ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پایایی، روایی و ساختار عاملی مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض
هدف مطالعه حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض میباشد. نمونه پژوهش شامل 395 نفر (206 زن و 189 مرد) بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مقیاس تجدیدنظر یافته تاکتیکهای حل تعارض (CTS2) بود. روایی واگرا و همگرای این مقیاس با استفاده از خردهمقیاسهای پرسشنامه تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که در نمونه ایرانی پژوهش حاضر تحلیل سه عاملی با استفاده از سه خردهمقیاس حمله، خشونت روانی و مذاکره نسبت به سایر تحلیلها مناسبتر است. همینطور این مقیاس و خردهمقیاسهای آن از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند (آالفای کرونباخ بین 66/0 تا 86/0).
به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است. میتوان گفت این مقیاس یک ابزار خودگزارشدهی مفید و کارآمد برای اهداف پژوهشی و همچنین مشاوره زوجین است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95844_ab8da342a1554f244924a9f595c867a1.pdf
2011-06-22
مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض
همسرآزاری
روایی
پایایی
لیلی
پناغی
test@sbu.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
محسن
دهقانی
2
AUTHOR
مریم
عباسی
3
AUTHOR
سمیه
محمدی
4
AUTHOR
قیصر
ملکی
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اختلالات شخصیت در مردان همسرآزار شهر تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی اختلالات شخصیت در مردان همسرآزار شهر تبریز میباشد. پژوهش، توصیفی و از نوع پس رویدادی است. 100 مرد (50 مرد همسرآزار و 50 مرد غیرهمسرآزار) از طریق نمونهگیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون (MCMI-III) را تکمیل نمودند. به منظور مقایسه میانگین نمرات مردان همسرآزار و غیرهمسرآزار در مقیاسهای MCMI-III از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین میانگین نمرات دو گروه مردان همسرآزار/غیرهمسرآزار در خردهمقیاسهای شخـصیـت دوریگزین، افـسرده و وابـستـه از خردهمقیاس الگوهای بالینی شخصیت؛ بین میانگین دو گـروه مـردان همسـرآزار/-غیرهمسرآزار در خردهمقیـاسهای شخصـیت اسکیزوتایپـال و پارانوئیـد از مقیـاس الگوهای بالینی شدید شخصیت؛ بین میــانگین نمرات دو گروه مردانهمسرآزار/ غیرهمسرآزار در خردهمقیاسهای اختلال افسردهخویی و وابستگی به مواد و اختلال استرس پس از ضربه از مقیاس نشانگان بالینی؛ بین میانگین نمرات دو گروه مـردان (همسرآزار/-غیرهمسرآزار) در هـر سـه خردهمقیاس اختلال تفکر، اختلال افسردگی اساسی و اختلال هذیانی از مقیاس نشانگان بالینی شدید، تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مردان همسرآزار در بیشتر خردهمقیاسها نتایج و پیامدهای پژوهش در مقاله تشریح و تبیین می-شوند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95853_40e990bd41b03ff81ae77c43d9de848a.pdf
2011-06-22
اختلالات شخصیت
همسرآزاری
مردان
مجید
محمود علیلو
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
بهرام
صمدی راد
2
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش شادکامی بر کیفیت زندگی زوجین مراجعهکنندهبه مراکز مشاوره شهر اصفهان
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش شادکامی بر کیفیت زندگی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش، تجربی بوده، بدین منظور 20 زوج مراجعهکننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش)، به گروه آزمایش، آموزش شادی به روش فوردایس توسط محقق داده شد.اابزار پژوهش در این تحقیق، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی از فرم کوتاه شده سازمان بهداشت جهانی (1994) میباشد. بعد از اجرای پرسشنامهها، روش تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پسآزمون کیفیت زندگی در گروههای مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون کیفیت زندگی نشان داد، بین گـروه آزمایش و گـروه کنتـرل در تمامی خردهمقیاسهای کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد کیفیت زندگی زوجین بر اثر آموزش شادکامی افزایش مییابد
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95866_095334c4b41fffb13b46211d3acc0707.pdf
2011-06-22
شادکامی
کیفیت زندگی
زوجین مراجعهکننده
محمدباقر
کجباف
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
اصغر
آقایی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
AUTHOR
عفت
محمودی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی گروهدرمانی شناختی- رفتاری همراه با توصیههای مذهبی و گروهدرمانی شناختی- رفتاری کلاسیک بر کیفیت ارتباط زناشویی بانوان
هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیه-های مذهبی و گروه درمانی شناختی ـ رفتاری کلاسیک بر کیفیت ارتباط زناشویی بانوان بود. نمونه پژوهش شامل 33 نفر از بانوان مراجعهکننده به کلینیکهای شهر تهران بود که به شیوه در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. یکی از گروههای آزمایش 8 جلسه درمان شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی و دیگری 8 جلسه درمان شناختی ـ رفتاری کلاسیک دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای بهکار رفته در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه کیفیت ارتباط زوجین و پرسشنامه نگرش مذهبی ، که هر دو ابزار از روایی وپایایی خوبی برخوردارند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی در مقایسه با گروه درمانی شناختی ـ رفتاری کلاسیک و گروه کنترل در افزایش کیفیت ارتباط زناشویی بانوان بهطور معناداری مؤثرتر بوده است (0001/0>p). همچنین در خردهمقیاس سبکهای ارتباطی بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده شد (0001/0>p). به این معنا که در گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی، نسبت به دو گروه دیگر بهبود بیشتری در سبکهای ارتباطی حاصل شده است. تفاوت بین سه گروه در سایر خرده مقیاسها معنادار نبود (05/0<p).
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95881_7eb4e78ef371f748ded1a727a3d3e663.pdf
2011-06-22
درمان شناختی ـ رفتاری
توصیه-های مذهبی
کیفیت ارتباط
سمیه
زادهوش
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
حمید
طاهرنشاط دوست
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهرداد
کلانتری
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
4
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه رفتارهای متفاوت ارتباطی- نظارتی والدین در وضعیتهای مختلف تحصیلی و اجتماعی فرزندان دانشجو
هدف از مقاله حاضر، به عنوان بخشی از یک پژوهش ملّی، بررسی تأثیر رفتار ارتباطی و نظارتی والدین بر وضعیت تحصیلی- اجتماعی دانشجویان میباشد. تعداد 2636 نفر متشکل از 1318 دانشجو از میان دانشجویان مجرد دورههای کارشناسی دانشگاههای شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، شهرکرد و گیلان (دانشگاههای جامع دولتی تحت پوشش وزارت علـوم، تحقیقـات و فنـاوری در گـروههای آمـوزشـی پنجگـانـه) و 1318 نفـر والـد پـاسخگـو (والد یا یکی از افرادی که به عنوان مراقب اصلی با دانشجو زندگی میکند)، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار انتخاب، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی با محیط دانشگاه بوده که در این چارچوب از میان دانشجویان 421 دانشجوی مشروط و 411 نفر معادل مشروط، 237 دانشجوی کمیته انضباطی، 245 نفر معادل کمیته انضباطی، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانوادههای شرکتکننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو) به طور جداگانه مقیاس سنجش کیفیت ارتباط با خانواده و میزان نظارت والدین را تکمیل کردند. مقایسه نتایج گزارش شده در این پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین نمرات متغیرهای مقیاس-های چندگانه (ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید فرزند و والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید فرزند و والد) در بین دانشجویان متعلق به گروههای مشروط، کمیته انضباطی و گروههای معادل آنها بهگونهای است که میانگین نمرات ارتباط و گرمی ارتباط و هم-چنین نظارت، در دانشجویان و والدین دانشجویان متعلق به گروههای مشروط و کمیته انضباطی نسبت به گروههای معادل آنها پایینتر و تفاوت میانگین نمرات معنادار است. کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، میزان محبت و کنترل والدین، از مؤلفههای مهم در افزایش سلامت روان دانشجویان است. ارتباط مناسب والدین و فرزندان، همدردی در مورد مشکلات، تبادلنظر در مورد مسائل تحصیلی و اجتماعی و کنترل و نظارت بر وضعیت آنها منجر به ایجاد احساس خودکارآمدی در دانشجویان و انگیزه بیشتر برای کسب موفقیتهای بعدی در تحصیل میگردد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95888_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2011-06-22
رفتارهای ارتباطی والدین
رفتارهای نظارتی والدین
دانشجویان
وضعیت تحصیلی
سازگاری اجتماعی
محمدعلی
مظاهری
1
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
منصوره السادات
صادقی
test@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمود
حیدری
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مدیریت استرس بر کاهش مشکلات روانشناختی خانوادههای کودکان با آسیبهای شنوایی
تولد کودک با آسیب شنوایی، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره است و خانواده را با استرس و مشکلات روانشناختی مواجه میکند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت روانی مادران کودکان با آسیب شنوایی از طریق اجرای کارگاه مدیریت استرس صورت گرفته است. محتوای کارگاه در دو بخش دانشافزایی و مهارتآموزی تنظیم و در شش جلسه ارائه شد. روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح آن پیش-آزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 33 مادر دارای کودک با آسیب شنوایی در سنین پیش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشی کودکان ناشنوای نیوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی بودند. ابزارهای پژوهش فهرست نشانگان 90 (SCL-90) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بوده است. دادههای حاصل از اجرای آزمونها قبل و بعد از کارگاه با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر کاهش مشکلات روانشناختی مادران شرکتکننده در کارگاه است. با توجه به نقش مادران در توانبخشی کودکان با آسیب شنوایی، آموزش مادران در برنامههای درمانی کودکان حائز اهمیت است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95898_bd7bae14269d466e04563e7c9cc6dc02.pdf
2011-06-22
کودکان با آسیب شنوایی
مدیریت استرس
آسیبهای روانشناختی
سلامت روانی
اکرم
پرند
1
دانشگاه تهران
AUTHOR
گیتا
موللی
test@sbu.ac.ir
2
دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پدیدارشناسی تجارب مادران در زندگی با کودکانADHD
زندگی با کودکان ADHD در خانواده، مسائل و مشکلات خاصی را برای مادران ایجاد میکند. هدف این پزوهش دستیابی به تجربه مادران کودکان ADHD در زندگی با آنها بود. این مطالعه به شیوه کیفی، به روش پدیدارشناسانه، با نمونهگیری هدفمند و به وسیله مصاحبه ژرفنگر با 10 مادر که دارای کودک ADHD بودند، در مرکز مشاوره شمس تبریز، انجام شد.مصاحبهها ثبت شده، سپس به صورت کتبی پیاده شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تجربیات مادران در زندگی با کودکان ADHDدر 4 مضمون اصلی «نابسامانی خانوادگی»، «نگرانیهای اجتماعی»، «نگرانیهای تحصیلی»، «احساسات منفی تجربه شده توسط مادر» و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید. این یافتهها میتواند اطلاعات لازم را در خصوص منابع حمایتی و اتخاذ راهبردهای حمایتی و درمانی برای مادران کودکان ADHDجهت تأمین سلامت روان آنها فراهم نماید.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95908_e69c68273e40adde0a7fb3085a901cf6.pdf
2011-06-22
اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
تجارب مادران
پدیدارشناسی
حسن
غریبی
test@sbu.ac.ir
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
LEAD_AUTHOR
اسکندر
فتحیآذر
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
یوسف
ادیب
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
جواد
حاتمی
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
زلیخا
قلیزاده
5
دانشگاه کردستان
AUTHOR