palette
نقش تحصيلات والدين در خوداثرمندي دختران و پسران نوجوان

چکیده
هدف اصلي اين پژوهش بررسي نقش تحصيلات والدين بر خوداثرمندي1 اجتماعي، تحصيلي، هيجاني و جسماني دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كلية دانش‌آموزان مقطع متوسطه و پيش‌دانشگاهي شهر تهران در سال تحصيلي 84 ـ 1383 است. نمونه پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از شمال، جنوب، مركز، شرق و غرب تهران مي‌باشد كه به روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چندمرحله-اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ويژگي‌هاي دموگرافيك، پرسشنامة خوداثرمندي كودكان و نوجوانان و پرسشنامة خوداثرمندي جسماني نوجوانان بود. داده‌هاي حاصل از اين پژوهش با روش تحليل واريانس چندمتغيره و آزمون تعقيبی توكي مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه نقش تحصيلات پدر و مادر بر حيطه‌هاي مختلف خوداثرمندي دختران معني‌دار است و تفاوت معني‌داري بين خوداثرمندي اجتماعي، تحصيلي، هيجاني، جسماني دختران داراي والدين كم‌سواد و باسواد (از ديپلم به بالا) وجود دارد. اما اين موضوع در مورد پسران صدق نمي‌كند بدين معني كه نقش تحصيلات پدر و مادر بر حيطه‌هاي مختلف خوداثرمندي پسران معني‌دار نيست.
واژگان کلیدی
خوداثرمندی، تحصيلات والدين، نوجوانان

ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.