@article { author = {حیدری, محمود and زال‌پور, خدیجه and مولائی, اعظم}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری در رابطه جنسی}, abstract_fa = {ازدواج به عنوان رابطه عاطفی، جنسی و اقتصادی بین زن و مرد تعریف شده که مورد تأیید اجتماع، شرع و قانون است. رفتار جنسی، جنبه مهمی از کیفیت زندگی زناشویی است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان-سنجی مقیاس رابطه جنسی در نمونه ایرانی است. در مرحله بررسی روایی سازه، نمونه پژوهش شامل 121 زوج عادی است که با روش خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند. در مرحله بررسی روایی توافقی و پایایی نیز به ترتیب 21 نفر (10 زن و 11 مرد) واجد مشکلات زناشویی و 30 نفر (15 زن و 15 مرد) با روش در دسترس و داوطلبانه انتخاب و ابزار پژوهش بر روی آن‌ها اجرا شد. داده‌های جمع‌آوری شده با روش‌های آماری تحلیل عوامل اکتشافی، تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسن و آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که 17 ماده از مقیاس بر روی سه عامل جهت‌گیری مشارکتی، جهت‌گیری مبادله‌ای و توقع بار عاملی دارند. مقایسه گروه واجد مشکلات زناشویی با گروه عادی نشان داد که گروه واجد مشکلات زناشویی به‌طور معناداری در جهت‌گیری مبادله‌ای بالاتر از گروه افراد عادی هستند. همبستگی عامل جهت‌گیری مشارکتی با مقیاس روابط جنسی از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 92/0 است. این نتایج مؤید روایی سازه، افتراقی و توافقی مقیاس رابطه جنسی است. نتایج نشان دادند که مقیاس رابطه جنسی از همسانی درونی (81/0 تا 90/0) و پایایی (92/0 تا 96/0) مطلوبی برخوردار است. مقیاس 17 ماده‌ای روابط جنسی در پژوهش‌های مربوط به رضایت زناشویی کاربرد دارد و می‌تواند در مـوقعیت‌هـای مشـاوره‌ای و انتخـاب روش‌هـای زوج‌درمانی مناسب مفید باشد.}, keywords_fa = {رابطه جنسی,زوجین,جهت‌گیری مشارکتی,جهت‌گیری مبادله‌ای,توقع}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95767.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95767_a3a2a6f32c4d5fde2fe608721352a13b.pdf} } @article { author = {جعفری, بهناز سادات and موسوی, رقیه and فتحی آشتیانی, علی and خوشابی, کتایون}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه است. در یک مطالعه شبه‌تجربی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، مادران20 کودک مبتلا به اختلال بیش-فعالی/ کمبود توجه، به صورت در دسترس از دو مرکز درمانی وابسته به دانشگاه، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت قرار گرفت. آزمودنی‌ها به وسیله مقیاس سلامت روان عمومی در 3 مرحله (قبل از مداخله، بعد از مداخله و مرحله پی‌گیری) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه فرزند پروری مثبت در ارتقاء سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش-فعالی/ کمبود توجه، مؤثر است؛ لذا پیشنهاد می-شود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {شیوه فرزندپروری مثبت,سلامت روان,اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95779.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95779_60258d6219f7c5121ec4095df65afea7.pdf} } @article { author = {طهماسیان, کارینه and اناری, آسیه and فتح‌آبادی, محبوبه}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل مؤثر در خوداثرمندی والدینی مادران کودکان 6-2 ساله}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در خوداثرمندی والدینی مادران کودکان 6-2 ساله است. ایـن مطالعه در زمره مطالعـات توصیفی ـ پس‌رویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشه‌ای چندمرحله‌ای 15 مهدکودک از سه منطقه شهر تهران، 350 مادر به پرسش‌های پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ، پرسشنامه پیوند والدینی، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه اثرمندی مادرانه و فهرست رفتاری کودکان پیش‌دبستانی جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد استرس والدینی، مشکلات رفتاری کودک، عزت نفس مادر و خرده‌مقیاس آشفتگی والدینی در شاخص استرس والدینی، در چهار گام، حدود 32 درصد واریانس خوداثرمندی والدینی مادران را تبیین می‌کنند. لذا برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها می‌تواند سطح خوداثرمندی در مادران را افزایش داده و از ناسازگاری‌های بعدی پیشگیری کند.}, keywords_fa = {استرس والدینی,پیوند والدینی,حمایت اجتماعی,خوداثرمندی والدینی,عزت نفس,مشکلات رفتاری و مادران}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95788.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95788_df1eea530a14b6a8eb5d329d2d123535.pdf} } @article { author = {معروفی, یحیی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیامدهای زندانی شدن والدین بر عملکرد تحصیلی فرزندان}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بررسی پیامدهای زندانی شدن والدین بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. برای نیل به این هدف، عملکرد تحصیلی دانش-آموزان دارای والدین زندانی (پدر یا مادر) در قبل از زندانی شدن و بعد از گذشت حداقل شش‌ماه از زنذانی شدن مورد مقایسه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی مجرمین زندانی استان کردستان که حداقل شش‌ماه از مدت زندانی خود را سپری کرده و دارای فرزند دانش‌آموزی که قبل از به زندان رفتن آن‌ها در یکی از پایه‌های دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل باشد، تشکیل می‌دهد نمونه آماری پژوهش را 108 زندانی و 155 دانش‌آموز تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات را پرسشنامه والدین و چک لیست وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان تشکیل داده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آمار استنباطی شامل آزمون‌هایt، F و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که زندانی شدن والدین بر وضعیت تحصیلی فرزندان تأثیر منفی داشته و این تأثیر بر عملکرد تحصیلی دختران بیش از پسران و بر عملکرد دانش‌آموزان دوره متوسطه به ترتیب بیش از دوره ابتدایی و راهنمایی بوده است. تأثیر متغیرهایی چون مدت زندانی شدن و نوع جرم زندانی در عملکرد تحصیلی فرزندان از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر مبنای یافته‌های پژوهش پیشنهاد شده، سازمان‌ها و نهادهای مسئول هنگام زندانی شدن فرد با اتخاذ تدابیر لازم، تلاش نمایند آسیب‌های ناشی از زندانی شدن فرد را در ابعاد اقتصادی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی بر خانواده و به خصوص فرزندان، کنترل و به حداقل رسانند.}, keywords_fa = {زندان,پیامدهای زندانی شدن,والدین,عملکرد تحصیلی,خانواده}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95800.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95800_34a1e3c27c3555512df6f56318696c0a.pdf} } @article { author = {خلج آبادی فراهانی, فریده and مهریار, امیرهوشنگ}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش شناخت عوامل خانوادگی پیش‌بینی‌‌‌‌کننده روابط با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین دختران دانشجوی دانشگاه-های شهر تهران است. تعداد 1743 دانشجوی دختر از چهار دانشگاه بزرگ در تهران با استفاده از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای دو‌مرحله‌ای و پرسشنامه بی‌نام محقق ساخته و به روش خود ایفایی وارد مطالعه شدند. به منظور تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده ارتباطات دوستی و پیشرفته قبل از ازدواج در سطوح خانوادگی تحلیل آماری دو متغیره و چند‌متغیره انجام شد.تعداد 1400 دانشجو مجرد بوده و میانگین سنی نمونه مورد بررسی 4/21 سال بود. حدود نیمی از دختران ارتباطات دوستی با جنس مخالف را گزارش کرده‌اند در حالی‌که کمتر از یک چهارم آن‌ها ارتباط پیشرفته‌تر (نوعی تماس جنسی) و حدود یک دهم نزدیکی کامل جنسی داشته‌اند. تحلیل آماری نشان داد کنترل سختگیرانه والدین در دوران بلوغ، نگرش آزادانه والدین و احترام کم به نظرات والدین، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌‌های دوستی با جنس مخالف در سطح خانواده می‌باشند. هم-چنین کنترل سختگیرانه والدین، جو نامناسب خانوادگی، نگرش آزادانه والدین و احترام کم به نظرات والدین پیش‌بینی‌کننده‌های مهم خانوادگی در نزدیکی جنسی با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین دختران می‌باشند. اهمیت برخورداری از جو و روابط خوب خانوادگی و کنترل و نظارت متعادل والدین بر عملکرد نوجوانان در دوران بلوغ و هم‌چنین انتقال ارزش‌ها و اعتقادات توسط والدین به جوانان و بیان انتظارات از جوانان در مورد روابط قبل از ازدواج توسط والدین تأکید می‌گردد.}, keywords_fa = {تأثیر خانواده,قبل از ازدواج,ارتباط با جنس مخالف,جوانان ایرانی,دختران دانشجو}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95810.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95810_d89bed9134dd375bbfb4332beb303e8d.pdf} } @article { author = {رحیمی, مهدی and یوسفی, فریده}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتنداری فرزندان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بینی کنندگی ابعاد گفت‌وشنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده بر همدلی و خویشتنداری فرزندان به عنوان شاخص‌های هوش هیجانی می-باشد. گروه نمونه پژوهش را 348 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌های سوم تا پنجم ابتدایی تشکیل می-دهند. مقیاس همدلی (ایزنبرگ و همکاران، 1991)، نسخه ب ابزار الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و مقیاس خویشتنداری (کندال و ویلکاکس، 1979) مورد استفاده قرار گرفتند این مقیاس‌ها به ترتیب توسط کودک، مادر و آموزگار تکمیل ‌شدند. نتایج تحلیل عاملی، همبستگی گویه با نمره کل و آلفای کرونباخ، روایی و پایایی مطلوبی برای مقیاس‌های مذکور گزارش کرده‌اند. یافته-های پژوهش نشان می‌دهند که گفت‌وشنود خانواده پیش‌بینی‌کننده مثبت و همنوایی، پیش-بینی‌کننده منفی هر دو بعد همدلی و خویشتنداری می‌باشند. در مقیاس همدلی، دختران نسبت به پسران و پایه‌های چهارم و پنجم نسبت به پایه سوم نمرات بالاتری داشتند. در حالی‌که در مقیاس خویشتنداری جنسیت و پایه کلاسی نقش معناداری نداشتند.}, keywords_fa = {گفت‌وشنود,همنوایی,همدلی,خویشتنداری}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95823.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95823_8222cbd7e27a6716d810cf3df92c5c51.pdf} } @article { author = {معدنی‌پور, علی and رستمی, زهرا and معدن‌دار, مژگان}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تطبیقی ارزش‌های تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا}, abstract_fa = {در جهان امروز با وجود شباهت‌های زیادی که در نتیجه پدیده جهانی شدن در ابعاد و سطوح مختلف زندگی اجتماعی روی داده، هنوز شاهد تفاوت‌های قابل توجهی در ابعاد و سطوح مختلف زندگی اجتماعی هستیم. مسئله اصلی این پژوهش ارزش-های تربیت فرزند است که با توجه به تئوری‌های مختلف، 9 ویژگی مهم از سوی والدین در جریان جامعه‌پذیری کودکان مطمح نظر قرار گرفته است هدف اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است که مهم‌ترین ارزش‌هایی که در کشورهای مورد بررسی در خصوص تربیت فرزندان وجود دارند چه هستند؟ آن‌گاه در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که بین هر کدام از کشورها وجود دارند، بحث می‌شود. روش تحقیق به صورت تحلیل ثانویه می-باشد. داده‌ها از پیمایش جهانی ارزش‌ها (WVS) و از موج چهارم آن به دست آمده است. نمونه تحقیق شامل 14 کشور از مناطق آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا که داده‌های آن‌ها موجود بود، می‌باشند. نتایج نشان می‌دهند که با وجود برخی اشتراکات، الگوی ارزشی در خصوص تربیت فرزند در آسیای میانه با الگویی که در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد کمی متفاوت است. به علاوه یافته‌ها نشان می‌دهند که بین کشورهای مورد بررسی در خصوص اهمیت هر کدام از ارزش‌ها تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {ارزش‌های تربیت فرزند,خانواده,جامعه‌پذیری,مطالعه تطبیقی,آسیای میانه,خاورمیانه و شمال آفریقا}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95835.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95835_bdde42296884e1f6a2a18d766c0fa82a.pdf} }