@article { author = {روشن, محمد and مظفری, مصطفی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طلاق قضایی و ماهیت آن}, abstract_fa = {طلاق، به موجب قوانین و مقررات ایران، از اختیارات مرد است و تنها در موارد خاصی زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید، که به آن طلاق قضایی گفته می‌شود. آن‌چه که در بحث طلاق قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ماهیت آن است چرا که بر حسب این‌که چه ماهیتی دارد، آثار متفاوتی بر آن مترتب می‌گردد. ماهیت طلاق قضایی مورد اختلاف است. گروهی بر این عقیده‌اند که رجعی است و گروه دیگر آن را باین می‌دانند، که هر یک از این نظرات ایرادات اساسی و مهمی دارند دیدگاه سومی که در این نوشتار متناسب با خصوصیات طلاق قضایی مطرح شده، این است که چنین طلاقی را «در حکم باین» بدانیم. این دیدگاه نه تنها عیوب نظرات قبلی را ندارد بلکه گامی اساسی در جهت حفظ نهاد خانواده و احقاق حقوق زنان بوده و راه سوء استفاده‌های احتمالی مردان را سد می‌کند.}, keywords_fa = {طلاق,طلاق رجعی,طلاق باین,طلاق قضایی,اختیار مرد}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95390.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95390_cc86210fd855f01bacbc03e30a9fa22b.pdf} } @article { author = {امیدوار, بنفشه and فاتحی‌زاده, مریم‌السادات and احمدی, سیداحمد}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشوییدانشجویان در آستانه ازدواج در شهر شیراز}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی دانشجویان در آستانه ازدواج و ابعاد آن است. روش این تحقیق نیمه تجربی بوده و از طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که قصد ازدواج داشته و در مرحله قبل از دوران عقد قرار داشتند. برای انتخاب نمونه 207 نفر از دانشجویان داوطلب شرکت در دوره آموزشی به پرسشنامه انتظارات زناشویی پاسخ دادند. 92 نفر که در این آزمون‌ها نمرات بالاتری داشتند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (46 نفر در گروه آزمایش و 46 نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از روش آماری تحلیل کواریانس چند راهه استفاده شد. نتایج نشان دادند که آموزش پیش از ازدواج، انتظارات زناشویی (0001/0>P) دانشجویان در آستانه ازدواج را به طور معناداری بهبود بخشیده است. هم‌چنین آموزش پیش از ازدواج در دانشجویان در آستانه ازدواج، ابـعاد انتظارات شـامـل: انـتـظار از همسـر بـه عنـوان دوسـت و حامـی (0001/0>P)، انتظارات از زندگی زناشویی (0001/0>P) و انـتـظارات از یـک رابطـه ایـده‌آل (0001/0>P) را به طور معناداری بهبود بخشیده است. هم‌چنین نتایج نشان دادند که تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی و ابعاد آن در دختران و پسران متفاوت نمی‌باشد.}, keywords_fa = {آموزش پیش از ازدواج,انتظارات زناشویی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95401.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95401_14541f6bfe405cc1246bd66f58bcd8a7.pdf} } @article { author = {دلخموش, محمدتقی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سلسله ‎مراتب ارزش‌های ازدواج در جوانان ایرانی}, abstract_fa = {در این پژوهش سلسله ‎مراتب ارزش‌های ازدواج در بین 2680 دانشجو و دانش‎آموز زن و مرد ایرانی با استفاده از مقیاس مؤلف ساخته ارزش‌های ازدواج (با ابعاد: محاط‌شدگی در برابر خودپیروی، و سلسله‎ مراتبی در برابر برابرنگری) ارزشیابی شدند. یافته‎های پژوهش نشان دادند که در مقیاس سلسله مراتب ارزش‌های ازدواج جوانان، ابعاد خودپیروی و برابر‎نگری در رتبه‎های بالاتر و ابعاد محاط‎شدگی و سلسله ‎مراتبی در جایگاه پایین‎تری قرار دارند. انتظار می‎رفت که تهرانی‎ها نسبت به جوانان سایر استان‎ها و دانشجویان در مقایسه با دانش‎آموزان، در ارزش‌های ازدواج خودپیروتر و برابرنگرتر باشند. هرچند تهرانی‎ها و دانشجویان خودپیروتر بودند اما، با تأکید بیشتر بر توزیع نابرابر قدرت و نقش‌ها در زندگی زناشویی، بعد سلسله مراتبی ارزش‌های ازدواج را با اهمیت‎تر می‌شمردند.}, keywords_fa = {سلسله‎ مراتب,ارزش‌های ازدواج,جوانان,شوارتز}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95414.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95414_4e065f23276ebc694813f2a368f0d9eb.pdf} } @article { author = {طبیبی, زهرا}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شیوع، علل و پیشگیری حوادث کودکان در ایران: بررسیمطالعات انجام شده}, abstract_fa = {مقاله حاضر تحلیلی بر ادبیات پژوهشی ایمنی کودکان در ایران است. حوادث یکی از مهم‌ترین علل مرگ و معلولیت‌های کودکان ایرانی است. به منظور بهبود شرایط ایمنی کودکان بررسی علمی موضوعاتی چون میزان وقوع حوادث کودکان در ایران، علت وقوع حوادث و آموزش‌های ارائه شده جهت پیشگیری از حوادث کودکان ایرانی ضروری است. بررسی مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر حوادثی چون سوختگی‌ها، مسمومیت و سقوطند، در حالی‌که ایمنی کودکان بزرگتر از 5 سال بیشتر با تصادفات خیابانی به خطر می‌افتد.مطالعات معدودی به بررسی عوامل حوادث کودکان پرداخته‌اند و بدین ترتیب نتیجه‌گیری-های پژوهش فعلی باید با احتیاط صورت گیرد. بررسی‌ها بیانگر آنند که شرایط پرخطر محیطی عامل مهمی برای رخ دادن بسیاری از حوادث کودکان است. سطح تحصیلات والدین نیز عاملی مرتبط در بروز حوادث کودکان می‌باشد. آموزش-های ایمنی مربوط به کودکان، از طریق مدرسه، والدین، کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ارائه می-شوند. والدین مهم‌ترین منبع آموزش ایمنی کودکانند، در حالی‌که آن‌ها رسانه‌های گروهی را بهترین منبع آموزش ایمنی کودکان برای خود مطرح می‌کنند. هم‌چنین، آموزش‌های مربوط به ایمنی کودکان به والدین در کتاب‌ها گنجانده شده است. به‌طور کلی برنامه آموزشی جامع و مشخصی برای بهبود سطح ایمنی کودکان در کشور وجود ندارد. اما باید اشاره کرد که موضوع ایمنی کودکان هم در مجامع علمی و هم در مجامع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مورد غفلت واقع شده است.}, keywords_fa = {علل حوادث کودکان,شیوع حوادث کودکان,آموزش‌های پیشگیری از حوادث کودکان}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95436.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95436_0da0b28ffaddf46bcf11470854ec43cf.pdf} } @article { author = {دهشیری, غلامرضا and نجفی, محمود and شیخی, منصوره and حبیبی‌عسگرآباد, مجتبی}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامهافسردگی کودکان (CDI)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی مقدماتی ویژگی-های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه افسردگی کودکان است. نمونه پژوهش شامل 407 دانش‌آموز 12 الی 14 سال (234 پسر و 173 دختر) است که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدندپرسشنامه افسردگی کودکان، مقیاس افسردگی کودکان و پرسشنامه افسـردگـی بک در بین آزمودنی‌های پژوهش اجرا شد. نتایج نشان داد که پایایی بازآزمایی و همسانی درونی کل پرسشنامه افسردگی کودکان به ترتیب برابر با 82/0 و 83/0 است. هم‌چنین همبستگی بین پرسشنامه افسردگی کودکان، مقیاس افسردگی کودکان و پرسشنامه افسردگی بک به ترتیب برابر با 79/0 و 87/0 محاسبه شد که بیانگر روایی همگرای پرسشنامه افسردگی کودکان است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل پنج عاملی پرسشنامه افسردگی کودکان در جامعه ایرانی برازش دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میانگین نمرات کل افسردگی دختران به‌طور معنا‌داری بیشتر از پسران است. هم‌چنین میانگین نمرات کل افسردگی آزمودنی‌های 14 سال به‌طور معنا-داری بیشتر از آزمودنی‌های 12 سال است.}, keywords_fa = {پرسشنامه افسردگی کودکان,پایایی,روایی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95448.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95448_4f4364caa48b902abd9cbd3b71219a98.pdf} } @article { author = {صادقی, منصوره‌السادات and انصاری‌نژاد, فاطمه and فدایی, زهرا and روبن‌زاده, شرمین and ابراهیمی, سیدمحسن}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش سبک‌های تربیتی والدین در شکل‌گیری انواع خودها وفاصله بین آن‌ها در فرزندان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نقش پیش‌بینی‌کننده سبک‌های تربیتی والدین در چگونگی شکل‌گیری خودهای واقعی، ایده‌آل و بایدی و نیز فاصله بین خودهای واقعی با خودهای ایده‌آل و بایدی در دختران و پسران دانشجو طراحی و اجرا گردیدبدین منظور تعداد 263 نفر دانشجو (136 پسر و 127 دختر) به‌ عنوان نمونه غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های روش تربیتی و مقیاس خودگسستگی (مقیاس اندازه-گیری فاصله خودها) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل‌های همبستگی نشان داد که بین نمرات انواع خودها و ابعاد محبت ـ طرد و کنترل ـ آزادی همبستگی معناداری وجود دارد. با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان داده شد که سبک‌های تربیتی استبدادی و طردکننده در مقایسه با سایر سبک-ها معتبرترین پیش‌بینی‌کننده‌ها برای انواع خودها و فاصله خودها می‌باشند، به نحوی که این پیش-بینی با شکل‌گیری خودهای واقعی و ایده‌آل رابطه، منفی دارد. البته در پیش‌بینی شکل‌گیری خود بایدی با سبک تربیتی استبدادی جهت رابطه، مثبت و با سبک تربیتی طردکننده منفی می‌باشد. هم‌چنین سبک تربیتی استبدادی نقش پیش‌بینی‌کننده منفی در پیش‌بینی فاصله بین خودهـای واقعی و ایـده‌آل و نقش پیش‌بینی-کننده مثبت برای پیش‌بینی فاصله خودهای واقعی و بایدی دارد. در تبیین نتایج بدست آمده به نقش کیفیت ارتباطات به‌خصوص ارتباطات نزدیک والد ـ فرزند و نیز نقش سبک‌های تربیتی والدین از طریق جامعه-پذیری بر شکل‌گیری نظام خود و فاصله‌های مطلوب و نامطلوب بین انواع خودها اشاره شده است.}, keywords_fa = {سبک‌های تربیتی والدین,خود واقعی,خود ایده‌آل,خود بایدی,فاصله خودهای واقعی و ایده‌آل,فاصله خودهای واقعی و بایدی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95455.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95455_298cfa6da17cda6018204cc514ae2a0b.pdf} } @article { author = {حیدری, محمود and دهقانی, محسن and خداپناهی, محمدکریم}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خود ناتوان‌سازی}, abstract_fa = {خود ناتوان‌سازی عبارت از انجام یا عدم انجام کاری به منظور عذرتراشی برای شکست‌های احتمالی است. این سازه به دو شکل رفتاری و ادعایی دیده می‌شود. این رفتار می‌تواند تحت تأثیر سبک‌های فرزندپروری قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک فرزندپروری ادراک شده بر خود ناتوان‌سازی است. روش پژوهش، پس‌رویدادی و جامعه آن شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی است که از بین آنان با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس وجود حداقل 30 نفر در هر یک از سبک‌های فرزندپروری نمونه‌گیری انجام شد. نمونه پژوهش 184 نفر شامل 95 دختر و 91 پسر است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مقیاس خود ناتوان‌سازی و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری ادراک شده بود. داده‌های جمع‌آوری شده با آزمون آماری مانوا تحلیل گردید. نتایج نشان داد که خود ناتوان-سازی رفتاری و کلی در سبک فرزندپروری استبدادی به-طور معناداری بیشتر از سایر سبک‌های فرزندپروری است. سبک فرزندپروری و جنس نیز دارای رابطه تعاملی هستند. خود ناتوان‌سازی ادعایی در سبک فرزندپروری مقتدرانه در دختران بیشتر از پسران است و در سبک فرزندپروری استبدادی خود ناتوان سازی ادعایی در پسران بیشتر از دختران است. نتایج نشان‌دهنده اهمیت تأثیر محبت و کنترل در روابط والد ـ فرزند بر خود ناتوان‌سازی است.}, keywords_fa = {خود ناتوان‌سازی,سبک فرزندپروری ادراک شده,خود ناتوان‌سازی رفتاری,خود ناتوان‌سازی ادعایی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95463.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_95463_74346829d35daf5f2f6bbac72685a62f.pdf} }