%0 Journal Article %T بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کم‎توان ذهنی %J خانواده پژوهی %I دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده %Z 1735-8442 %A غباری بناب, باقر %A به‎پژوه, احمد %A محمدی, مریم %D 2011 %\ 08/23/2011 %V 7 %N 1/1 %P - %! بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کم‎توان ذهنی %K آموزش سفالگری- نارسایی توجه- نوجوانان کم‎توان ذهنی %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کم‎‎توان ذهنی است. در ایـن پـژوهش از طرح آزمـایشی پیش ­آزمون ـ پس‎آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی استفاده شده است. به این منظور 80 نفر از دانش‎آموزان پسر کم‎توان ذهنی آموزش‎پذیر بین سنین 10 الی 16 سال که مشکلات نارسایی توجه داشتند، به روش نمونه‎گیری خوشه‎ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسشنامه ارزشیابی نارسایی در توجه استفاده شد. برای سنجیدن اثر مداخله و تعامل آن با سن آزمودنی‎ها روش آماری تحلیل کوواریانس به کار رفت. با توجه به این­که اثر آموزش، معنادار بود، ملاحظـه شد کـه در سطح خطای کمتر از یک‎صدم (01/0>p) می‎توان قضاوت کرد که آموزش سفالگری در کاهش مشکلات توجه نوجوانان کم‎توان ذهنی تأثیر معنا‎دار داشته است. %U https://jfr.sbu.ac.ir/article_97389_408a2a07f95dd672a15e0317128479df.pdf