@article { author = {بانکی, یاسمن and ابوطالبی, مائده}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی روابط شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده کودکان 5/4 الی 8 سال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه­ شاخص­ های تفسیری ترسیم شده در آزمون ترسیم خانواده­ کودکان می­ باشد. آزمودنی­ ها شامل 57 کودک (18 پسر و 39 دختر) 5/4 الی 8 سال بودند که به صورت در دسترس انتخاب و آزمون ترسیم خانواده روی آن­ها اجرا شد. سپس شاخص ­های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده به منظور بررسی روابط بین آن­ها، استخراج و در ترسیمات آزمودنی ­ها نمره گذاری شد. نتایج تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل همبستگی نشان داد که بین شاخص­ های ادیپ پنهان با ارزنده­ سازی خود، ارزنده ­سازی مادر با ارزنده ­سازی دیگران و ترسیم خانواده واقعی و حذف خود، واکنش پرخاشگرانه با حذف خود، واکنش افسرده ­وار با حذف خود، حذف والدین با حذف خود، همبستگی معناداری وجود دارد. تفاوت ­های جنسیتی در نا­ارزنده ­سازی مادر و استفاده از رنگ معنا­دار نبودند، لیکن این تفاوت ­ها در رسم خانواده واقعی و ترسیم تفاوت­ های جنسیتی معنا­دار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از یافته ­های پژوهش­ های پیشین و نظریه­ های روان­ تحلیلی تبیین گردید.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97366.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97366_f2ea2eafe2e19eb6bc36d27138522b2f.pdf} } @article { author = {نژادی پیله رود, فرحناز and عشایری, حسن and استکی, مهناز}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر هنرهای دیداری بر راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده}, abstract_fa = {پژوهش حاضر تأثیر هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده دارای علائم مرضی (جسمی، روان­شناختی) بررسی کرد. نمونه مورد بررسی شامل 7 کودک آزاردیده ساکن در یکی از مراکز نگهداری شبانه­ روزی وابسته به بهزیستی بودند که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در مطالعه فوق که از نوع نیمه آزمایشی است جهت جمع ­آوری داده­ های پـژوهش از سیاهـه راهبردهـای رویارویی کودکان (CCSC) و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شده است. با توجه به این­که در این مطالعه هدف اصلی تأثیر هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده بود، نتایج نشان دادند که کاربرد هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده مؤثر است.}, keywords_fa = {هنرهای دیداری- آموزش- راهبردهای رویارویی- کودک آزاری}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97372.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97372_55b163de61bfa4ec1eb207dfe18b273b.pdf} } @article { author = {ناصح, اشکان and محمودی, ندا}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه اثربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان}, abstract_fa = {این پـژوهش به منظور مقـایسه اثـربخشی قصه­ درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری، بر کاهش مشکلات بـرونی­ سـازی شـده انـجـام گـرفته است. فـهـرست رفتـاری کـودکــان (CBCL) در یک نمونه 352 نفری از مادران دانش ­آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رشت اجرا شد. 36 نفر از کودکانی که بالاترین نمره ­ها را در مقیاس برونی­ سازی شده  فهرست رفتاری کودکان دریافت کرده بودند، به تصادف در سه گروه قصه­ درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی جایگزین شدند. مداخلات طی چهار هفته انجام شد. داده­ های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی (شفه) و آزمون t برای گروه­ های همبسته تحلیل شد. بین نتایج گروه­ های قصه­ درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی، تفاوت، معنادار بود. کودکانی که در جلسات قصه­ درمانگری شرکت کرده بودند، کمترین کاهش را در مشکلات برونی­ سازی شده نشان دادند و اثر افزودن قصه­ درمانگری به آموزش رفتاری والدین مورد تأیید قرار گرفت. هر دو روش آموزش رفتاری والدین و مداخله تألیفی، اثربخش بودند لیکن تغییر معناداری در اندازه ­های مربوط به گروه قصه درمانگری مشاهده نگردید. یافته­ های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات برونی­ سازی شده کودکان است. }, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97374.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97374_ee3e712551e0e26bc57781fe585b98bf.pdf} } @article { author = {نیکزاد یادگار, فاطمه and پاکدامن, شهلا and عسگری, علی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه بین افسردگی نوجوانان با نشانه‌های متناظر در آزمون ترسیم درخت}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین افسردگی نوجوانان با نشانه‌های متناظر آن در آزمون ترسیم درخت به منظور استفاده از آن به عنوان ابزار ردیابی مقدماتی این اختلال است. 200 دانش‌آموز از  مدرسه راهنمایی و دبیرستان شهر تهران، که در محدوده سنی 14 تا 17 سال بودند، از طریق روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند، آزمون افسردگی بک و آزمون ترسیم درخت اجرا شـد. نقاشی‌های بدست آمده از لحاظ وجود و فقدان شاخص‌های آزمون ترسیم درخت ارزیابی و آزمون خی‌دو برای تحلیل داده‌ها انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که نشانه‌های افسردگی آزمون ترسیم درخت چون: ترسیم قاعده پهن، آسیب‌دیدگی تنه درخت، شاخسار بسته، برگ‌های در‌ حال ریختن، استفاده از رنگ‌های تیره و ترسیم درختان خشک و بی‌برگ و هم­چنین نشانه‌های معادل‌های افسردگی چون: سیاه کردن کمربندی، سایه زدن چوب‌کبریتی، رسم ریشه، کشیدن برگ‌های ریز و ظریف و ترسیم شاخه‌های سخت و تیز با میزان افسردگی آزمودنی‌ها رابطه دارد.}, keywords_fa = {افسردگی- آزمون ترسیم درخت,نوجوانان}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97376.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97376_f86ba091cb0342b093c1a40fd8aaab07.pdf} } @article { author = {گرجی, زهرا and زاده محمدی, علی and منصور, لادن and خوش کنش, ابوالقاسم}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اثربخشی روان نمایشگری (سایکودراما) بر افزایش عزت نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته}, abstract_fa = {هـدف پـژوهش حـاضـر بـررسـی اثـربخشی روان­ نمایشگری بر افزایش عزت­ نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته بود. این پژوهش یک مطالعه­ با پیش ­آزمون، پس ­آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه نوجوانان دختر سنین 14 تا 17 سال است که والدین­شان طلاق گرفته و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران قرار دارند.   تعداد 24 نفر از این نوجوانان با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمون بخشودگی موگر و عزت­ نفس الیس­ پوپ به عنوان پیش­ آزمون برای هر دوگروه اجرا شد. برای گروه آزمایش، مداخله روان­ نمایشگری به مدت 10 جلسه­ حداکثر 2 ساعته، هفته­ ای دو مرتبه انجام شد و گروهکنترل در این مدت هیچ مداخله­ ای دریافت ننمود. بعد از اتمام جلسات، و یک ماه پس از آن، هر دو آزمون مجدداً برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد. نتایج نشان دادند که کاربرد روش روان­ نمایشگری باعث افزایش نمرات عزت­ نفس کلی و بخشودگی، و خرده­مقیاس ­های عزت­ نفس خانوادگی، اجتماعی، جسمانی و عمومی شده و تأثیریبر عزت­ نفس تحصیلی نداشت. }, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97379.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97379_1349a9b49b213de8c0f34bd2b59e7f1f.pdf} } @article { author = {کیانی نژاد, عاطفه and زارع, مهدی and باقری, فریبرز}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثر بخشی روان نمایشگری (سایکودراما) بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دختر مدارس دوره راهنمایی ناحیه یک کرج}, abstract_fa = {هـدف پـژوهش حـاضر بـررسـی اثـربخشـی روان­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ نمایشگری بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان­ دختران دوره راهنمایی شهرستان کرج است. گروه نمونه از طریق نمونه­ گیری خوشه ­­ای­ و از بین کلیه دانش ­آموزان سوم راهنمایی این شهرستان انتخاب شدند. از این تعداد، 20 نفر شرایط لازم (شامل نمره برش مورد نظر در پرسشنامه‌های تحقیق) را برای ورود به پژوهش احراز کردند که به طور تصادفی در دو گروه (ده نفره) آزمایش و گواه جایگزین شدند.  این دانش­­ آموزان به ­وسیله پرسشنامه خودگردانی هیجانی (برگرفته­ از آزمون هوش هیجانی شات) و آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) در مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ١۰ جلسه یک و نیم ­ساعته که هفته‌­ای ٢ بار تشکیل می ­شد به ­طور گروهی­ تحت شیوه روان­ نمایشگری قرار داده شد و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده­­­های حاصل از پرسشنامه ­های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که روان نمایشگری در افزایش خودگردانی هیجانی و کاهش اضطراب دانش­ آموزان مؤثر بود. اما در این پژوهش تأثیری بـر سلامت­ روان کلی شرکت­ کنندگان نداشت­.}, keywords_fa = {سایکودرام- خودگردانی هیجانی- سلامت روان}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97384.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97384_da0e271edc74cad18f82943b9aa601e9.pdf} } @article { author = {غباری بناب, باقر and به‎پژوه, احمد and محمدی, مریم}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کم‎توان ذهنی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کم‎‎توان ذهنی است. در ایـن پـژوهش از طرح آزمـایشی پیش ­آزمون ـ پس‎آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی استفاده شده است. به این منظور 80 نفر از دانش‎آموزان پسر کم‎توان ذهنی آموزش‎پذیر بین سنین 10 الی 16 سال که مشکلات نارسایی توجه داشتند، به روش نمونه‎گیری خوشه‎ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسشنامه ارزشیابی نارسایی در توجه استفاده شد. برای سنجیدن اثر مداخله و تعامل آن با سن آزمودنی‎ها روش آماری تحلیل کوواریانس به کار رفت. با توجه به این­که اثر آموزش، معنادار بود، ملاحظـه شد کـه در سطح خطای کمتر از یک‎صدم (01/0>p) می‎توان قضاوت کرد که آموزش سفالگری در کاهش مشکلات توجه نوجوانان کم‎توان ذهنی تأثیر معنا‎دار داشته است.}, keywords_fa = {آموزش سفالگری- نارسایی توجه- نوجوانان کم‎توان ذهنی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97389.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97389_408a2a07f95dd672a15e0317128479df.pdf} } @article { author = {فخرحسینی, سیده مریم and هاشمی, سیده رقیه and حسن زاده توکلی, محمدرضا}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {7}, number = {1/1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارتباط هویت، ویژگی های فردی و خانوادگی با علاقه به گونه های فیلم}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط میان برخی عوامل فردی، خانوادگی و هویت با علاقه به گونه­ های فیلم است. نمونه این پژوهش که به روش در دسترس گردآوری شده شامل 219 نفر از دانشجویان شهید بهشتی هستند که از آن­ ها خواسته شد به سؤالات دو پرسشنامه حالات هویت بنیون و آدامز و علاقه به گونه­ های مختلف فیلم پاسخ دهند.نتایج به دست آمده با استفاده از روش­های آماری همبستگی، تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل حاکی از وجود رابطه معنادار میان سبک­های هویتی موفق، زودرس سردرگم، عوامل فردی، خانوادگی، جنس، تحصیلات پدر و مادر و محل زندگی با علاقه به گونه­ های مشخصی از فیلم است.}, keywords_fa = {هویت- گونه های فیلم- شخصیت}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97392.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97392_34925efbe01d79f142f4c3f5281b8bbe.pdf} }