diagnosis and treatment of ADHD in Europe; MEDTAP International Inc, The netherlands..
36
So.Cherlyl Y. C, Leung. Patrick. W. L, Hung. Se-Fong; (2008); Treatment Effectiveness Of Combined Medication/Behavioral Treatment With Chinese ADHD Children In Routin Practice; Journal Behaviour Research and Terapy 2008;doi :lo.1016.
37
Voeller. Kytjak. S; (2005); Attention-Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD); Journal Child Neurology; 19:798-814.
38
Waschbusch. D. A, Kipp. H. L, Pelham. W. E; (1998); Generalization of behavioral and psychostimulant treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): discussion and examples; Journal of Behavioral Research and Therapy 36(1998) 675-694.
39
Workman A. Edward, Katz. Alan. M; (1995); Teaching behavioral self control to students; Second edition; by PRO–ED , Inc.
40
Xie, J. Faye Dixon, Ong Min Yee, Junshun Zhang, Y. Ann Chen, Sascha DeAngelo, Peter Yellowlees, Robert Hendren, and Julie B. Schweitzer;(2013); A Study on the Effectiveness of Videoconferencing on Teaching Parent Training Skills to Parents of Children with ADHD; Telemedicine and e-Health. March 2013, 19(3): 192-199.
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین شیوه های مقابله همسران با استرس، رضایتمندی زناشویی و فرسودگی شغلی در زوجین شاغل آموزش و پرورش
بین کار و ابعاد خانواده اثرپذیری دوجانبهای وجود دارد. مطالعه حاضر، درصدد است تا از طریق مقایسه و رابطه راهبردهای مقابله همسران با -استرس، رضایتمندی زناشویی و فرسودگی شغلی، بینش وسیعتر و روشنتری نسبت به این موضوع برای زوجین شاغل و درمانگران در حیطه مشاوره شغلی و مشاوره خانواده فراهم نماید.در فعالیتهای مشاورهای به این موضوع توجه بیشتری شده و با بهکارگیری برنامههای پیشگیرانه، از میزان تعارضات زناشویی و فرسودگی شغلی کاسته شود. انتخاب نمونهها به-صورت خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه، 406 معلم از بین 38 مدرسه بوده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای راهبردهای مقابله همسران با استرس (DCI)، مقیاس فرسودگی شغلی(MBI) و مقیاس رضایتمندی زناشویی (M.A.T) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که بین خردهمقیاسهای راهبرد مقابله همسران و خردهمقیاسهای فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد، همچنین بین خردهمقیاسهای راهبرد مقابلهای همسران و رضایتمندی زناشویی زوجین شاغل رابطه وجود دارد. نتایج مطالعه حاضر در راستای تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و پیشگیرانه برای مقابله بهتر در رویارویی با استرس زوجین فرهنگی قابل بحث است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96321_4f6bc84ed04045e606dbeffe3b580246.pdf
2013-03-21
471
487
استرس
مقابله همسران
فرسودگی شغلی
رضایتمندی زناشویی
روحاله
محمدی
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
خوشکنش
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
علی
زادهمحمدی
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
برشتاین، اچ.اف.، برشتاین، ت. (1377). شناخت و درمان اختلافهای زناشویی. ترجمه: م، سهرابی، تهران: نشر رسا.
1
ثنایی، ب. (1379). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران: انتشارات بعثت.
2
حسامی، ن. (1389). بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی با رضایتمندی زناشویی دبیران متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
3
حسینی، س.م.، فتحیآشتیانی، ع. (1389). بررسی رابطه بین رضایتمندی زناشویی و مدتزمان ازدواج در میان دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). فصلنامه روانشناسی و دین، سال سوم، شماره چهارم، صص 145 ـ 127.
4
عابدی، م.ر. (1381). بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی و مدل شناختی ـ رفتاری شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
5
عزیزی، ل.، فیضآبادی، ز.، صالحی، م. (1387). تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش در کارکنان دانشگاه تهران. فصلنامه مطالعات روانشناختی،4، صص: 93 ـ 73.
6
Allen, j, Mellor. D. (2002). work context,personal control,and burnout amongst nurses, western. Journal of nursing research, 24, 905 ـ 917.
7
Anshel. M. H., Sutarso. T. & Jubenville. C. (2009). Racial and Gender Differences on Sources of Acute Stress and Coping Style Among Competitive Athletes. The Journal of Social Psychology. 149(2), 159–177.
8
Betoret. F. D. & Artiga. A. G. (2010). Barriers Perceived by Teachers at Work, Coping Strategies, Self ـ efficacy and Burnout. The Spanish Journal of Psychology.Vol. 13 No. 2, 637 ـ 654.
9
Billing A, Moos R. (1984). The role of coping responses and social resources in attenuating the impact of streesful life events. Journal of Social Psychology. 4; 139 ـ 57.
10
Bodenmann, G. (2000). Stress und coping bei Paaren. [Stress and coping in couples]. Göttingen,Germany: Hogrefe.
11
Bodenmann, G., Perrez, M., Charvoz, L., Cina, A., & Widmer, K. (2002). The effectiveness of coping ـ focused prevention approach: A two ـ year longitudinal study. Swiss Journal of Psychology, 61, 195 ـ 202.
12
Bodenmann, G., Pihet, S., & Kayser, K. (2006). The relationship between dyadic coping and marital quality: A 2 ـ year longitudinal Study. Journal of Family Psychology, 20, 485 ـ 493.
13
Bodenmann, G. (2005). Dyadic coping and its significance for marital functioning. In T. Revenson, K. Kayser, & G. Bodenmann (Eds.), Emerging perspectives on couples coping with stress. Washington, DC: American Psychological Association.
14
Bodenmann, G. (2008). Dyadisches Coping Inventar (DCI). [Dyadic Coping Inventory]. Test manual. Bern, Göttingen: Huber & Hogrefe Testverlag.
15
Bodenmann, G. Chavoz, L., Cina, A., &. Widmer, K. (2010). Prevention of Marital Distress by Enhancing The Coping Skills Of Couples: 1 ـ year follow ـ up study .Swiss Journal of Psychology, 60, 3 ـ 10.
16
Boles, J, S, Dean, D. H, Ricks, J. M, (2000). The Deimensionality of The Maslach Burnout inventory Across Small Business Owners And Educators. Jounal Of Vocation Behavior, 56, 12 ـ 34.
17
Cote, S, & Golden, B. R, (2006). Emotional intelligence and burnout among leader. In G. A. van Kleef, A. C, Homan, & N. M., Ashkanasy (chairs), Exploring the role of emotion in leadership, symposium conducted at the meeting the Academy of Management, Atlanta, GA.
18
Doyle. C. E. (2003). work and organizational psychology an introduction attitude. By psychology press.
19
Garret, E. D. (2004). Ethnic differences in burnout, Coping and intervention acceptability among childcare professional. Child and vouth care forum, Vol. 33, P 349.
20
Gupta. S. (2010). Burnout and Coping Strategies Utilized by Occupational Therapists in Ontario. Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Queens University Kingston, Ontario, Canada. ISBN: 978 ـ 0 ـ 494 ـ 70262 ـ 8.
21
Hasida, B. Z. (2005). The relationship between employment ,aggressive behaviours of custome coping burnout .Europen Journal of Work & Organizational Psychology: Vol.14.p.81.
22
Jonathan, A. & Dohee Kim, A. (2008).Family system at work: the relationship between family coping and employee burnout, The Family journal,16,213 ـ 239.
23
Karney, B. R., Sullivan, K. T., & Bradbury, T. N. (2005). Problem ـ solving skills and affective expressions as predictors of change in marital satisfaction. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 15–27.
24
Lauren, M. P. & Nicole, L. W. (2010). Romantic Partners' Individual Coping Strategies and Dyadic Coping: Implications for Relationship Functioning. Journal of Family psychology, 65, 361 ـ 378.
25
Mcdonald, B, E,. (2011). Changes in Dyadic Coping and Distress Among Couples Facing Unemployment. Washington University in partial satisfaction of the require-ments for the degree of Doctor of Philosophy, Proquest LLC, 156pp.
26
Morfesis, F. (2009). Dyadic Coping Among Adults with Attention ـ Deficit /Hyperactivity Disorder. The University of North Carolina at Greensboro. the Degree Master of Arts, Proquest LLC, 65 pp.
27
Parrouty. j. (2009). Burnout Among French Immersion Teachers in British Columbia, Canada. Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University. UMI Number: 3368758.
28
Pines, A. M. & Nunes, R. (2003). The relationship between career & couple burnout: implications for career & couple counseling. journal of Employment counseling, 740(2), 50 ـ 64.
29
Wunderer, E., & Schneewind, K. (2008). The relationship between marital standards, Psychology, dyadic coping and marital satisfaction. European Journal of Social, 38, 462 ـ 476.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش هیجانی و طرح واره های هیجانی در رضایت مندی زناشویی زنان
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و طرحوارههای هیجانی در رضایتمندی زناشویی زنان بود. 200 نفر زن متاهل به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و با استفاده از مقیاسهای طرحوارههای هیجانی، هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام تحلیل شد.نتایج نشان داد که مولفههای توجه و تمایز هوش هیجانی، پیشبینی کننده معنادار اکثر ابعاد رضایتمندی زناشویی هستند.همچنین، طرحوارههای هیجانی سرزنش، توافق، دیدگاه سادهانگارنه نسبت به هیجانها و ارزشهای والاتر ابعاد مختلف رضایتمندی زناشویی را پیشبینی کردند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی و طرحوارههای هیجانی کارآمد نقش کلیدی در رضایتمندی زناشویی ایفا میکنند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96335_b3195d416d2df2372526cd2275a2a060.pdf
2013-03-21
489
506
طرحوارههای هیجانی- هوش هیجانی- رضایتمندی زناشویی
جعفر
حسنی
hasanimehr57@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
یزدان
نادری
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
فاطمه
رمضانزاده
3
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
علی
پورعباس
4
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ثنایی، ب. (1379). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت.
1
حسنی، ج. اندرخور، ه. تعدادی، ی. (1387). رابطه هوش هیجانی و مشکلات بین فردی. پژوهش در سلامت روانشناختی، 2 (4)، 11 تا 23.
2
خانزاده، م. ادریسی، ف. محمدخانی، ش. سعیدیان، م. (زیر چاپ). بررسی ساختار عاملی و مشخصات روانسنجی مقیاس طرحوارههای هیجانی بر روی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی بالینی.
3
قربانی، ن. واتسون، جی. پی. بینگ، ام. ان. ( 1379). شباهت ساختاری هوش هیجانی در ایران و آمریکا. مجموعه مقالات علوم انسانی: روانشناسی، زمستان، 133 تا 155.
4
مهانیان خامنه، م. برجعلی، ا. سلیمیزاده، م. ک. (1385). بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی. مجله روانشناسی، 10 (3)، 308 تا320.
5
Allen, E. S., Rhodes, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2010). Hitting home: relationships between recent deployment, posttraumatic stress symptoms, and marital functioning of army couples. Journal of Family Psychology, 24(3), 280-288.
6
Antonakis, J., Ashkanasy, N. M., & Dasborough, M. T. (2009). Does leadership need emotional intelligence? The Leadership Quarterly, 20, 247-261.
7
Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 38, 547-558.
8
Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating Emotional Abilities to Social Functioning: A Comparison of Self-Report and Performance Measures of Emotional Intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 780-795.
9
Burpee, L. C., & Langer, E. J. (2005). Mindfulness and Marital Satisfaction. Journal of Adult Development, 12(1), 43-51.
10
Ciarrochi, J., Deane, F. P., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209.
11
Conover, P. J., & Feldman, S. (1984). How people organize the political world: A schematic model. American Journal of Political Science, 28(1), 95-126.
12
Dessaulles, A., Johnson, S. M., & Denton, W. H. (2003). Emotion-Focused Therapy for Couples in the Treatment of Depression: A Pilot Study. The American Journal of Family Therapy, 31, 345-353.
13
Fitness, J. (2001). Emotional intelligence and intimate relationships: Marital happiness and stability. In J. Ciarrochi, J. Forgas & J. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry (pp. 98-112). New York: Psychology Press.
14
Graham, J. M., Diebels, K. J., & Barnow, Z. B. (2011). The reliability of relationship satisfaction: A reliability generalization meta-analysis. Journal of Family Psychology, 25(1), 39-48.
15
Greenberg, L. S., & Paivio, S. (1997). Working with emotions. New York: Guilford Press.
16
Joshi, S. & Thingujam, N. S. (2009). Perceived emotional intelligence and marital adjustment: Examining the mediating role of personality and social desirability. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 35(1), 79-86.
17
Leahy, R. L. (2001). Overcoming Resistance in Cognitive Therapy. New York: Guilford Press.
18
Leahy, R. L. (2002). A model of emotional schemas. Cognitive and Behavioral Practice, 9, 177-190.
19
Leahy, R. L. (2007). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. Cognitive and Behavioral Practice, 14, 36-45.
20
Leahy, R. L. (2011). Emotional Schema Therapy: A Bridge over Troubled Waters. In J. Herbert & E. Forman, Acceptance and Mindfulness in Cognitive Behavior Therapy.
21
Leahy, R. L., & Kaplan, D. (2004). Emotional schemas and relationship adjustment. Paper presented at the meeting of the Association for Advancement of Behavior Therapy, New Orleans, LA.
22
Leahy, R. L., Tirch, D. D., & Melwani, P. S. (2012). Processes underlying depression: Risk aversion, emotional schemas, and psychological flexibility. International Journal of Cognitive Therapy, 5(4), 362-379.
23
Leahy, R. L., Tirch, D., & Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.
24
Lopes, P. N., Salovey, P. (2003). Emotion regulation abilities and the quality of social interaction. American Psychological Association, 5, 1528-3542.
25
Marshall, A. D., Panuzio, J., Makin-Byrd, K. N., Taft, C. T. & Holtzworth-Munroe, A. (2011). A multilevel examination of interpartner intimate partner violence and psychological aggression reporting concordance. Behavio Therapy. Advance online publication. doi:10.1016/j.beth.2010.09.003.
26
Martins, A., Ramalho, N., & Marin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49, 554-564.
27
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & J. D. Mayer (Eds.), Emotional development and emotional intelligence (pp. 3–31). New York: Basic Books.
28
Mears, G. S. (2012). Examination the relationships between emotional schema, emotion intelligence, and relationship satisfaction. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Liberty University.
29
Mikolajczak, M., Luminet, O., & Menil, C. (2006). Predicting resistance to stress: Incremental validity of trait emotional intelligence over alexithymia and optimism. Psicothema, 18, 79-88.
30
Mikolajczak, M., Nelis, D., Hansenne, M., & Quoidbach, J. (2008). If you can regulate sadness, you can probably regulate shame: associations between trait emotional intelligence, emotion regulation and coping efficiency across discrete emotions. Personality and Individual Differences, 44, 1356-1368.
31
Mikolajczak, M., Petrides, K. V., Coumans, N., & Luminet, O. (2009). The moderating effect of trait emotional intelligence on mood deterioration following laboratory-induced stress. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 455-477.
32
Mikolajczak, M., Petrides, K. V., & Hurry, J. (2009). Adolescents choosing self-harm as an emotion regulation strategy: The protective role of trait emotional intelligence. British Journal of Clinical Psychology, 48, 181-193.
33
Padesky, C. A. (1994). Schema change processes in cognitive therapy. Clinical Psychology & Psychotherapy, 1(5), 267-278.
34
Papp, L. M. (2010). Prescription drug misuse among dating partners: Within couple associations and implications for intimate relationship quality. Psychology of Addictive Behaviors, 24(3), 415-423.
35
Reddy, M. K., Meis, L. A., Erbes, C. R., Polusny, M. A., & Compton, J. S. (2011). Associations among experiential avoidance, couple adjustment, and interpersonal aggression in returning Iraqi warve terans and their partners. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79, 515-520.
36
Riskind, J. H. & Kleiman, K. M. (2012). Looming Cognitive Style, Emotion Schemas, and Fears of Loss of Emotional Control: Two Studies. International Journal of Cognitive Therapy, 5, 392-405.
37
Saavedra, M. C., Chapman, K. E., & Rogge, R. D. (2010). Clarifying links between attachment and relationship quality: Hostile conflict and mindfulness as moderators. Journal of Family Psychology, 24(4), 380-390.
38
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination. Cognition and Personality, 9, 185-211.
39
Schutte, N. S., Malouff, J. M., & Bhullar, N. (2009). The assessing emotions scale. In C. Stough, D. Saklofske & J. Parker (Eds.), The assessment of emotional intelligence (pp. 119-135). New York: Springer.
40
Silberstein, L. R., Tirch, D. & Leahy, R. L. (2012). Mindfulness, Psychological Flexibility and Emotional Schemas. International Journal of Cognitive Therapy, 5, 406-419.
41
Thimm, J. C. (2010). Relationships between early maladaptive schemas and psychosocial developmental task resolution. Clinical Psychology and Psychotherapy, 17, 219-230.
42
Tsaousis, I., & Nikolaou, I. (2005). Exploring the relationship of emotional intelligence with physical and psychological health functioning. Stress and Health, 21, 77-86.
43
Uva, M. C. D., de Timary, P., Cortesi, M., Mikolajczak, M., de Blicquy, P. D., & Luminet, O. (2010). Moderating effect of emotional intelligence on the role of negative affect in the motivation to drink in alcohol-dependent subjects undergoing protracted withdrawal. Personality and Individual Differences, 48, 16-21.
44
Vaughn, M. J., & Baier, M. E. M. (1999). Reliability and validity of the relationship assessment scale. The American Journal of Family Therapy, 27, 137-147.
45
Whisman, A. (1999). Marital dissatisfaction and psychiatric disorders: Results from the national comorbidity survey. Journal of Abnormal Psychology, 108, 701-706.
46
Zeidner, M., Roberts, R. D., & Matthews, G. (2008). The science of emotional intelligence: Current consensus and controversies. European Psychologist, 13 (1), 64-78.
47
ORIGINAL_ARTICLE
حقوق خانواده در برابر پخش برنامه های ماهواره ای
نهاد خانواده بهعنوان مهمترین واحد اجتماعی همیشه مورد توجه و حمایت علم حقوق بوده است، با صنعتی شدن جوامع و تغییرات درونی و بیرونی در نهاد خانواده توسط عوامل متعدد از جمله ماهوارهها نیاز به راهکارهای جدید حمایتی در این موضوع به چشم میخورد.از طرفی ماهوارهها با تأثیر بر سبک زندگی و الگوی بومی خانوادهها سبب سوء معاشرت، خشونت، سستی مبانی خانواده، سخت شدن تربیت فرزندان و انحرافات در اخلاق و فرهنگ جنسی نهاد خانواده شدهاند. حال میدانیم که طبق قوانین اساسی و مدنی، تحکیم خانواده، تشیید مبانی خانواده، معاضدت در تربیت فرزندان، هرچند به عنوان تکالیف والدین ذکر شده است.اما از حقوق اصلی این نهاد به حساب میآیند. هرجا که تکلیف وجود دارد صاحب حق نیز موجود است. نهاد خانواده به عنوان یک پدیده اجتماعی از همه این حقوق برخوردار است.به نظر میرسد که بررسی حقوق نهاد خانواده در برابر برنامههای ماهوارهای در قوانین فعلی و ارائه راهکار برای حمایت از خانواده یکی از خلأهای موجود در فضای حقوقی و ارتباطاتی را پوشش میدهد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96339_93d2aa557e0f19ba745990d26945dcbf.pdf
2013-03-21
507
523
خانواده- ماهواره- تربیت فرزندان- اخلاق جنسی- جهانی شدن
محمد
روشن
m-roshan@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
سیدمحمدمهدی
خلیل زاده
2
دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
ارنسون، ا. (۱۳۶۹)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرکن، تهران، انتشارات رشد.
1
اسماعیلی، م. (1389)، حقوق کودک در برابر رسانهها، فصلنامه خانوادهپژوهی، شماره21.
2
اعزازی، ش. (1377)، جامعهشناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، چاپ اول، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
3
امامی، ح. (1370)، حقوق مدنی، جلد 4 و 5، چاپ پنجم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
4
جعفریلنگرودی، م. (1355)، حقوق خانواده، چاپ اول، تهران، چاپخانه حیدری.
5
حدادعادل، غ. (1380)، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، تهران، انتشارات سروش.
6
داور، ز. (1380)، حسن معاشرت از دیدگاه قانون مدنی و جامعه، چاپ اول، انتشارات سفیر صبح.
7
دستورنیکو، ف. (1381)، فرایند جهانی شدن فرهنگ از طریق ماهواره، مجموعه مقالات: پخش مستقیم ماهوارهای در قرن بیست و یکم؛ چالش های حقوقی و فرهنگی، تهران، انتشارات سروش.
8
رفعتجاه، م. (۱۳۸۲)، زنان و بازتعریف هویت اجتماعی، مجله جامعهشناسی ایران، دوره پنجم، شماره ۲.
9
روشن، م. (1389)، مباحثی از حقوق خانواده، چاپ اول، تهران، انتشارات جنگل.
10
رئوف، ع. (۱۳۷۷)، مشارکت سیاسی زن، ترجمه محسن آرمین، نشر قطره.
11
سلیمی، ع. و داوری، م. (۱۳۸۵)، جامعهشناسی کجروی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
12
صفایی، ح. و امامی، الف. ( 1369)، مختصر حقوق خانواده، چاپ دوم تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
13
طبرسی، الف. (1360)، مجمع البیان فی تفصیر القرآن، ج 1، 2، 4، چاپ اول، تهران، انتشارات فراهانی.
14
کارلسون و دیگران (۱۳۷۸)، خانوادهدرمانی، ترجمه عفت نوابینژاد، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
15
کازنو، ژ. (۱۳۸۴)، جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی، چاپ هشتم، انتشارات اطلاعات.
16
کاتوزیان، ن. (1380)، حقوق مدنی خانواده، ج 1، چاپ دوم، تهران، سهامی انتشار.
17
محسنی، م. (1386)، بررسی در جامعهشناسی فرهنگی ایران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18
Bandora. A. (1973). Agression:A social learning analysis. Englewood Glifs. N. J. prentice Hall.
19
Clein. J. (2004). Screening women and elderly adults for family and intermate partner violence. Journal of clinical guide lines. 140(5).
20
Dobash. R. E. (1979). Violence against wives. New York, the free press.
21
Siegel. L. J. (2003). Criminology. Belmont. C. A. wadsworth.
22
Synnott, Anthony (1993). the body social: syrnbolism, self and society, Londn: Routledge.
23
Weinberg, martins, (1957). sexual modesty, social meanings, and the nadist camp, Inlefton, mark, skippey, tamesk and research findihgs, New york: Appleion- century- Crofts. pp. 119, 128.
24
Zoonen, Liesbetvan (1994). Feminist media studies, London: Sage.
25